Met de IS 250 mikt Lexus duidelijk op de BMW 3-serie en gebruikt daarvoor alweer dezelfde basiselementen : de klassieke architectuur met motor voorin, gekoppeld aan achterwielaandrijving, een potige zes-in-lijn en een zekere sportiviteit. De buitenzijde werd door de nieuwe L-Finesse designfilosofie gedicteerd en mag absoluut gezien worden. De nieuweling die in een eerste fase met een 2.5 liter benzine of een 2.2 liter turbodiesel te koop wordt aangeboden, toont een gave, aerodynamische lijn (Cd 0.27), daarin geholpen door zijn langere afmetingen. De IS-serie werd 17,5 cm langer en 7,5 cm breder, met zowel voor ...

Met de IS 250 mikt Lexus duidelijk op de BMW 3-serie en gebruikt daarvoor alweer dezelfde basiselementen : de klassieke architectuur met motor voorin, gekoppeld aan achterwielaandrijving, een potige zes-in-lijn en een zekere sportiviteit. De buitenzijde werd door de nieuwe L-Finesse designfilosofie gedicteerd en mag absoluut gezien worden. De nieuweling die in een eerste fase met een 2.5 liter benzine of een 2.2 liter turbodiesel te koop wordt aangeboden, toont een gave, aerodynamische lijn (Cd 0.27), daarin geholpen door zijn langere afmetingen. De IS-serie werd 17,5 cm langer en 7,5 cm breder, met zowel voor als achter een breder spoor. De wielbasis met 6 cm laten toenemen bleek niet te volstaan om de passagiers echt genoeg beenruimte te geven, het koffervolume is zelfs kleiner geworden dan bij de vorige generatie. Door de achterwielaandrijving, de bobbel op de achterbank en de aflopende daklijn is de IS 250 eigenlijk een vierzitter. Binnenin wordt de gave lijn doorgetrokken, de rijder overschouwt een bijzonder fraai dashboard met zwarte achtergrond. Bij het starten (zonder sleutel) licht het dashboard prachtig op. Wij kiezen voor de benzineversie met zestrapsautomaat en krijgen niet alleen een bijzonder pittige motor mee met vlekkeloze schakelovergangen. In zijn sportstand trekt die ook nog door tot 7000 toeren, schakelt sneller terug en houdt het bij vier versnellingen. De twee hoogste kunnen alleen manueel ingeschakeld worden. Dat kan via de selectiehendel op de middenconsole of via de lepels achter het stuur. Eigenlijk rijden we vooral geheel automatisch en daarbij laat de kleinste Lexus een mooie, evenwichtig opgebouwde spreiding van de krachten zien. Bovendien past de automaat zich aan het gedrag van de rijder aan. Het voorradige potentieel, gekoppeld aan het nagenoeg neutrale weggedrag en het goede rijcomfort is een plezier voor elkeen die van rijden houdt. Ondanks de pit bleef het verbruik onder de 10 liter/100 km en wie aandachtig de uitrusting bekijkt, moet toegeven dat ook de prijs een meevaller is. Voor 35.335 euro krijgt men er naast de zestrapsautomaat een automatische airco, een multifunctioneel leren stuur, Optitron-instrumenten, een audio-installatie met cd-wisselaar, lichtmetalen velgen en dertien luidsprekers bovenop. Om nog van het zeer volledige veiligheidspakket te zwijgen. Kortom, ons zult u over de nieuwste Lexus alvast niet horen klagen. Of het zou over de niet-neerklapbare achterbank moeten zijn. Motor : voorin gemonteerde zescilinder benzinemotor met een slagvolume van 2500 cm3, die via een zestrapsautomaat met toetsfunctie de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 208 pk/153 kW bij 6400 toeren/minuut en max. koppel van 252 Nm bij 4800 toeren/minuut. Afmetingen : 457,5 cm (l), 180 cm (br), 144 cm (h) en 273 cm (wielbasis). Koffervolume : 378 liter. Verbruik in liter/100 km : 12,7 (stad), 7 (buiten stad), 9,1 (mix). CO2-uitstoot : 214 gr/km. Prijs, inclusief btw : 35.330 euro, vermeerderd met 2478 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 490,64 euro. Andere versies : 250 (33.605 euro). Pierre Darge