Soms schuiven de puzzelstukken als vanzelf in elkaar. Dat was het geval bij de samenstelling van deze Mode dit is Belgisch. We hadden niet op voorhand een format bedacht voor een reeks interviews met sterke vrouwen ; zoals we dat telkens doen voor dit themanummer, gingen we uit van het nieuws van het seizoen. Dat leidde tot gesprekken met Ann Demeulemeester, Veronique Branquinho, Anne Chapelle, Isabelle Santens, Inge Onsea en Anouck Lepère : sterke en gedreven vrouwen, dan toch.

Evenmin hadden we het plan opgevat om de Belgische mode tegen het licht van de wereldwijde crisis te houden. Want spreek in modekringen het woord crisis uit en irritatie of minstens een verveelde reactie is je deel. Hebben we het daar nog niet genoeg over gehad ? Soms lijkt het alsof men de problemen hoopt te bezweren door er vooral niet hardop over te praten. Het is ook geen eenduidig verhaal. De economische signalen zijn tegenstrijdig en niemand die met zekerheid de uitkomst kan voorspellen.

In de zoektocht naar het passende medicijn tegen de crisis komt het begrip investment pieces vaak terug : mode als investering. Of anders gezegd : mode die een hele tijd meegaat. Zoals u vorige week al kon lezen in onze Special Mode, zwaaien modehuizen nu met begrippen als authenticiteit en kwaliteit, en wordt consumenten aangeraden te kiezen voor klassiekers, want tijdloos en dus duurzamer.

In dat licht bekeken, ziet het er niet zo slecht uit voor de Belgische mode. Onze ontwerpers en merken zijn goed geplaatst om aan deze verwachtingen te voldoen.

Topmodel met Antwerpse roots Anouck Lepère, die u in dit nummer aan het werk ziet, vat het mooi samen : Belgische mode is volgens haar wars van vluchtige trends en de ontwerpers blijven trouw aan hun persoonlijke stijl. “Zo’n kledingstuk dat je tien jaar geleden kocht, is vandaag nog altijd mooi. Meer en meer mensen beseffen dat Belgische mode een duurzame investering is.”

Ook Isabelle Santens, geïnterviewd naar aanleiding van veertig jaar Xandres, weet dat kleding vaak een hele hap uit het budget is. “Dus moet je streven naar kleren die langer dan een seizoen meegaan. Je moet er jaren plezier aan beleven.”

In het Modemuseum in Antwerpen loopt vanaf 17 september de tentoonstelling Delvaux 1829-2009. De handtassen van dit oer-Belgische huis zijn zowat de typevoorbeelden van mode als investering.

Natuurlijk hangen er aan sommige designerstukken prijskaartjes die, investering of niet, niet meteen haalbaar zijn. Maar voor geduldige fashionista’s is er veel mogelijk. Een ex-collega is een Margielameisje, bij voorkeur van kop tot teen. Toen ik er haar naar vroeg, vertelde ze dat ze haar kleerkast geleidelijk opgebouwd had. Nu eens een stuk, in de solden nog een, een ander bij een stockverkoop. “Omdat je die kleren kunt blijven dragen heb je na enkele jaren een goede collectie bijeen.” Een passende redering in deze tijden waarin de waarde van duurzaamheid ook in de modewereld op de agenda staat.

trui.moerkerke@knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content