Voor de zesde keer sinds 1995 lanceert Ikea een PS-collectie. De Post Scriptumlijn mag experimenteren en afwijken van het bestaande aanbod, zolang de prijs democratisch blijft. Thema van deze editie ? Duurzaamheid en Zweeds erfgoed.

ZWEEDS ERFGOED

Hoe kwam de collectie tot stand ?

Peter Klinkert (projectmanager Ikea PS) : Met ons eigen elfkoppig designteam startten we het basisconcept op. Dit keer draaide alles om Zweeds erfgoed: mythes en verhalen met de natuur als inspiratiebron. Maar ook om authentieke materialen die generaties lang meegaan. We werkten samen met freelance designers, studenten van drie Zweedse designscholen, en internationale ontwerpers. Dit keer waren dat onder andere de Nederlandse Hella Jongerius en het Zweedse designkwartet Front. Daarna toetsten we alle ontwerpen aan de Ikeanormen van betaalbaarheid en een compacte verpakking, waardoor van de meer dan 200 producten waarmee we zijn gestart, er uiteindelijk 46 overbleven.

Bij de vorige Ikea PS, in 2006, lag de nadruk op gerecycleerde materialen. Is daar nu nog iets van terug te vinden ?

In de vorige collectie zat een schommelstoel gemaakt uit een composiet van hout en plasticvezel. Dat is gerecycleerd materiaal, maar wel erg zwaar, wat het transport dan weer extra belast. We moeten altijd afwegingen maken. We gebruikten toen ook gerecycleerde plastic flessen, maar dat materiaal is moeilijk te verkrijgen. De markt van die gerecycleerde plastic wordt gedomineerd door watermerken als Evian en Vittel. Zelfs een bedrijf als Ikea is er een kleine speler. Deze collectie draait om duurzaamheid, maar we willen ook niet heiliger zijn dan de paus. Ondertussen is bijvoorbeeld al onze vernis op waterbasis gemaakt, voor onze lijm werken we nog aan een natuurlijke variant. Het proces naar meer duurzaamheid is lang.

Waarom werd de collectie voor het eerst getoond op de internationale meubelbeurs van Milaan ?

We hebben heel positieve reacties gekregen in Milaan. De ontwerpen zijn er doorgaans prestigieus en meer artistiek, terwijl ze geen oplossingen bieden. Wij brengen geïndustrialiseerde individualiteit, handgemaakte lowtechelementen gecombineerd met hoogtechnologische productieprocessen. Door de crisis merken we nu plots ook bij de anderen een meer down-to-earth aanpak.

België is het laatste Europese land waar de ontwerpen worden voorgesteld. Wat was tot nu de grootste hit ?

De Maskros-hanglamp, geïnspireerd op een paardenbloem, is een onverwacht succes. Er waren oorspronkelijk 15.000 stuks van dit product voorzien, maar ondertussen zijn er al tien keer zoveel gepland. Door Pieter Lantsoght

Info : De Ikea PS-collectie is in ons land te koop vanaf 15 augustus, www.ikea.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content