Wat het meest de illusie wekt dat je hier rondwandelt op een boot is het glas dat bijna over alle gevels doorloopt. Vooral met een winterzon die diep doordringt, krijg je het gevoel dat het plafond zeer laag is, als op een schip. De grote terrassen van teakhout en de metalen reling benadrukken die maritieme uitstraling.
...

Wat het meest de illusie wekt dat je hier rondwandelt op een boot is het glas dat bijna over alle gevels doorloopt. Vooral met een winterzon die diep doordringt, krijg je het gevoel dat het plafond zeer laag is, als op een schip. De grote terrassen van teakhout en de metalen reling benadrukken die maritieme uitstraling.Zodra je aan het raam gaat kijken, merk je natuurlijk dat alles op illusie berust, maar dat ervaar je niet als een teleurstelling. Je krijgt een panorama als compensatie: de duinen, een flinke streep zee en aan je voeten ligt de hoofdstraat van Oostduinkerke. Recht tegenover het appartementsgebouw staat een kleine kerk met daarachter een ouderwetse villa: een klassiek duinenlandschap. Ook vanbuiten bekeken lijkt dit gebouw op een pakketboot. Het werd ontworpen door architecten Willy Verstraete en Daniel Morel van het bureau Arrow uit Gent. Voor de interieurarchitectuur en opschik van de flat tekende de firma Non Kitch Group, waarvan architecte Linda Arschoot en beeldend kunstenaar William Sweetlove het creatieve brein zijn. Arschoot en Sweetlove vertrokken van een wit blad papier. "Toen we hier voor het eerst aankwamen, was er niets behalve 36 meter vensters, elf zuilen, twee schachten en een ruimte van 180 vierkante meter", herinnert William Sweetlove zich. "Dat was heel verschillend van de andere appartementen in dit gebouw, met hun traditionele opdeling in kleine kamers. Nergens kon je zo ruim genieten van dit typische landschap, daarom ook kozen we voor een volledig open interieur. Een interieur dat naadloos doorloopt in de terrassen. Bij het binnenstappen kijk je dwars door de flat en zie je de horizon. We werkten zoveel mogelijk met lage muren, die zijn ontworpen als een soort borstwering."Alleen voor de garderobe, de badkamer en de slaapvertrekken van de kinderen werd ruimte afgebakend, zonder deuren te plaatsen. Omdat de kleinkinderen maar sporadisch op bezoek komen, kregen ze een handige slaapplaats toegewezen in een stapelbed van driehoog, verstopt in een grote muurkast met schuifdeuren: ingenieus bedacht.Voor de rest is deze flat één grote woonruimte met aparte hoeken. Bij het binnenkomen beland je in een traditionele zithoek met strakke, donkerbruine fauteuils van Flexform rond een salontafel van Maarten Van Severen. Aan de muur hangt een rond stilleven van Sweetlove en een prent van Andy Warhol. Er staan twee zitbankjes in de vorm van kabouters, ontworpen door Philippe Starck: speelse contrasten in een frisse omgeving. Vanuit deze hoek kom je in de lage, open keuken, waar je makkelijk overheen kijkt. Voor het ontbijt en een kleine hap zit je op fraaie krukken van eikenhout, ontworpen door Arschoot en Sweetlove. Ze passen perfect bij de lange, strakke eiken eettafel van Maarten Van Severen. Daarboven hangen lichten van Wanders, en de zitjes op wielen zijn weer van Flexform. Behalve het uitzicht en de dynamische structuur van het interieur valt vooral de slaaphoek op. Dat vrij grote volume met gordijntjes - een modern hemelbed - is omnipresent in de ruimte. Mysterieus en fascinerend, je hebt de neiging om toch stiekem even te gluren. Zelfs als de witte gordijntjes half open of helemaal open zijn, straalt de slaaphoek een vreemde aantrekkingskracht uit. Voor de rest lijkt alles simpel ontworpen. Schijn bedriegt, want reken maar dat de vele constructies allerlei technische snufjes verbergen. Zo is de flat voorzien van een elektrische vloerverwarming: praktisch en esthetisch. In deze luchtige flat hangt een uitgesproken vakantiesfeer die past bij het gebruik als weekendverblijf. Hoewel de inrichting veel luxe uitstraalt, was de afwerking vrij gemakkelijk te realiseren. De lage wanden en open structuur resulteren in een boeiende, dynamische interieurarchitectuur die je normaliter in een loft verwacht, niet in een flat.Piet Swimberghe / Foto's Jan Verlinde