TAG Heuer is de Rolls-Royce onder de sporthorloges. Als het prestigieuze merk een nooit geziene reclamestunt wil uithalen, tonen de groten der aarde zich dan ook meteen bereid om mee te werken.

Met een jaarlijkse verkoop van ruim 600.000 horloges en een 140-jarige geschiedenis als officiële timekeeper van de Olympische Spelen en de Formule 1-races is het prestige van het Zwitserse TAG Heuer ongeëvenaard. “An unconventional and dramatic advertising campaign” werd beloofd voor de lancering van LINK, “het horloge voor de 21ste eeuw”. Dat dit geen conventionele collectie zou worden, stond vast: TAG Heuer heeft inzake technisch vernuft en innoverend design een reputatie hoog te houden. In horlogeland heeft de destijds revolutionaire S/EL-collectie, gelanceerd in 1987, inmiddels een legendarische status.

Onze eerste indruk: als het monster uit de Alien-saga een horloge droeg, dan was het een LINK. Eén blik op de architecturale polsband volstaat. Het futuristisch design van Eddy Schöpfer, een studiegenoot van le Corbusier, is krachtig en koel, maar bestaat geheel uit vloeiende en strakke lijnen die naadloos aansluiten. Die combinatie wordt doorgetrokken naar het hele horloge: tot in de kleinste details werden vorm en volume zo bestudeerd dat licht en schaduw altijd prachtig op het gladde staal vallen. Designfreaks hebben er een nieuwe droom bij.

Bij een horloge dat radicaal vernieuwend wil zijn, hoort een grensverleggende campagne: TAG Heuer vroeg vijf internationale topdesigners om een outfit te creëren voor de absolute top van de sportwereld. Met het LINK-design als inspiratiebron. De geselecteerde namen – Monica Seles, Marion Jones, Karl Lagerfeld, Alexander McQueen – zijn allemaal grenzeloos ambitieuze en eigenzinnige persoonlijkheden die LINK extra cachet verlenen.

Het resultaat van de unieke combinaties, gefotografeerd door Richard Burbridge, varieert van grappig en verrassend tot uitgesproken zwoel en erotisch. Kijk maar naar het ontwerp van Thierry Mugler voor de Britse hordenloper en drievoudig Europees kampioen Colin Jackson. “Ik was meteen geïnspireerd door zijn gebeeldhouwde lichaam en uitzonderlijke persoonlijkheid. Jackson is het archetype van het perfecte lichaam”, aldus Mugler. Ook Monica Seles, nog steeds in de top-5 van de vrouwelijke tenniswereld, komt verleidelijk voor de dag. Ontwerper Narciso Rodriguez, Best New Designer in 1997 en momenteel aan het hoofd van de dameslijn van Loewe, wilde met een sexy ontwerp uitdrukking geven aan het volhardende karakter van Seles.

Iets ingewikkelder is het ontwerp van Gianfranco Ferré voor track & field-specialiste Marion Jones, die volgend jaar op de Olympische Spelen in Sydney maar liefst vijf gouden medailles ambieert. Karl Lagerfeld van zijn kant stond erop Braziliaans voetbalwonder Leonardo onder handen te nemen. De modeontwerper, die ook erkenning geniet als fotograaf, maakte van de gelegenheid gebruik om een reeks portretten te schieten.

Onze voorkeur gaat uit naar het duo Alexander McQueen en Boris Becker. Na zijn tenniscarrière kan de drievoudig Wimbledon-winnaar meteen aan de slag als model. Het prinselijke ontwerp van McQueen, van nature vertrouwd met ingewikkelde en gestileerde patronen, sluit perfect aan op de kwetsbare, warrige look van Becker.

De prijzen van de LINK-collectie variëren van 46.000 fr. (kwartshorloge) tot 82.000 fr. (chronograaf).

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content