Na het eclatante succes van de X5 gaat BMW met de X3 door in dezelfde denkrichting. Stond de X5 qua opzet dicht bij een terreinwagen, gedrapeerd onder een wat neutraal kleedje, dan oogt de X3 veeleer als een break op hoge poten. Wie dacht dat de X3 een kleine broer zou worden, moeten we teleurstellen : hij is met zijn 4,56 meter slechts tien centimeter korter dan de X5, de wielbasis is amper 2,5 cm korter. De binnenruimte is voor alle inzittenden best bruikbaar en dat zal de gebruikers van de 3-reeks ...

Na het eclatante succes van de X5 gaat BMW met de X3 door in dezelfde denkrichting. Stond de X5 qua opzet dicht bij een terreinwagen, gedrapeerd onder een wat neutraal kleedje, dan oogt de X3 veeleer als een break op hoge poten. Wie dacht dat de X3 een kleine broer zou worden, moeten we teleurstellen : hij is met zijn 4,56 meter slechts tien centimeter korter dan de X5, de wielbasis is amper 2,5 cm korter. De binnenruimte is voor alle inzittenden best bruikbaar en dat zal de gebruikers van de 3-reeks touring (lengte : 4,48 meter) verrassen, want die hebben achterin altijd een beetje krap gezeten. De verrassendste vaststelling komt echter van het koffervolume : met een inhoud van 480 liter is die 15 liter groter dan die van de X5. Opmerkelijk toch ? De BMW X3 staat te koop met drie motoren : een drieliterturbodiesel en twee benzineversies, een 2.5 en de 3.0 waarmee we vandaag kennismaken. Die klassieke zescilinder in lijn die een fraaie 231 pk levert, is aan een autoadaptieve Steptronic vijftrapsautomaat gekoppeld én aan de nieuwe xDrive, de permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van het koppel tussen voor- en achteras. Dat laatste systeem zit ook nog eens elektronisch gekoppeld aan de DSC-stabiliteitscontrole (waarin een ASC-X-antispinsysteem zit, berekend op terreinwerk), die ervoor zorgt dat elk wiel afzonderlijk kan worden afgeremd om de wagen mooi in lijn te houden. Dat geheel is een formidabele troef in moeilijke omstandigheden (sneeuw, modder), maar maakt van de X3 nog geen terreinwagen. Daarvoor is de bodemvrijheid van twintig centimeter te gering. Op de weg rijdt de X3 als een droom, niet het minst door de Steptronic die naar de intenties van de chauffeur luistert én daarop inspeelt. Wie dat wil, kan ook door een simpele toets aan de pook schakelen, maar in de praktijk laat die behoefte zich maar zelden voelen. Dat zou misschien anders zijn geweest met schakellepels aan het stuur. Omdat de X3 bijna een kwart ton lichter uitvalt dan de X5 met dezelfde motor, en ook nog een geringer frontaal oppervlak bezit, zijn de prestaties super. De spitse acceleraties maken van de X3 een echte BMW, maar omdat de fysica nu eenmaal haar eigen wetten kent, wordt een sportieve rijstijl afgestraft aan de pomp. Rustige rijders kunnen nog 12 liter/100 km halen, sportieve drivers moeten op minstens 2 liter extra rekenen. Terwijl de X3 zelfs in basisuitrusting en zonder Steptronic met een prijskaartje van 43.300 euro (exact dezelfde prijs als de 3.0d) geen goedkope klant is. Standaard krijg je dan wel een boordcomputer en een multifunctioneel stuurwiel mee, de optielijst blijft ellenlang en dat bracht de prijs van ons goed uitgerust testexemplaar op 64.705 euro. Ter vergelijking, een handgeschakelde BMW 330xd Touring, met de zuinige turbodiesel en vierwielaandrijving, kost 40.300 euro. Pierre Darge