Wie binnenwandelt, glijdt door de designgeschiedenis van de jaren veertig tot zestig. De bewoners van dit Australische huis plunderden dan ook hun eigen interieurwinkel.

:: Surround, 1-3 Inkerman Street, St Kilda 3182, Melbourne, Australia, + 61 3 9593 8744, house@hobdesign.com.au, www.surround.com.au

Het spreekt bijna vanzelf dat dit huis gemeubeld is met topdesign uit de jaren veertig, vijftig en zestig. De eigenaars D’Nyell en Marcus Balscheit geven ook zonder blikken of blozen toe dat ze de favoriete stukken uit hun eigen winkel in het pas ingerichte huis hebben gezet.

Al jaren bezitten ze een van de hipste winkels in Melbourne, The House of Balscheit, een zaak die al veel nationale en internationale bladen heeft gehaald. Bij hen moet je zijn voor klassieke of unieke meubelstukken. Hun huis is ronduit disco, maar terzelfder tijd luxueus en comfortabel.

D’Nyell en Marcus houden van hun werk : zoeken naar meubelen, aardewerk, verlichting en origineel behangpapier dat de Europese immigranten tijdens de jaren dertig en veertig massaal in Australië invoerden. Via tips van vrienden, plaatselijke advertentiebladen, zogenaamde garage sales en rommelmarkten komen ze de meeste van hun vondsten op het spoor. En merkwaardig genoeg vinden ze bijna alles wat ze in hun enorme winkel verkopen, in Melbourne en omgeving.

Dankzij hun fijne neus en hun talrijke contacten haalden ze prestigieuze interieuropdrachten binnen, vooral trendy nachtclubs van Melbourne. Privé-zaaltjes voor vips met origineel fluweelbehang uit de jaren vijftig, nieuwe restaurants en grote evenementen in de stad zijn projecten waar het koppel vaak bij betrokken is. Maar de jongste tijd ging bijna alle aandacht naar hun nieuwe woning.

Fabriek van theebuiltjes

Ze bevindt zich in een buurt waar enkele jaren geleden geen fatsoenlijk mens zich durfde te wagen, een drugs- en prostitutiebuurt, maar recente projectontwikkeling en de ombouw van verscheidene leegstaande pakhuizen vlakbij brachten nieuw leven in de brouwerij. Nu vind je hier wijnbars, fotostudio’s en winkels van tweedehands meubilair in overvloed. Iedereen die Melbourne bezoekt, zou deze relatief weinig bekende straat op de grens van de overbekende, trendy (en grungy) buitenwijk St Kilda, moeten leren kennen. D’Nyell en Marcus kochten het gebouw enkele jaren geleden, toen de vastgoedprijzen er nog redelijk waren en ze wachtten het goede ogenblik af om het helemaal te renoveren. “We kochten het eigenlijk vooral voor de ligging en de uitdaging om er iets leefbaars van te maken. Op dat ogenblik hadden we er geen idee van dat dit hier zou uitgroeien tot zo’n fijne buurt,” zegt Marcus.

Oorspronkelijk was het gebouw een fabriekje van theebuiltjes, zonder licht en zonder lucht. Ideaal natuurlijk om thee te bewaren. Om het fabriekje om te toveren tot een huis om in te wonen, gingen de Balscheits aankloppen bij een plaatselijke architect, Mathew Cully. In plaats van muren af te breken, besloot Mathew een lichtkoker aan te brengen boven de keuken en de traphal, waardoor het licht ook de rest van de gelijkvloerse verdieping bereikt. Oorspronkelijk was de lange, smalle gelijkvloerse ruimte heel duister omdat er geen ramen waren, maar nu valt het licht er recht uit de hemel. “De Australische zon kan in de zomer zo fel schijnen, dat ik het dakraam in de keuken afdek met een bamboescherm om het licht wat te dempen”, zegt D’Nyell.

Als je aan de voordeur staat en het grote, open plan van de benedenverdieping overziet, dan lijkt het wel een hall of fame voor klassieke meubelen. Verner Panton, Fritz Hansen, Knoll en ontwerpen van Robin Day voor Hill springen eruit. Meubelklassiekers uit de hele wereld worden gemixt met klassieke en hedendaagse Australische designstukken zoals de lasergesneden linoleum bomen van de kunstenares Susan Hewitt, en de grootste Australische meubelontwerper van de jaren vijftig en zestig, Grant Featherston.

De bovenverdieping wordt volledig ingenomen door één grote slaapkamer met daar middenin een open badkamer in wengé en marmer uit Carrara. Je wandelt zo de douche in, de douchekop zit ingewerkt in het plafond. Voor intiemere momenten kun je echter een paars organza douchegordijn dichttrekken. Het bed heeft een uniek gestoffeerd hoofdeinde. Dat was een idee van D’Nyell om een lap oude, kostbare stof te kunnen gebruiken die ze jaren geleden van een oude dame gekocht had tijdens een uitverkoop. Het contrasterende grijze suèdeweefsel voor de zijkanten van het bed vormt de perfecte combinatie.

Voor je de slaapkamer binnengaat, kom je voorbij D’Nyells meest gekoesterde plekje : de handtassenmuur. Die ziet er meer uit als een showroom van Chanel of Vuitton dan als een inloopkleerkast. Oude handtassen van alle tijden hangen er permanent tentoongesteld. “Ik was zo blij dat ik eindelijk een geschikte plek had om mijn collectie uit te stallen, maar de muur is intussen al te klein, want ik blijf maar verzamelen.”

Toen hun huis helemaal in orde was, pakten de Balscheits ook hun legendarische winkel onder handen, zij het minder ingrijpend. De winkel is nu bekend onder de naam Surround, maar is nog altijd the place to be voor wie op zoek is naar unieke klassieke en hedendaagse designmeubelen. En na een drukke dag hoeven D’Nyell en Marcus maar twee minuutjes te lopen naar hun straat, die ze mee hebben helpen verjongen.

Tekst & productie Georgie Bean

Via vrienden of advertentiekranten komen de Balscheits de meeste van hun vondsten op het spoor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content