Een bed, wat moet ik met een bed! Kleren, stoffen, ja. Maar een bed!" Toen Nissim Israël, de man achter het modehuis Olivier Strelli, door bedspecialist Beka werd benaderd met de vraag om een volledige slaapcombinatie te ontwerpen, wist hij niet goed wat hij daarmee aan moest. "Beka zocht specifiek een ontwerper in de modesector. Zij hebben de techniek en wilden die koppelen aan esthetiek. Het voorstel verraste mij compleet. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan en dat was ronduit fascinerend, vooral omdat de mensen van Beka zelf zo enthousiast waren. Het klikte meteen. Het is niet zo dat ik al lang met het idee rondliep: op een mooie dag wil ik in de decoratie. Ik ben geen strategiemens. Als de gelegenheid zich aandient, komt de rest vanzelf. Ontmoetingen spelen bij mij een belangrijke rol. Ik ben eerder passief op dat vlak, maar wel zeer actief in wat ik doe. Een van de dames met wie ik samenwerkte, zei me: 'U vraagt nooit: kan dat? Maar zegt: zo...

Een bed, wat moet ik met een bed! Kleren, stoffen, ja. Maar een bed!" Toen Nissim Israël, de man achter het modehuis Olivier Strelli, door bedspecialist Beka werd benaderd met de vraag om een volledige slaapcombinatie te ontwerpen, wist hij niet goed wat hij daarmee aan moest. "Beka zocht specifiek een ontwerper in de modesector. Zij hebben de techniek en wilden die koppelen aan esthetiek. Het voorstel verraste mij compleet. Uiteindelijk heb ik het toch gedaan en dat was ronduit fascinerend, vooral omdat de mensen van Beka zelf zo enthousiast waren. Het klikte meteen. Het is niet zo dat ik al lang met het idee rondliep: op een mooie dag wil ik in de decoratie. Ik ben geen strategiemens. Als de gelegenheid zich aandient, komt de rest vanzelf. Ontmoetingen spelen bij mij een belangrijke rol. Ik ben eerder passief op dat vlak, maar wel zeer actief in wat ik doe. Een van de dames met wie ik samenwerkte, zei me: 'U vraagt nooit: kan dat? Maar zegt: zo en zo moet het. We zien elkaar volgende week.' De techniekers gingen aan het werk. En elke week was er overleg, werden er correcties aangebracht." Het ging heel vlug. Op zes maanden tijd was alles klaar. Het proces werd versneld omdat zich ondertussen een unieke gelegenheid aanbood om het bed te presenteren: Interieur '98 in Kortrijk. En dat lukte. "Het is de bedoeling dat de collectie elk jaar wordt geactualiseerd met een nieuwe aankleding en om de 2 à 3 jaar een nieuw bed. Ik heb niet de intentie om een eigen Strelli-lijn te ontwerpen, maar misschien komt er wel iets uit de bus dankzij die eerste contacten. Ik wil in elk geval niet zomaar een collectie waar ik mijn handtekening op zet. Dat interesseert mij niet. Wel om zelf iets te ontwerpen: ik heb een goed gevoel voor esthetiek, een goed gevoel voor verhoudingen, ik wil wel samenwerken met iemand uit de architectuur die met stoelen bezig is. Maar niet: hier hebben we twaalf stoelen, op welke plakken we de naam Strelli? Ik heb het gelukkig niet nodig om mijn naam te verkopen. Daarom wou ik de naam ook zeer discreet aanbrengen. Ik wou vooral dat het product kwalitatief van hoog niveau zou zijn."Israël omschrijft zijn concept als minimalistisch inzake kleurencombinatie, de zuiverheid van lijn, en maximalistisch wat comfort en genot betreft: "Als je het bed ziet, moet je goesting krijgen om erin te kruipen."Het gaat om een volledige combinatie met klassieke boxspring, bedbodem en pocketverenmatras; er is keuze uit een vaste of een verstelbare bedrug die bedienbaar is vanuit het bed. Modeontwerper Israël stond niet alleen in voor de look van de boxspring en de matras met originele tekening en doorstikkingstechniek, maar ontwierp ook een collectie bedlinnen Olivier Strelli for Beka in vier verschillende sferen. Elk met hun karakter en - hoe kan het anders voor een colorist als Strelli - een eigen verfijnd kleurenpalet: Crystal Morning, geïnspireerd op vroege winterochtenden met tinten van wit, beige en ecru; Urban Rest in grijze en taupekleuren die eerder op een mannelijk stadspubliek is afgestemd; het vrouwelijker African Dream met warme terracotta in combinatie met roest en oranje, en Satin Spirit in subtiel grijs, champagne en wit met geraffineerde ajours-afwerking. De afneembare bedruggen en -rokken zijn in drie bijpassende versies verkrijgbaar, zodat de gebruiker naar wens een heel andere slaapomgeving kan creëren. Alle bedlinnen werd speciaal voor de collectie geweven en geverfd door het Kortrijkse bedrijf Dewerchin. "Bedrukte stoffen zal je niet vinden. We hebben gekozen voor een minimalistische grafiek, waarbij gespeeld wordt met combinaties van op elkaar aangebrachte vlakken in drie verschillende kleuren." Hoewel Israël zich hier begeeft op een nieuw terrein, herken je in het bed en zijn aankleding duidelijk de Strelli-hand. "Ik wou iets heel genereus maar coherent. Vandaar wellicht dat de stijl herkenbaar is. En hoe anders ook, ergens is er wel een verband met couture. Als een man of een vrouw een pak draagt, bestaat dat in principe uit drie delen: een onderstuk, een bovenstuk, en een dessus. Daarom heb ik ook telkens drie stukken gebruikt en drie kleuren. Dekbedhoezen en slopen zijn altijd in twee kleuren met een lichte kant vanonder voor een fris gevoel. De rug en rok kunnen dan weer anders aangekleed worden. Verder heb ik voor de rok van het bed een techniek gebruikt die ik ken vanuit de confectie: een 'gekruiste split' zoals bij de rug van een jas, die ervoor zorgt dat die rok perfect strak valt. De volants van de kussens zijn opvallend kort en afgewerkt met technieken die ook in de mode worden gebruikt." Elk stuk is getekend met een kleine ingekaderde spiraal, uitgevoerd in een ton sur ton-borduursel. Het Strelli-bed wordt alleen verkocht in geselecteerde meubelzaken. Volledig aangekleed komt een dubbel bed op 120 à 136.000 fr. Voor het beddengoed - hoes, lakens en twee slopen - moet je rekenen op 13.900 fr. in katoen en 19.000 fr. in satijn. Veel wil Nissim Israël er niet over kwijt, maar voor de toekomst heeft hij toch nog enkele design-projecten op stapel staan, onder meer in de tafelsierkunst.Info: Tel. (015) 22.97.11Sabine Lamiroy