Vandaag begeven we ons in een andere wereld, die van de buitenaardse tuigen. Want de Dodge Viper is niet alleen een legende, hij staat ook buiten de echte wereld. En dat kan nauwelijks verbazen omdat hij voor het racen geconcipieerd werd. De allereerste Viper verscheen in 1989 ten tonele en maakte meteen een storm van emoties los. Die emoties zijn nog altijd niet geluwd, maar Vipers duiken nauwelijks op in het straatverkeer. De SRT-10 die we vandaag rijden is van de derde generatie en kan rustig als een roadster omschreven worden. Maar dan wel een roadster met de grootste ...

Vandaag begeven we ons in een andere wereld, die van de buitenaardse tuigen. Want de Dodge Viper is niet alleen een legende, hij staat ook buiten de echte wereld. En dat kan nauwelijks verbazen omdat hij voor het racen geconcipieerd werd. De allereerste Viper verscheen in 1989 ten tonele en maakte meteen een storm van emoties los. Die emoties zijn nog altijd niet geluwd, maar Vipers duiken nauwelijks op in het straatverkeer. De SRT-10 die we vandaag rijden is van de derde generatie en kan rustig als een roadster omschreven worden. Maar dan wel een roadster met de grootste motor uit de autoproductie, een V10 met 8,3 liter slagvolume. Omdat de Amerikanen nu eenmaal zweren bij het oude dogma van nothing equals cubic inches. Dankzij enkele snufjes uit de competitie werd de oude achtlitermotor nog wat verfijnd en dat resulteert in 506 pk onder de motorkap. Daar moet zelfs een ouwe rot even voor gaan zitten, want de Viper weegt toch maar 1550 kg. Wie instapt (en behendig genoeg is om over de brede drempel te stappen), zit meteen diep en stevig. De kuipstoelen vatten zowel rijder als passagier in een houdgreep, zowel op schouder- als op heuphoogte. De pook staat wat te hoog, de handrem bevindt zich aan de passagierskant, het stuur kan niet axiaal worden versteld, maar er is ditmaal wel in een kleine voetsteun voorzien en de pedalen zijn... elektrisch verstelbaar. De uitlaten staan weer op hun oorspronkelijke plaats, onder de portieren, maar wel goed afgeschermd zodat de broekspijpen tijdens het uitstappen niet in de vlammen opgaan. De rest valt nauwelijks in woorden te vatten, zelfs niet helemaal in cijfers. Accelereren naar 100 km/uur gaat in vier seconden, 200 km/uur wordt in minder dan veertien seconden bereikt en wie ruimte en moed genoeg overhoudt, kan doorstoten naar 300 km/uur. We horen het gemor al opstijgen, maar dat hoeft niet. De techniek mag ook eens aan de orde komen en de Viper is een heel aardige brok techniek, waarin het zelfs met de kap neer redelijk windvrij rijden is. En niet eens echt oncomfortabel. De remmen zijn oversized en dat betekent dat de remweg met 100 km/uur amper 30 meter bedraagt - de kortste die we ons kunnen herinneren. Ook dat mag eens vermeld worden. De koffer van deze strikte tweezitter is klein, het verbruik buitensporig (reken maar op 20 liter/100 km), de sensaties memorabel en de prijs niet mis : 113.700 euro. En toch zouden we voor dat geld wat anders kopen. Een Porsche 911 Carrera 2S cabrio bijvoorbeeld. Motor : V10-benzinemotor met een slagvolume van 8277 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de achterwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 506 pk/372 kW bij 5600 toeren/minuut en maximaal koppel van 712 Nm bij 4200 toeren/minuut. Afmetingen : 445,9 cm (l), 191,1 cm (br), 121,0 cm (h) en 251,0 cm (wielbasis). Koffervolume : 240 liter. Verbruik in liter/100 km : 24,5 (stad), 13,2 (buiten stad), 21 (mix). CO2-emissie : niet medegedeeld. Prijs, inclusief btw : 113.700 euro, de BIV bedraagt 4957 euro. Jaarlijkse autobelasting : 3179,35 euro. Andere versies : geen. pierre darge