De derde generatie van de Opel Astra presenteert zich in het segment van de compacte middenklassers als een bijzonder goed gewapende deelnemer. Ook al werd hij 14 cm langer. Om te beginnen komt hij er enkel als vijfdeurs aan, met de keuze tussen vier benzinemotoren (van 90 tot 170 pk) en twee turbodiesels (die maximaal 5 liter/100 km verbruiken). In het najaar volgt er een krachtpatser die 200 pk levert. Ondanks die groei is de wielbasis maar een zuchtje langer en is de koffer zelfs 20...

De derde generatie van de Opel Astra presenteert zich in het segment van de compacte middenklassers als een bijzonder goed gewapende deelnemer. Ook al werd hij 14 cm langer. Om te beginnen komt hij er enkel als vijfdeurs aan, met de keuze tussen vier benzinemotoren (van 90 tot 170 pk) en twee turbodiesels (die maximaal 5 liter/100 km verbruiken). In het najaar volgt er een krachtpatser die 200 pk levert. Ondanks die groei is de wielbasis maar een zuchtje langer en is de koffer zelfs 20 liter kleiner - al kan dat laatste verholpen worden door te kiezen voor de bandenherstelkit, wat dan weer koffervolume oplevert. Doordat de wagen ook 8 centimeter breder en 5 cm hoger uitvalt, levert de passagier achterin extra ruimte op, maar de knieruimte blijft verre van royaal. Zelf kiezen we voor de 1.6 benzine, de enige die gekoppeld kan worden aan de geautomatiseerde handgeschakelde vijfversnellingsbak Easytronic, die ook over een speciaal sportprogramma beschikt. Die motor blijkt behoorlijk vinnig, op voorwaarde dat men de krachten hoog in de toeren zoekt. Het automatisch schakelen verloopt wat traag, maar een druk op de sportknop opent een heel andere wereld. Een wereld waarin de motor hoger in de toeren optrekt alvorens op te schakelen en bij de minste vertraging in een lagere versnelling duikt (en dus hogere toeren haalt). Dat leidt tot een nogal schokkerig en luidruchtig rijgedrag dat uitsluitend op dynamiek is gericht en waar we het niet zo voor hebben. Op ons bochtig parcours voelen we ons nog het best bij het manueel schakelen en dat kan door de pook aan te toetsen of via de drukknoppen op het stuur - overigens een optie. De afrekening brengt ons met een verbruik van 8,3 liter/100 km een stuk boven de officiële cijfers. Een interessanter optie die 1040 euro kost is de CDC continue elektronische dempersturing die verbonden is met de ESP-stabiliteitscontrole en IDS-Plus (van Interactive Driving System) werd gedoopt. Schokdempers reageren daarmee ogenblikkelijk op de veranderingen in het wegdek en de elektronische verbinding van de diverse veiligheidsbewakers zorgt er ook voor dat wanneer de Astra de grens van de onstabiliteit nadert, de dempingskracht van elk wiel afzonderlijk wordt aangepast. Indien nodig remt de ESP ook één of meer wielen afzonderlijk af. Het interieur oogt strak en modern, het dashboard sober en overzichtelijk en de basisuitrusting is met ABS, een gedeelde achterbank, in de hoogte verstelbare rijdersstoel, zes airbags, en elektrisch bediende ruiten vooraan voorbeeldig. Pierre Darge