Met de GTR wil Nissan een duidelijk statement maken : we kunnen het ook. De krachtpatser klokte op de Duitse Nürburgring sneller af dan de Porsche GT2. Die indrukwekkende prestatie is gestoeld op een klassieke cocktail met een potente, centraal vooraan ingebouwde V6-motor die de vier wielen aandrijft en extra lucht krijgt via twee turbo's. Om de gewichtsverdeling te optimaliseren, werd de gerobotiseerde zesbak met DSG achteraan gemonteerd.
...

Met de GTR wil Nissan een duidelijk statement maken : we kunnen het ook. De krachtpatser klokte op de Duitse Nürburgring sneller af dan de Porsche GT2. Die indrukwekkende prestatie is gestoeld op een klassieke cocktail met een potente, centraal vooraan ingebouwde V6-motor die de vier wielen aandrijft en extra lucht krijgt via twee turbo's. Om de gewichtsverdeling te optimaliseren, werd de gerobotiseerde zesbak met DSG achteraan gemonteerd. Achter het stuur valt de stevige zit op en het scherm waarop van alles is af te lezen, o.m. de laterale en lineaire versnelling en het percentage van het vermogen dat aangesproken wordt. Allemaal aardig om weten, maar ook een gevaarlijke afleiding. Met een schitterend geluid scheurt de GTR de weg op en dan kan men maar beter alert zijn. Niet dat de Japanner vicieus overkomt, maar alles gaat duivels snel. Na een goede vier seconden overschrijdt men de kaap van de 100, na dertien seconden die van de 200. Aan de top van 310 km/uur zijn we niet toegekomen. Op papier hadden we het niet zo dramatisch verwacht : de GTR weegt, ondanks het gebruik van aluminium, koolstof en magnesium, 1740 kg maar heeft daar geen moment last van. De dubbele koppeling zorgt bovendien voor naadloos opschakelen en wel sneller dan een mens dat kan. Om de krachten op de weg over te brengen, wordt het beest plankgas in eerste elektronisch wat ingehouden, zodat men zonder doorslippen op weg kan. In de stad zit men bij 60 km/uur al in zesde en ook dat gaat probleemloos dankzij het genereuze koppel. Al laat de vering ook in haar zachtste stand de naden in de weg beenhard voelen. Rekening houdend met de omstandigheden is het verbruik redelijk. Wie nu en dan bezadigd over een stuk snelweg bolt, kan onder de 13 liter/100 km blijven. De stoelen achterin zijn veeleer symbolisch maar het meest misten we parkeersensoren. Rijplezier was dan weer elke seconde aanwezig. Voor zoveel potentieel ligt de prijs van 83.400 euro verrassend laag : een Porsche 911 turbo kost 143.000 euro. 310 km/uur topsnelheidmotor: centraal voorin opgestelde V6 met een slagvolume van 3799 cm3, die via een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling de vier wielen aandrijft. potentieel: maximumvermogen van 485 pk/357 kW bij 6400 toeren/minuut en maximaal koppel van 588 Nm tussen 3200 en 5200 toeren/minuut. afmetingen: 465 cm (l), 190 cm (br), 137 cm (h) en 278 cm (wielbasis). KOFFERVOLUME: 315 liter, niet uitbreidbaar. gewicht: 1740 kg. verbruik in liter/100km : 18,3 (stad), 9,1 (buiten stad), 12,4 (mix). co2-uitstoot: 249 gr/km prijs inclusief btw: 83.400 euro, plus 4957 euro BIV. jaarlijkse autobelasting: 1572,91 euro. Door Pierre Darge