Met de Phantom Coupé heeft Rolls-Royce de vierde en zonder twijfel mooiste creatie neergezet sinds het in 1998 door BMW werd overgenomen. Hoewel het koetswerk dicht bij dat van de Drophead Coupé staat, is de lijn harmonischer en iets mannelijker geworden. De Coupé is ook duidelijk als drivers car bedoeld en kreeg daarom een wat stugger ophanging mee, die de koetswerkbewegingen vermindert en de agiliteit ten goede komt. Niet dat de auto een soort luxesportwagen is, de klemtoon ligt meer op het geruststellende van ...

Met de Phantom Coupé heeft Rolls-Royce de vierde en zonder twijfel mooiste creatie neergezet sinds het in 1998 door BMW werd overgenomen. Hoewel het koetswerk dicht bij dat van de Drophead Coupé staat, is de lijn harmonischer en iets mannelijker geworden. De Coupé is ook duidelijk als drivers car bedoeld en kreeg daarom een wat stugger ophanging mee, die de koetswerkbewegingen vermindert en de agiliteit ten goede komt. Niet dat de auto een soort luxesportwagen is, de klemtoon ligt meer op het geruststellende van een overschot aan power en daarom bezit de Coupé in goede Rolls-traditie geen toerenteller maar een Power Reserve-aanduiding. Wie met 160 km per uur cruiset, merkt dan ook in een oogopslag dat slechts 10 procent van de krachten wordt aangesproken. Indrukwekkend. De omgekeerd openende deuren zijn zo breed dat het sluiten via een drukknop in het interieur moet gebeuren. Ze vergemakkelijken het instappen voorin, maar passagiers achterin moeten wachten tot het elektrische mechanisme van de stoelen zijn werk heeft gedaan. Aan boord overheerst een gevoel van welbehagen en... stilte. De V12 laat zich nauwelijks horen, het accelereren gebeurt snel en gracieus. De bijna 2,6 ton zware Coupé sprint in 5,8 seconden naar de 100 km/uur, maar geen mens die daar op uit is. Achter het dikrandige stuur is geen enkele behoefte aan sprintjes, de bijna geheel in aluminium vervaardigde vierzitter, appelleert veeleer aan een snelle zweefervaring die wat aangepord kan worden door in S te schakelen waarbij de motor wat hoger in de toeren trekt. Al overheerst dat gevoel van snelheid nooit echt - hoe snel men ook gaat rijden. De meest rigide Rolls ooit, met toleranties in het aluspaceframe van 0,1 mm, is 5,60 meter lang, maar die omvang staat niet echt voor ruimte. De inzittenden achteraan hebben net genoeg plaats en de koffer is met een volume van 395 liter eerder bescheiden. Wel verzekerde men ons dat ze plaats biedt aan vier golf bags, en dat het onderste van de twee kofferdeksels ideaal is voor een romantische picknick - alleen was de tijd te kort om dat uit te proberen. Het gezamenlijke gewicht van de picknickers moet tot 150 kg beperkt blijven. Persoonlijk vinden we het interne sterrendak wel indrukwekkend. In het donkere plafond zijn manueel 1600 lichtpuntjes aangebracht, die als sterren aan de hemel staan. Ze zorgen voor een aparte sfeer en worden als optie door vrijwel elke eigenaar besteld. Die eigenaars zijn tegenwoordig jonger en dynamischer en de importeur omschrijft het affirmeren van hun persoonlijkheid als hun voornaamste karaktertrek. Ze blozen niet van de blikken van anderen en zijn niet te beroerd om pakweg 440.000 euro neer te tellen voor dat privilegie. OPVALLENDSTE CIJFER 1600 sterren aan het plafondDoor Pierre Darge