Met namen als Box Orange, Pepper Red of Incense Pink en een lipstickhouder die veel weg heeft van een kleurige totem is de komst van Hermès in de make-upwereld meteen raak. Het Parijse huis stond al langer bekend om zijn geuren, maar dit gaat nog een stapje verder. Er werden grote namen aangetrokken, zoals Pierre Hardy voor het ontwerp, Bali Barret voor de kleuren en Jérôme Touron (ex-Chanel en Dior) voor de textuur. Pas na twee jaar onderzoek in een gespecialiseerd laboratorium in Normandië werden de allereerste lipsticks voorgesteld ( zie p. 37). Een grondige aanpak, en met reden: vandaag weten we dat de helft van de centennials, jonge vrouwen die na 1995 zijn geboren, toegeeft dat ze a...

Met namen als Box Orange, Pepper Red of Incense Pink en een lipstickhouder die veel weg heeft van een kleurige totem is de komst van Hermès in de make-upwereld meteen raak. Het Parijse huis stond al langer bekend om zijn geuren, maar dit gaat nog een stapje verder. Er werden grote namen aangetrokken, zoals Pierre Hardy voor het ontwerp, Bali Barret voor de kleuren en Jérôme Touron (ex-Chanel en Dior) voor de textuur. Pas na twee jaar onderzoek in een gespecialiseerd laboratorium in Normandië werden de allereerste lipsticks voorgesteld ( zie p. 37). Een grondige aanpak, en met reden: vandaag weten we dat de helft van de centennials, jonge vrouwen die na 1995 zijn geboren, toegeeft dat ze al make-up dragen vanaf hun veertiende. De afgelopen jaren won make-up steeds meer terrein, vooral door de populaire tutorials op sociale media. Dit ging ten koste van parfum, dat minder Instagrammable is. Daarom stappen grote merken als Burberry, Dolce & Gabbana, Gucci en nu ook Hermès in het risicovolle make-upavontuur. "Maar we blijven trouw aan onze visie", zegt Pierre-Alexis Dumas, artistiek directeur van het familiebedrijf. "Schoonheid gaat bij Hermès niet over hoe je eruitziet, maar over hoe je je voelt. Onze schoonheidsproducten dienen om je persoonlijkheid te onderstrepen." In dit ultracompetitieve segment doet het ene item het beter dan het andere, maar eentje steekt erbovenuit: de verkoop van lippenstift zal tegen 2023 naar schatting meer dan 17 miljard dollar opbrengen. Een van de redenen voor dit succes is het enthousiasme van millennials, bij wie lipstick in een paar jaar tijd het handelsmerk is geworden van een hele generatie. Lipstick wordt gezien als iets wat je zelfbeeld boost en als een volwaardig modeaccessoire dat ook Instagrammable moet zijn, een van de grote troeven van de nieuwe Rouge Hermès. Het eenvoudige maar speelse design doorprikt het stereotiepe beeld van vrouwelijkheid. De collectie valt ook mooi samen met een reeks kleine accessoires in kalfsleer (de 'Veau Madame' van Hermès), wat het product nog aantrekkelijker en minder vluchtig maakt. "De lippenstift is een prachtige compagnon voor de Hermès-tas", aldus Jérôme Touron, creatief directeur van Beauté Hermès. "Een openbaring voor wie de make-up van Hermès via de tassen ontdekt." De bedoeling is duidelijk: met deze lancering, de eerste van een lange reeks, wil het merk een nieuw cliënteel aantrekken en een bloeiende markt aanboren.