Iemand een Porschecappuccino ? Of liever een kop BMW-espresso ? Toeval of niet, automerken omarmen dit jaar en masse de koffiemarkt en laten hun designers los op het concept 'koffieapparaat'. We noemen namen : Nespresso en Siemens gingen in zee met de Porsche Design Studio, Saeco met het BMW-ontwerpteam en Lavazza met de creatievelingen achter Fiat en Ferrari. En dan vraagt een mens zich af : wat hebben de auto- en koffiebranche bij elkaar te zoeken ? Op het eerste gezicht niet veel. Koffie zetten in de wagen is niet echt praktisch, en rijden met een espressomachine vooralsnog sciencefiction. De reden voor bovenvermelde verstandshuwelijken ligt elders : koffie is big business en wordt meer en meer een luxeproduct. In marketingtaal heet dat dan 'van ordinair bakje troost naar een excl...

Iemand een Porschecappuccino ? Of liever een kop BMW-espresso ? Toeval of niet, automerken omarmen dit jaar en masse de koffiemarkt en laten hun designers los op het concept 'koffieapparaat'. We noemen namen : Nespresso en Siemens gingen in zee met de Porsche Design Studio, Saeco met het BMW-ontwerpteam en Lavazza met de creatievelingen achter Fiat en Ferrari. En dan vraagt een mens zich af : wat hebben de auto- en koffiebranche bij elkaar te zoeken ? Op het eerste gezicht niet veel. Koffie zetten in de wagen is niet echt praktisch, en rijden met een espressomachine vooralsnog sciencefiction. De reden voor bovenvermelde verstandshuwelijken ligt elders : koffie is big business en wordt meer en meer een luxeproduct. In marketingtaal heet dat dan 'van ordinair bakje troost naar een exclusieve smaakbeleving'. Koffiemerken lanceren ook steeds vaker duurdere, zogenaamde grand cru-kwaliteitskoffies met een exquise selectie van bonen. Bij ons hebben we de boomende koffiemarkt vooral te danken aan de Senseomachine van Philips. Wereldwijd gingen er al meer dan 10 miljoen over de toonbank, in België een dik miljoen. Maar laat de Senseo nu net het soort toestel zijn waar Nespresso, Lavazza en Saeco zich niet wíllen aan spiegelen. De koffieapparaten die de autodesigners onder handen namen, mikken resoluut op het topsegment van de markt : koffieliefhebbers die een pak geld over hebben voor een stijlvol toestel dat espresso of cappuccino maakt comme il faut. Met de Lavazza Blue (kort voor Best Lavazza Ultimate Espresso) bijvoorbeeld kan je met speciale capsules espresso, cappuccino, thee of... soep zetten. De grote versie, de Lavazza Blue 1000, werd ontworpen door Pininfarina, het bedrijf achter de befaamde Italiaanse carrosseriebouwer van Fiat en Ferrari. Heel klein, onderaan het toestel staat die naam vermeld. Dat is opmerkelijk, want op de Primea Cappuccinolijn van Saeco krijgen de designers van dienst, de BMW Group Designworks USA, zelfs geen eervolle vermelding. Op een bescheiden manier straalt de koffiemachine vernuftige klasse uit. De Primea Cappuccino heeft een water-, koffiebonen- en melkreservoir. Omdat melk nogal snel bederft, is het materiaal van alle machineonderdelen die met melk in contact komen vermengd met antibacteriële zilverpartikels. Het toestel werkt met een gebruiksvriendelijk touchscreen en een draaiknop om de sterkte van de koffie, cappuccino, espresso of latte macchiato handmatig in te stellen. Ook de Siemens Nespresso Machine is uitgerust met technische hoogstandjes : cappuccino of latte macchiato wordt geserveerd met één druk op de knop, en het reservoir voor de Nespressokoffiecapsules schuift miraculeus open als je met de hand voor een sensor passeert. Leuke snufjes, en het uitgepuurd design van Porsche mag er best zijn. Met dit trendy koffieapparaat is de Porsche Design Studio trouwens absoluut niet aan zijn proefstuk toe. In zijn productportfolio zitten ook balpennen, uurwerken, aktetassen, zonnebrillen, meubels en meer van dat fraais. Ook voor Ferrari was de samenwerking met Lavazza geen eenmalige zijsprong. Eerder al lanceerde de Italiaanse autobouwer samen met Acer een reeks blitse laptops. Hetzelfde bij Williams, dat zijn designteam opdracht gaf om zich, naast de formule 1-bolides, ook te buigen over huishoudapparatuur, met name van Philips. De recentste vrucht van die samenwerking is de - hou u vast - Philips Williams F1 Limited Edition SmartTouch-XL. Voor alle duidelijkheid : een scheerapparaat. Voor de mediacampagne werd het toestel gefotografeerd als interieurgadget in een formule 1-wagen. Beetje gek, want wie scheert zich nu in zo'n racebolide ? Meteen raken we hierbij een gevoelig punt : sommige samenwerkingsverbanden tussen automerken en producten zijn geslaagd, andere nogal vergezocht. En nu we toch bezig zijn, laat ons dan eens fantaseren over andere ongelukkige combinaties. Een fruitpers van Citroën ? Een weegschaal van Buick misschien ? Of - waarom niet - een vibrator van Harley-Davidson ? Info : www.lavazza.be of 03 354 36 01. www.siemens.com. www.saeco.be of 04 247 79 79. Door Thijs Demeulemeester