Het is een dubbele verjaardag: New Jewels Gallery bestaat tien jaar en woont al vijf jaar in Villa De Bondt in Gent. Dat moest passend gevierd worden, vonden Willem Vandekerckhove en Miek De Brauwer. Geheel in de lijn van hun eigenzinnige smaak en zoektocht naar vernieuwing en kwaliteit, kozen ze voor een bijzonder project: Decade, RCA at Villa De Bondt.
...

Het is een dubbele verjaardag: New Jewels Gallery bestaat tien jaar en woont al vijf jaar in Villa De Bondt in Gent. Dat moest passend gevierd worden, vonden Willem Vandekerckhove en Miek De Brauwer. Geheel in de lijn van hun eigenzinnige smaak en zoektocht naar vernieuwing en kwaliteit, kozen ze voor een bijzonder project: Decade, RCA at Villa De Bondt. RCA of Royal College of Art is een van de meest gerenommeerde postacademische opleidingen ter wereld. Er toegelaten worden is een hele eer en er afstuderen betekent wat op je visitekaartje. Dat geldt zeker voor de afdeling Goldsmithing, Silversmithing, Metalwork and Jewellery, die een reputatie heeft van hier tot in Tokio. Dat heeft te maken met de lesgevers: David Watkins, hoofd van de afdeling, en Allan Scharff, Onno Boekhoudt, Rebecca de Quin en Antje Illner, om maar enkel namen te noemen. Belangrijker nog is de manier waarop de opleiding is uitgebouwd. Nagenoeg alle aspecten van het vakgebied komen erin aan bod: van zilveren vaatwerk tot sieraden, zowel unieke stukken als ontwerpen voor industriële productie. Over heel de lijn wordt er nadruk gelegd op individuele begeleiding en kwaliteit: zowel het concept als de uitvoering moeten outstanding zijn. Tegelijk is er veel ruimte voor persoonlijke en/of toekomstgerichte projecten. Het is typerend voor het College dat het de maatschappelijke evoluties op de voet volgt en experimenten niet uit de weg gaat. Zo heeft men een computerprogramma ontwikkeld om verloren historische juwelen te reproduceren, vertrekkend van schilderijen waarop ze staan afgebeeld. Op de computer krijg je dan een driedimensioneel beeld, dat je vanuit verschillende gezichtspunten kan bekijken en beoordelen. Een ander voorbeeld is het New Domestic Silver-project, gegroeid vanuit de vaststelling dat tafelzilver niet meer gebruikt wordt maar in de vitrinekast belandt. Studenten die zich hiervoor inschrijven, engageren zich om twee jaar lang te zoeken naar een hedendaagse interpretatie van tafelzilver, voorwerpen die tijdens een gezamenlijke maaltijd ook worden uitgetest. In de woonkamer, de hal en de torenkamer van Villa De Bondt tonen een kleine vijftig ontwerpers werk van de laatste tien jaar. Het is een boeiende collectie, al was het maar omdat je zelden werk van docenten, afgestudeerden en studenten op één tentoonstelling ziet. Opvallend is de enorme variatie in stijlen, die van de studenten is niet terug te voeren tot die van de docenten. " The College gives you your way", zegt Manuel Vilhena ter verduidelijking. Je krijgt de ruimte om je eigen stijl te vinden. Dat van elke ontwerper slechts één werk getoond wordt, maakt het geheel wat fragmentarisch, waardoor het moeilijk is om de waarde van de afzonderlijke kunstenaars in te schatten. Alleen als je weet dat Laura Potter speelt met allerlei woordgrapjes en doordenkertjes, wordt de dubbele bodem in het werk dat ze hier toont duidelijk: een parelsnoer, gemaakt van anti-conceptiepillen. De Sherry Set van Allan Scharff, gastdocent van het RCA, weegt door als je bedenkt dat hij hoofddesigner is voor Georg Jensen. En de twee ogenschijnlijk eenvoudige kommetjes van Ian Ferguson zijn het resultaat van jarenlang onderzoek naar mogelijke verbindingen van heel verschillende metalen. "Decade. RCA at Villa De Bondt" loopt nog tot 19 april in Villa De Bondt, Krijgslaan 124, 9000 Gent. Tel. (09) 221.76.09. Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur.Hilde Verbiest