Op de trend van de uniseksparfums na heeft de cosmeticamarkt altijd duidelijk partij gekozen : mannen en vrouwen hebben elk hun eigen geuren, crèmes en lotions. Vrouwenproducten ruiken bloemig, zitten in mooie glanzende potjes en bestaan in evenveel versies als een shar-peihond rimpels heeft. Mannen appreciëren duidelijk viriele geuren en frisse geltexturen in no-nonsenseverpakkingen.
...

Op de trend van de uniseksparfums na heeft de cosmeticamarkt altijd duidelijk partij gekozen : mannen en vrouwen hebben elk hun eigen geuren, crèmes en lotions. Vrouwenproducten ruiken bloemig, zitten in mooie glanzende potjes en bestaan in evenveel versies als een shar-peihond rimpels heeft. Mannen appreciëren duidelijk viriele geuren en frisse geltexturen in no-nonsenseverpakkingen. Het aanbod in mannencosmetica is de laatste jaren sterk gestegen : Vichy Homme in de apotheek, Nivea in de supermarkt, Nickel, Biotherm, Clarins, Aramis en Clinique in de parfumerie. Merkwaardig genoeg biedt uitgerekend de parfumerie, die als vrouwelijk universum bij uitstek de hoogste drempel heeft, de grootste keuze. Toch heeft de lang voorspelde boom voorlopig meer weg van een bruistablet dan van een spetterend vuurwerk. De heren zijn nog niet massaal bekeerd en lijken bovendien nog graag hun lange vingers in de producten van mevrouw te steken. Volgens Mireille Caerdinael, gerante van parfumerie Ici Paris XL, heeft dat gebrek aan succes in de eerste plaats te maken met de geschiedenis van de mannenverzorging : "Deze markt is ontstaan in Italië en Zuid-Amerika, waar mannen zich sowieso goed verzorgen vanuit een bepaalde fierheid. Daarom zijn de meeste gamma's afgestemd op zuiderse, vettere huidtypes, met innovatieve producten in haast onvoelbare texturen." Bovendien schuiven de merken graag het profiel van de jonge, dynamische man naar voren, die zich graag goed verzorgt. Maar in praktijk blijken die jonge mannen helemaal niet zo vrijgevochten en is de drempel van een parfumerie vaak te hoog. "Ze doen veeleer lacherig over verzorging, al zullen ze stiekem wel stalen proberen. De jonge kerels die zich graag goed verzorgen en daar openlijk voor durven uit te komen zijn nog altijd witte raven", aldus Mireille. Wie daar volgens haar ervaring minder problemen van maakt, is de oudere garde, tussen 35 en 55. "Op die leeftijd is men zelfzeker genoeg om zich niets van anderen aan te trekken en durft men een parfumerie binnenstappen om advies te vragen." Het gaat om een welbepaald type : de zelfbewuste, vlotte zakenman met een zekere levensstandaard. "Deze klanten zijn zeer open en hebben er geen problemen mee om vrouwenproducten te gebruiken", zegt Mireille. En dat gebeurt blijkbaar nogal eens : "Op een zekere leeftijd of met een sportieve levensstijl bieden geltexturen vaak niet genoeg comfort. Dus wenden mannen zich gemakkelijk tot vrouwenproducten. Ze hebben vertrouwen in de kwaliteit en willen daar best voor betalen." Mannen zijn vooral geïnteresseerd in gelaatsverzorging, niet in damesgeuren. "Hun grootste zorg zijn rimpels en oogcontouren. Ze willen een echte antirimpelcrème, dus lenen ze die van hun vrouw." Een kleine rondvraag leert dat het merk Sisley een goede reputatie heeft bij de heren. Al moet gezegd dat de stijl van het merk - sobere verpakkingen en een natuurlijke geur van de plantaardige ingrediënten - ongetwijfeld zal helpen. Favorieten zijn de Crème Reparatrice, Emulsion Ecologique en het dure Sisleya. Ook zelfbruiner wordt af en toe gekocht, net zoals reinigingsproducten. "Deze mannen kennen het belang van een goede reiniging en zijn niet bang van een mousse of masker. Maar de meeste reinigers in de mannengamma's zijn vaak agressief en bestemd voor een jonge, vette huid die gewend is aan dergelijke producten. Vanaf 35 jaar zoekt men meer comfort." Of vrouwen soms ook mannenproducten kopen ? "Niet veel," volgens Mireille, "omdat het aanbod voor hen voldoende ruim is." Al durven vrouwen wel eens de meer innovatieve mannenproducten te gebruiken, zoals een afslankingscrème. "Haar figuur is een gevoelig punt. Wanneer ze teleurgesteld is in de resultaten van haar eigen smeersels, denkt ze gemakkelijk dat een mannenproduct 'beter' zal werken omdat het bedoeld is voor een dikkere huid en dus agressiever moet zijn."Het is bekend dat sommige dames graag herenparfums ruiken. "Je hebt de sportieve types, die iets fris zoeken, genre eau de cologne of een Eau Sauvage. Maar er is ook interesse voor kruidiger geuren, al zullen de meesten daar niet mee te koop lopen. Ze zijn bang dat het hun vrouwelijkheid aantast, dat ze niet kunnen verleiden als ze een mannenparfum dragen. Heel wat vrouwen zijn daar toch nog vrij conservatief in en zijn wat gegeneerd wanneer ze een mannenproduct kopen. Omgekeerd niet : wanneer een man zover is dat hij zelf verzorgingsproducten koopt, heeft hij daar geen problemen mee." n Sofie Albrecht / Illustratie oeyenenwinters