Van Ford verwacht men geen opwindende producten, maar degelijke voertuigen. De jongste jaren heeft de constructeur met zijn new edge design geprobeerd het design wat op te vijzelen en dat heeft tot uiteenlopende, niet altijd geapprecieerde oplossingen geleid. Van de eerste generatie Mondeo's werden in zeven jaar 2,5 miljoen stuks verkocht, nu keert Ford met zijn nieuwe type terug naar een wat soberder uiterlijk. Dat is een keuze die allicht veel klanten zal weten te verleiden. De nieuwe heeft dan ook aan stijl ge...

Van Ford verwacht men geen opwindende producten, maar degelijke voertuigen. De jongste jaren heeft de constructeur met zijn new edge design geprobeerd het design wat op te vijzelen en dat heeft tot uiteenlopende, niet altijd geapprecieerde oplossingen geleid. Van de eerste generatie Mondeo's werden in zeven jaar 2,5 miljoen stuks verkocht, nu keert Ford met zijn nieuwe type terug naar een wat soberder uiterlijk. Dat is een keuze die allicht veel klanten zal weten te verleiden. De nieuwe heeft dan ook aan stijl gewonnen. Ook in het interieur wordt die pure look doorgetrokken, dat ziet er in zijn donkere tinten wat sober en Duits uit - en dat is een compliment. De Mondeo, die uitsluitend in Genk wordt geproduceerd, is voorlopig te koop met twee viercilinder benzinemotoren van 1.8 (in twee versies) en 2 liter en een V6 met een slagvolume van 2.5 liter die voor 170 pk zorgt. Voor de zuinige rijders is er ook nog een 2 liter turbodiesel, in twee versies. De benzinemotoren kregen de naam Duratec HE mee, waarbij het letterduo staat voor high efficiency en zoals we meteen zullen zien is dat geen ijdele prietpraat. Zelf hebben we de 'kleine' 1.8 liter uitgekozen, maar dan wel in zijn meest gesofisticeerde versie. Die motor is niet alleen uit lichtmetaal opgebouwd, maar krijgt ook een uitlaat in roestvrij staal mee en een meer dan behoorlijk potentieel. Tijdens de eerste kilometers is al duidelijk dat het hier om een pittige kompaan gaat, die vlot vooruitkomt en uitstekende hernemingen realiseert. Op papier zet de Mondeo 125 pk over op de voorwielen, en in combinatie met een koppel van 170 Nm zorgt dat voor een zeer fraai en evenwichtig geheel, waar de doorsneerijder meer dan tevreden mee zal zijn. Bovendien schakelt de Mondeo perfect, hij levert zijn arbeid in een opmerkelijke stilte, en wie hem hoog in de toeren jaagt, krijgt er een sportief uitlaatgeluid bij. Minstens even verrassend is de wegligging, het gaat hier immers om een wagen uit de hogere middenklasse waarvan normaal gesproken geen sportieve pretenties worden verwacht. Bij de ronduit pittige prestaties blijft het verbruik bovendien zeer redelijk: de auto houdt zich bijna moeiteloos onder de 8 liter/100 km. Doordat de wielbasis met vijf centimeter is toegenomen, is er meer plaats voor de passagiers achterin. De koffer scoort ook al goed: 470 liter. Een bijzondere inspanning is geleverd voor de passieve veiligheid. De Mondeo krijgt standaard twee frontale en zijdelingse airbags, en een opblaasbaar gordijn, dat beschermt de hoofden van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding. Ook ABS met remkrachtverdeler behoort tot de basisuitrusting. Voor een IVD ( interactive vehicle dynamics), Fords versie van ESP, moet 18.000 fr. extra op tafel komen. De basisversie bevat verder een verstelbaar stuur, een in de hoogte verstelbare chauffeursstoel, een manuele airconditioning, elektrisch bediende voorruiten, een toerenteller en centrale vergrendeling met afstandsbediening en een antidiefstalalarm. Dat lijkt een fraai pakket in een vierdeursversie voor 784.000 fr.PIERRE DARGE