Deze tentoonstelling die straks ook naar de culturele hoofstad Porto reist, heeft een leuke ondertitel: 'van Seyrig tot Maarten Van Severen'. Daarachter schuilt een dubbele link met Portugal. Théophile Seyrig, leerling van Gustave Eiffel, ontwierp de beroemde ijzeren brug van Porto, de Ponte Dom Luis I, die nota bene in Willebroek werd gebouwd. En straks helpt Maarten Van Severen mee de ...

Deze tentoonstelling die straks ook naar de culturele hoofstad Porto reist, heeft een leuke ondertitel: 'van Seyrig tot Maarten Van Severen'. Daarachter schuilt een dubbele link met Portugal. Théophile Seyrig, leerling van Gustave Eiffel, ontwierp de beroemde ijzeren brug van Porto, de Ponte Dom Luis I, die nota bene in Willebroek werd gebouwd. En straks helpt Maarten Van Severen mee de Casa da Musica in Porto vormgeven. Tussen beide raakpunten ligt een vruchtbare eeuw met meer Belgisch dan Vlaams design. Museumdirecteur Lieven Daenens bekent dat het begrip 'Vlaams' moeilijk ligt, want zeker in de vooroorlogse periode waren tal van ontwerpers, weliswaar van Vlaamse komaf - bijvoorbeeld Horta, Van De Velde en Hoste - overal in het land actief. Bovendien in een uitgesproken internationale stijl die zich niet regionaal laat vangen. De tentoonstellingsmakers roepen alle tenoren op het appèl, van Van de Velde over Albert Van Huffel, Huib Hoste, Gaston Eysselinck tot Willy Van Der Meeren, Pieter De Bruyne, Janine Kleykens, Marc Van Hoe tot Maarten Van Severen. Plus heel wat minder bekende figuren uit hun entourage. Ze leggen telkens een verband met bedrijven die een belangrijke rol hebben gespeeld, van de Kunstwerkstede De Coene tot Bulo: een vruchtbaar idee. Het resulteert in een ontdekkingstocht, want ons land had altijd meer talent in huis dan het heeft vermoed. Laten we ze niet allemaal over het paard tillen: veel ontwerpers waren navolgers van beroemde tijdgenoten, ze speelden in op buitenlandse trends. Maar dit is geen saaie historische tentoonstelling van een afgesloten periode. Want in Vlaanderen is het design - sinds ongeveer 15 jaar - aan een revival bezig. Bovendien zitten het talent en de dynamiek nu meer in Vlaanderen dan in de rest van het land. Vlaams design is dus een vrij jong begrip. Zoals elders in Europa kwamen er veel designers bij, die lang niet allemaal op de tentoonstelling vertegenwoordigd zijn. Het is niet omdat Maarten Van Severen in het zonnetje staat, dat dit een meubeltentoonstelling wordt. Ook textiel, grafische vormgeving én gebruiksgoederen krijgen aandacht, tot en met elektrische schakelaars van bakeliet. Dus hoort zelfs de eerbiedwaardige scheikundige Leo Baekeland tot de eregasten. "100 jaar vormgeving in Vlaanderen", Museum voor Sierkunst & Vormgeving, Jan Breydelstraat 5, 9000 Gent. Info: Tel. 09-267 99 99. Van 17 februari t.e.m. 8 april, elke dag van 10 tot 18 uur, maandag gesloten. Zie ook pag. 12.Piet Swimberghe