Tiara’s, gelakte schoentjes, jurken van tule en dromen van een prins op het witte paard… Meisjes mogen opnieuw échte meisjes zijn : vergeet de stoere meiden, prinsessen zijn helemaal in !

:: Verkleden ! met de maanprinses (11,50 euro) en Maanprinses zoekt haar muiltjes (13,50 euro) van Marlies Visser, The House of Books. Info : www.deprinsessen.nl

De voorbije maanden werden we overspoeld met films over prinsessen en hun droomwereld vol magie. A Cinderella Story, The Prince & Me en Ella Enchanted lokten massa’s meisjes naar de bioscoopzalen. En The Princess Diaries was in de Verenigde Staten goed voor een opbrengst van een slordige 108 miljoen dollar. Voor Disney blijkt het prinsesjesthema ook al een schot in de roos : een vernieuwde merchandising rond klassiekers als Assepoester, Doornroosje en Sneeuwwitje bracht het bedrijf tussen 2000 en 2004 twee miljard dollar op.

Ook de Nederlandse auteur en grafisch ontwerpster Marlies Visser kan meeprofiteren van de hype. In augustus 2004 bracht ze twee boekjes uit : het knutselboekje Verkleden ! met de maanprinses en het prentenboek Maanprinses zoekt haar muiltjes, voor kinderen vanaf vier jaar. Een perfecte timing : na enkele maanden is haar prentenboek al aan een tweede druk toe. “Ik kan me niet herinneren dat ik me als klein meisje verkleedde als een prinses, maar ik denk dat het op dit moment wel heel sterk leeft”, zegt ze. Haar idee voor de prinsessenboeken is jaren geleden ontstaan uit de kunstwerken die ze maakte : portretten van schoenen vervaardigd uit stof en andere materialen. “Eén van die schoenen deed me heel sterk aan een prinsessenschoen denken en zo ontstond het verhaal van de maanprinses. Maar ook mijn dochtertje bracht me inspiratie. Ik knutsel vaak met haar en ik merkte dat in haar belevingswereld dat prinsessengedoe heel sterk aanwezig is.” In haar volgende prentenboek, verwacht in september 2005, krijgt de bloemenprinses de hoofdrol.

Ida Philips van Kids2, een marketingbureau gericht op kinderen, kadert de hype in een veel breder fenomeen. “We zien niet alleen een boom in alles wat met prinsesjes te maken heeft, maar vooral in alles wat typisch ‘meisjes’ is. Vroeger gold in de communicatie de gouden regel : maak het iets jongensachtiger, de meisjes volgen wel. Maar als het té meisjesachtig is, dan zijn we de jongens kwijt. Nu zien we dat jongens en meisjes opnieuw verschillend mogen zijn. Dat idee vind je al in films, boeken en speelgoed terug, maar zal zich ook doorzetten in domeinen als kledij, vrijetijdsbesteding, schoolmateriaal, tv-series en zelfs voeding”, zegt Philips. En niet alleen bij meisjes jonger dan twaalf jaar. “De behoefte om zich te conformeren aan het mannelijke zien we langzaam verdwijnen. Onze samenleving aanvaardt weer dat een meisje écht een meisje is. Hierdoor heeft een adolescente geen enkele reden meer om haar meisje-zijn weg te moffelen. Dit patroon zal volgens mij zichtbaar blijven tot in de volwassenheid.”

Ook ouders spelen een belangrijke rol. “Pakweg vijftien jaar geleden veroordeelden ouders hun dochter als ze zich té tuttig gedroeg. Misschien onbewust, uit schrik dat ze haar mannetje niet zou kunnen staan in haar latere beroepsleven. Ze maakten haar harder. Nu vinden ze dat meisjesachtige helemaal niet erg. Ouders hebben respect voor wat hun kind leuk vindt. En terecht.”

Tekst Annelies Ryckaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content