Het is niet eenvoudig om in tijden van overcorrect denken in onze contreien met een Mercedes R op stap te gaan. Jammer eigenlijk, want de waarheid verplicht ons om te schrijven dat de Duitser met Amerikaanse ambities wel prima zitcomfort biedt en nog goed rijdt ook. Tenminste in de 320 CDI-versie, waarin hij een potente V6 turbodiesel onder de kap meekrijgt, die in ons geval met een zeventrapsautomaat de vier wielen aandrijft. Een en ander heeft natuurlijk te maken met zijn genereuze koppel van 510 Nm dat al bij 1600 toeren voorradig is. Maar een blitse flitser zal hij gezien zijn omvang en gewicht natuurlijk nooit worden

Anderzijds blijft de R-klasse een mastodont van meer dan twee ton die in zijn lange versie 5,16 meter meet en dat is veel voor wie een parkeerplaats in de stad zoekt. Natuurlijk kan men ook kiezen voor de kortere variante, die nog altijd 4,92 meter lang is. In ieder geval kijkt men bij het achteruitrijden tegen een eindeloos lang interieur aan en moet men een beetje gissen wat daarachter komt.

Vroeger was de R-klasse een zeszitter, tegenwoordig telt hij maar vijf plaatsen meer en dan zijn we nog optimistisch : de middelste plaats achterin is echt wel een beetje krap. Er kan wel in optie een derde bank besteld worden. De functionaliteit is er aardig op vooruitgegaan. De stoelen van de tweede en derde rij laten zich in een handomdraai platleggen, zodat een perfect vlakke laadvloer ontstaat.

De R-klasse rijdt als een luxueuze break met monovolumeambities en wie voor de Airmatic pneumatische ophanging kiest, zit zelfs helemaal op rozen en voelt zich al een beetje Amerikaans. Want deze Mercedes is pas over de plas helemaal op zijn plaats. Ondanks het rijcomfort vonden we dat de R-klasse de doordeweekse kleine oneffenheden en onverwachte putten (die steeds vaker op onze wegen voorkomen) niet altijd even vlekkeloos neemt. Geruststellend is dan weer de hoogteverstelling, omdat zo’n vierwielaandrijver toch de indruk wekt dat men er vroeg of laat even het veld mee in gaat.

De flink uitgeruste R-klasse biedt een hele rij leuke opties aan, van een automatische airco met drie zones (740 euro) tot adaptieve xenonlampen (een grap die al gauw 1814 extra kost).

Een teer punt in deze wereld van groeiende CO2-onrust is het verbruik. Al moeten we toegeven dat een mix van 9,4 liter/100 km toch een hele prestatie is voor een zevenzitter met zo’n potentieel. En weet als troost dat de 320 CDI standaard een partikelfilter meekrijgt en dat op de autosalon de Diesottotechnologie van Mercedes te kijk staat die verbluffende verbruikscijfers in het vooruitzicht stelt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content