Zes jaar nadat Toyota met de Prius de eerste echte hybride auto voor massagebruik heeft gelanceerd, waarvan het er 140.000 stuks van wist te slijten, spreidt de tweede generatie een verbluffend technologisch en ecologisch potentieel tentoon. De Prius II is niet alleen 13,5 cm langer, hij komt ook met een bijzonder lage Cd van 0.26 op de markt en een gewicht van slechts 1300 kg (140 kg minder dan zijn baanbrekende voorganger). Het vooropgestelde doel van de technici - met een benzinewagen uit de D-klasse het verbruik van een...

Zes jaar nadat Toyota met de Prius de eerste echte hybride auto voor massagebruik heeft gelanceerd, waarvan het er 140.000 stuks van wist te slijten, spreidt de tweede generatie een verbluffend technologisch en ecologisch potentieel tentoon. De Prius II is niet alleen 13,5 cm langer, hij komt ook met een bijzonder lage Cd van 0.26 op de markt en een gewicht van slechts 1300 kg (140 kg minder dan zijn baanbrekende voorganger). Het vooropgestelde doel van de technici - met een benzinewagen uit de D-klasse het verbruik van een dieselauto uit de B-klasse halen - is met brio gehaald : de Prius komt met 4,5 liter benzine 100 km ver, terwijl zijn lage emissies alle bestaande modellen doen verbleken. Toyota koppelt een geavanceerde 1.5 liter benzinemotor, met het hoogste thermische rendement ter wereld, aan een synchrone wisselstroommotor die krachtiger is dan een doorsnee verbrandingsmotor van 1.0 of 1.2 liter. Een vermogensverdeler kanaliseert het vermogen van de verbrandingsmotor naar de wielen en de generator. Tijdens het rijden wordt de keuze van de aandrijfbron geheel elektronisch bepaald : bij het wegrijden of parkeren rijdt de Prius geheel elektrisch om daarna over te schakelen op de verbrandingsmotor of een combinatie van beide, terwijl al freewheelend of tijdens het remmen elektrische energie wordt gerecupereerd. Via een energiemonitor op het zevenduims lcd-scherm kan de rijder de energietransmissie volgen, een merkwaardig proces waar we onze ogen niet kunnen van afhouden. Het hele proces verloopt schokvrij en zonder schakelen, want de Prius bezit ook een elektronisch gestuurde continu variabele transmissie die ervoor zorgt dat de verbrandingsmotor in de buurt van een optimaal toerental kan blijven. Het eindresultaat is een comfortabele vijfzitter met royaal veel ruimte achterin die zeer behoorlijk accelereert en extreem weinig emissies de ruimte instuurt, ruim onder alle bestaande normen. Zijn vorm dankt de Prius geheel aan het principe van form follows function, met bijzonder veel aandacht voor een geringe luchtweerstand. Onderhuids zitten bovendien een drive by wire-technologie voor zowel gasklep, remmen als transmissie, acht airbags en een tractiecontrolesysteem dat het koppel van de elektrische motor beïnvloedt - allemaal wereldprimeurs. Ondanks die waaier van innovaties krijgt de Prius-koper liefst acht jaar of 160.000 km garantie op de innoverende techniek en van enig onderhoud hoeft hij ook al niet wakker te liggen : de Prius II brengt de eerste 100.000 km slechts 4,2 uur werkuren in de garage door. In de praktijk is het even wennen aan het reusachtige dashboard, het kleine stuur en de merkwaardige vorm. We ontdekken ook een behoorlijk ruime koffer en een volwassen opbergvak met compartimentjes tussen de voorstoelen. Het verbruik is hoger dan op papier, al kunnen we over 5,5 liter/100 km voor een wagen van deze afmetingen absoluut niet klagen.Pierre Darge