Blue Blood, P.C. Hooftstraat 142, Amsterdam. Info : 03 232 67 48,
...

Blue Blood, P.C. Hooftstraat 142, Amsterdam. Info : 03 232 67 48, www.bluebloodbrand.comClement Peerens & Co maakten de vraag onsterfelijk in een hilarische culthit, maar voor vele vrouwen is ze bittere ernst in het pashokje. Om maar te zwijgen van aanverwante existentiële kledingkwesties als "Welke jeans past bij mijn poep ?" en "Welke broek flatteert mijn billen ?" Tijd voor een vergelijkend onderzoek, dachten de Schotse wetenschappers van de School of Textiles and Design in Edinburgh, een afdeling van de Heriot-Watt University. Hun opzet is even hilarisch als pienter : een jury van vijftig achterwerkkenners mag de derrières van vier vrouwen in verschillende broeken keuren. Zo willen ze achterhalen hoe zomen, achterzakken, motiefjes, kleuren, pasvorm en stoffen de 'kontperceptie' beïnvloeden. Die informatie moet tips opleveren voor broekontwerpers en -consumenten. Projectleidster, professor textieltechnologie Lisa Macintyre haast zich met excuses : "Er zijn uiteraard stylisten, designers en kleermakers die perfect weten hoe ze een achterwerk er beter kunnen laten uitzien. Ik wil hun talent en ervaring niet ondermijnen. Ik wil enkel voor onwetenden een checklist opstellen met aspecten waar ze op moeten letten." In afwachting van de resultaten kunt u zich ook zelf aan een minionderzoek wagen : installeer u op een terrasje, evalueer de voorbijkomende derrières op vorm en kruip desnoods naderbij om de details te bestuderen. Zonodig hebt u alvast een antwoord klaar : "Het is in naam van de wetenschap."Thijs DemeulemeesterHoera voor Giorgio Armani ! Zijn Armani Jeans lijn bestaat inmiddels 25 jaar - dat maakt van de modekoning een pionier inzake designerdenim. "Denim, oorspronkelijk een Amerikaanse werkmansoutfit, staat voor vrijheid en democratie in de mode", zegt Armani. "Mijn jeanscollectie was daar het Europese, sexy, sportieve en modieuze antwoord op." Het geheim van het succes zit volgens de man zelf in de look ("Comfortabel, maar lichaamsbewust"), al speelt ook de uitgekiende marketing een rol. Zo was Armani Jeans van meet af aan ook te koop in 'democratischer' ogende kledingwinkels. En het overbekende merklogo (een arend met gespreide vleugels) is behoorlijk opzichtig, zeker als u weet dat Armani daar in zijn catwalkcollecties veeleer discreet mee omspringt. In de nieuwe herfst- en wintercollectie figureert naast die arend ook een tijgerwelpje, de mascotte van de eerste reclamecampagne uit 1981. Tot zover de nostalgie, want met onder meer parka's met geanodiseerde ritsen, blousons in transparant nylon en stukken in hennep, glanzend lycra of metaaldraad is de collectie allesbehalve retro. Zowel vrouwelijke als mannelijke Armanivolgelingen kunnen op twee oren slapen. (TD) Info : www.armanijeans.comLee Cooper boerde de laatste jaren minder en minder goed. Het Britse jeansmerk, opgericht in 1908 en daarmee het oudste van Europa, kampte met een slinkende verkoop en een imagoprobleem. Het merk wil zich nu hoger positioneren - een populaire strategie in de denimsector - en verwacht veel van Lee Cooper Platinum, een nieuwe jongerencollectie die het merk moet binnenloodsen in hippere milieus. Daarvoor steunt het label op de kwaliteiten van jeansontwerper Tim Browne. Hij zette de stoere denims naar zijn hand met heraldische insignes, extreme wassingen en gedurfde pasvormen. Browne is geen nieuwkomer in de sector. Hij verdiende zijn strepen onder meer bij Pepe Jeans, Caterpillar en Ben Sherman. Op de exclusieve Platinum lanceerparty in Parijs waar we hem ontmoeten, lijkt Browne echter vooral geïnteresseerd in de bar. Gevraagd of Platinum mikt op het publiek van Victoria Beckhams jeanscollectie, luidt zijn spontane reactie : "Zij maakt geen fucking jeans, man, dat zijn gewoon schandalig dure vodden. Ik wil niet dat je ons daarmee associeert, oké ?" Begrepen, Tim. En designerjeans mogen we Platinum ook al niet noemen : "Nee, het is jeans, gemaakt door een designer, you see ?" Onduidelijkheid troef dus. Wie deze collectie in de toekomst zal ontwerpen is trouwens nog een vraagteken, al valt in de coulissen wel de naam Vivienne Westwood te horen. Voor het ogenblik zijn we wel erg te spreken over de Platinumdenims : ze zijn knap afgewerkt en zitten perfect door hun Xfit-stretchstof op basis van Lycra. De rest van de collectie - onder meer hemden, T-shirts, topjes en accessoires - is echter behoorlijk afgelikt en is volgens ons enkel geschikt om mee uit te pakken in het nachtleven. Met Platinum waagt Lee Cooper zich in een hoger marktsegment : een jeans kost tussen 120 en 160 euro. Spraakmakende lanceerfeestjes organiseren lukt alvast. (TD) Info : 02 520 59 80, www.leecooper.com Het Amerikaanse jeanslabel Blue Cult, van de Franse ontwerpers David Mechaly en diens vrouw Caroline Athias, is hot in Hollywood. Jennifer Aniston, Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Penelope Cruz, Cher en zelfs Desperate Housewife Eva Longoria : ze zijn allemaal verzot op de designerjeans met de superstrakke pasvorm. Om die lucratieve link met de sterren uit te spelen, vernoemt Blue Cult dit najaar een aantal modellen naar hen, waaronder de Gwyneth en de Scarlett. Daarnaast pakt het label uit met de butt lifter, een jeans die door de positie en vorm van de zakken je billen strakker doen lijken. Voor die modellen, vanaf eind augustus in een zestigtal exclusieve boetieks verkrijgbaar, mag u op rond de 240 euro rekenen. Let wel, misschien staart u zich beter niet blind op de bekende uithangborden van Blue Cult. Aan hun billen kleeft zo al geen grammetje te veel. Nele Bras Info : 03 221 10 10, www.bluecult.comVan werkmansplunje en westernoutfit tot upper class designkleding : jeans heeft er de voorbije eeuw een merkwaardige carrière op zitten. Ontwerpers en celebrity's trachten elk op hun manier denim opnieuw uit te vinden. En het publiek te bekoren. Bij Dolce & Gabbana past men nu de techniek uit de popwereld toe : net zoals de Spice Girls verschillende types bevatten - zodat elke fan zich wel met een van hen kon identificeren - lanceert het ontwerpersduo nu zes jeansfits voor vrouwen in hun D&G-collectie. Aan namen alvast geen gebrek : Wonder, Cool, Icon, Glamour, Lovely en Amazing heten de zes. Wonder is alvast een ultrastrak model met een lage taille, terwijl Cool en Icon beide bootcuts zijn. Amazing is dan weer een oversized baggy jeans, met een licht mannelijke snit. De mannencollectie van D&G stelt het met namen die uit een comic geplukt lijken, van Audacious en Power tot Super en Extreme. De marketingafdeling zat duidelijk niet verlegen om werk. (TD) Info : www.dolcegabbana.comEr waait een frisse wind door couturehuis Natan : voor zijn dameslijn Natan Jeans werkt Edouard Vermeulen samen met het Antwerpse ontwerpersduo A.F. Vandervorst. Vermeulen vertelt ons zelf over het hoe en waarom. Natan heeft een institutioneel imago. We ontwerpen dan ook meestal gelegenheidskleding, ook voor het koningshuis. Klanten vroegen me steeds vaker naar doordeweekse kleren die ze kunnen combineren met zeg maar gewone stukken. Omdat zoiets niet onze specialiteit is, heb ik An en Filip aangesproken om samen te werken. Voor een aantal seizoenen trouwens, want ik wil onze klanten een eenheid van stijl aanbieden. Absoluut, A.F. Vandervorst is veel trendgevoeliger dan onze stylistenploeg. De Natan Jeanssilhouetten zijn vaak geïnspireerd op de mannengarderobe en dus een tikje androgyn, maar de snit blijft minimalistisch, vrouwelijk en eenvoudig. Alles behalve frivool dus, want dat zou niet passen binnen Natan. De naam is ongelukkig gekozen : de collectie bevat naast jeans een heleboel andere vrije-tijdsstukken, van rokken, hemden, broeken tot tunieken en mantels. Maar om verwarring te vermijden, veranderen we volgende zomer de naam in Natan Edition 5. Ik ga in elk geval zeker langs op het paleis om de collectie voor te stellen. Al is het koningshuis misschien niet het ideale uitgangsbord van deze lijn ( lacht). (TD) Info : 02 219 52 94, www.natan.be Alexander McQueen heeft een deadline. De Guccigroep, waartoe zijn modelabel behoort, wil ten laatste in 2007 positieve cijfers zien. En dus moet de Britse ontwerper zijn publiek zien te verbreden - een beetje zoals Marc Jacobs destijds wist te doen met zijn Marccollectie. Veel hangt dan ook af van McQ, de tweede lijn die dit seizoen debuteert in de winkels. Die collectie, een stuk goedkoper dan McQueens eerste lijn, wordt door het bedrijf zelf een denimcollectie genoemd, al lijkt ze vooral klassiekers uit McQueens oeuvre toegankelijker te maken. Geïnspireerd op rebelse bendejongeren in het Amerika van de jaren zestig, zijn de jeans en denimjasjes behandeld met verouderende wassingen, beslagen met vintage spijkers of voorzien van adelaars- en buffaloprints. Een stoere biker look dus, tot en met de dikke cardigans toe. Daarnaast zijn er zwaar bewerkte leren blousons, oversized parka's met bontvoering in de kap, volumineuze capes en cabans met prince-de-gallesruiten. De productie is in handen van het Italiaanse Sinv, dat ook de jeanscollecties van Moschino, Valentino en Donna Karan maakt. Voor McQueen zelf is het, na de vorige jaar gelanceerde sneakercollectie bij Puma, zijn tweede strategische licentieakkoord. (WD) Info : www.alexandermcqueen.com. Ooit een stof voor goudzoekers in het wilde Westen, wordt datzelfde werkmans-textiel nu innig omarmd door zij die het goud al lang gevonden hebben : de haute-couturemakers. Want behalve peperduur is luxe "de vrijheid om dingen te mixen" (dixit Karl Lagerfeld). Dus gebruikt de man enthousiast denim in de fluwelen wereld van de haute couture. Voor de wintercollectie van het Franse modehuis Chanel bedacht Lagerfeld kokette tunieken en korte jurkjes en combineert hij ze met lange laarzen en armschoenen in denim, tot ver boven de knieën en ellebogen. Een welgemikte poging van de Duitse ontwerper om ambachtelijke haute couture hip en hedendaags af te kruiden. Ze past bovendien perfect in de intussen overduidelijke trend om haute couture praktischer en toegankelijker te maken. Een lovenswaardig initiatief. Alleen is het de vraag of Coco dat ook had gevonden. Guinevere Claeys Info : 070 66 55 55, www.chanel.comEen man in huis kan van pas komen. Niet alle vrouwen hebben immers het lichaam van een Kate Moss of Sienna Miller. Het mag dan ook niet verbazen dat velen de jeanslade van hun partner plunderen. Dit seizoen krijgt hij zijn broeken terug, want de slanke jeanstrend - dominant in 2005 - lijkt op zijn laatste benen te lopen. Volgens trendwatchers wordt dit het seizoen van de boyfriend fit, gekenmerkt door een rechter been, een hogere taille en een ruimere pasvorm. Daarmee volgen jeans alvast de trend naar wijdere silhouetten. Ontwerpers-labels als Marc Jacobs en Zac Posen hebben al wijdere modellen geïntroduceerd, Levi's, G-Star en Replay volgen. Laat ons hopen dat de heren en dames jeansmakers de taille basse niet helemaal overboord gooien. Anders mag u nu aan dat wasbordje beginnen te werken. (WD) Ook in ontwerperscollecties is denim een vaste waarde. Al volgen die hun eigen trends. Dit seizoen gaat de voorkeur naar donkerblauw of zwart denim, zonder al te opzichtige wassingen. De breuk met de hevig bewerkte en opzichtige jeanslabels uit Amerika (nog altijd een hype) is echter klein. De silhouetten en combinaties die in Parijs en Milaan op de catwalk verschenen, zijn immers allesbehalve klassiek. (WD)Aan de Amerikaanse westkust is het achterwerk van Paige Adams Geller (38) net geen monument. Als voormalig pasmodel van Seven for all mankind, Blue Cult en een dozijn andere labels, is de lange blondine de basis van talloze jeansfits. Tegenwoordig staat Paige nog maar voor één label model : Paige Prenium Denim, het label dat ze in het voorjaar van 2005 zelf opstartte. "Mijn carrière had een hoogtepunt bereikt", zegt Paige, die ons in juli een interview toestond in Barcelona. "Als pasmodel en designconsultant werkte ik voor alle toplabels, ik rende van hot naar her. Maar ik wilde iets zinvols doen met mijn leven, iets bijdragen aan de samenleving. Uiteindelijk was het mijn therapeute en life coach die me aanmoedigde om mijn ervaring te gebruiken. Mijn professionele ervaring en die als mens." Opgegroeid in landelijk Alaska, heeft Adams Geller een hobbelig parcours achter de rug. Op haar vijftiende verhuist ze naar New York, waar ze meteen een contract versiert bij Elite Models. "Ik wilde actrice worden in de grote stad, maar het was enorm beangstigend. Ik was zo jong en kwetsbaar. Als kind was ik mollig geweest en plots braken al mijn onzekerheden los. Ik wilde geliefd zijn, erbij horen en de beste zijn, en dus hield ik op met eten." Een jaar later weegt Paige nog amper 44 kilogram, het begin van een lange strijd tegen anorexia nervosa. "Iedereen rond mij wist wat er hand was, maar ze negeerden het. Het hoorde er gewoon bij in die wereld."Aangemoedigd om alsnog een diploma te halen, gaat Paige televisiejournalistiek studeren aan de universiteit van Californië, waar ze op haar 22ste cum laude afzwaait. "Anorexia heeft met controle te maken. Aan de universiteit kon ik het probleem dus afschuiven : ik studeerde als bezeten."Als ze in '91 Miss California wordt en zowel modellenwerk als kleine rollen in televisieseries aanneemt, hervalt ze echter in haar oude gewoonten, en meteen goed. Pas jaren later volgt Paige een therapie in een gespecialiseerde instelling. "Ik moest mijn hele denkwijze omgooien. Want ik had altijd geprobeerd iemand te zijn : de perfecte dochter, de perfecte studente, het perfecte model. Iedereen wist ook altijd wat het beste voor me was, ik had zelf geen controle over mijn leven. En in plaats van mezelf te aanvaarden, zocht ik de aanvaarding van alle anderen."Paige, nu 56 kilo, overwon uiteindelijk de ziekte en kwam, op aanraden van haar therapeuten, terug als pasmodel. "Dan moet je wel gezond leven, omdat je hetzelfde lichaam moet behouden. Je gewicht mag dus niet op en neer gaan. Ik hoefde ook niet superslank te zijn, en naarmate mijn mening steeds vaker gevraagd werd, leerde ik weer van mijn lichaam te houden."Haar ervaring als pasmodel vertaalt zich nu in broeken als de Hollywood Hills en de Laurel Canyons : jeans die door hun pasvorm, constructie en afwerking het achterwerk liften, de benen verlengen of de heupen versmallen. Met prijzen vanaf 200 euro, boekte het label een eerste jaarresultaat van ruim 20 miljoen dollar. Toch wil ze meer, zegt Paige : "Ik ben zo blij dat ik nu mijn verhaal kan vertellen. Vroeger dacht ik dat een perfect lichaam een manier was om een rolmodel te zijn, nu niet meer. Een pijnlijke ervaring overwinnen en met andere vrouwen delen, dat is pas wat. Weet je dat vrouwen me dagelijks mailen via de website ? Ik heb een heel emotionele band met mijn klanten."Waarna ze, wijzend op de recente campagnes van Dove, haar echte droom prijsgeeft : "Een label dat vrouwen een goed gevoel geeft over zichzelf en helpt om sterker en zelfstandiger te zijn, dat zou mooi zijn. En dat al die mannen die de denimsector controleren eindelijk naar ons luisteren." (WD) Info : 09 282 05 38, www.paigepremiumdenim.com, www.atfashioncompany.be Zeg dat u het bij ons gelezen hebt : het Nederlandse label Blue Blood plant de opening van een concept store in Antwerpen. Wat u daar mag verwachten, kregen we vorige maand in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam te zien, de thuishaven van ontwerpers Jason Denham en Steve te Pas. Die richtten het merk drie jaar geleden op. De twee noemen hun eerste vestiging een speelgoedwinkel en dat is eraan te zien. U kunt er jeans en schoonmaakproducten voor denim kopen, maar ook een handgemaakte houten zeilboot, oude uurwerken, technologische gadgets en Nederlandse kledinglabels als Wolf Homme van Francisco van Benthum. Zelfs een jeans van Levi's uit de oorlogsjaren, indien u enkele duizenden euro's op zak heeft. Vintage die strookt met de basisfilosofie van Blue Blood, die erop neerkomt dat een goede jeans mooier wordt met de jaren en ook almaar beter moet passen. De diepblauwe kleur danken de modellen trouwens aan het feit dat ze maar liefst 24 keer een indigobad krijgen. Het ontwerpersduo experimenteert er dan ook op los. Zo durven ze jeansvezels te scheren en zelfs bakken voor een extra glad effect. "Wij maken denim voor mensen als wijzelf", zeggen Jason en Steve. Straks loopt er in Antwerpen volk rond met denimblauw bloed. (WD) In de denimsector zijn klassiekers een fel begeerd goed. Menig jeansmerk mag dan the original beweren te zijn, een onverwoestbaar model als de 501 van Levi's willen ze allemaal. Het kan dus geen kwaad in de archieven te gaan kijken. Ook Lee Jeans dook onlangs in zijn rijkgevulde kartonnen dozen en ontwierp daarmee het Lee Gold Label, waarmee zowel replica's als nieuwe stukken gemaakt worden. Voor de no-nonsenseconsument zijn er de Originals met handgemaakte reproducties van oude modellen - zelfs de oude weeftechnieken worden uit het vergeetboek gehaald. Fashionista's kunnen hun hart ophalen bij de New Originals. Die combineren opvallende stoffen, volumes en details uit het verleden met hedendaagse trends. Zo zijn er nieuwe versies van de klassieke 101- en Workwearmodellen. (NB) Info : 03 298 21 00, www.lee.com Hebt u ooit geskied in een jeansbroek ? Een aanrader, zeker als u kickt op onderkoelde billen en bevroren benen - we spreken uit ervaring. Groot was dan ook onze verbazing toen we hoorden van de nieuwe Denim Pants in de skicollectie van Peak Performance. Die zijn gemaakt van katoen, polyester en elastaan, met binnenin een voering van Thermolite. Ze zijn ter hoogte van de taille verstelbaar en zijn voorzien van een sneeuwslot en een gevoerde binnenbroek. Straffe technologie, waarvoor u 390 euro betaalt. Al even straf zijn de jeansmodellen in de technische collectie van het outdoormerk, met vooraan de Fonzie Denim voor jongens en de Modesty Denim voor meisjes. Van beide jeans werden de vezels behandeld met Epic, een siliconenprocedé dat materialen vuil- en waterafstotend én winddicht maakt. Fonzy en Modesty (155 euro) zijn met andere woorden alleterreinbroeken, al blijven ze wel zacht aanvoelen. Bijzonder handig ook voor wie zo verknocht is aan zijn jeans dat een wasbeurt er maar niet van komt. En om bezorgde mama's gerust te stellen : de modellen verliezen hun siliconenbescherming niet na ettelijke wasbeurten. (TD) Info : 03 303 38 00, www.peakperformance.com