Sylvain Willenz voor Established & Sons

De specialiteit van de Brusselse ontwerper Sylvain Willenz is het experimentele gebruik van materialen zoals rubber, glas of hout. Het leverde hem in 2005 de prijs voor Belofte op tijdens het evenement Design Brussels. In Milaan toont hij twee nieuwe collecties : de lampen Landmark Light Series (1) bij het hippe Britse label Established & Sons. Die serie is geïnspireerd op luchtvaartsignalisatie en windzakken. Candy is dan weer een metalen meubellijn (tafel, stoel en rek) met polyester coating die de ontwerper zelf in productie brengt.
...

De specialiteit van de Brusselse ontwerper Sylvain Willenz is het experimentele gebruik van materialen zoals rubber, glas of hout. Het leverde hem in 2005 de prijs voor Belofte op tijdens het evenement Design Brussels. In Milaan toont hij twee nieuwe collecties : de lampen Landmark Light Series (1) bij het hippe Britse label Established & Sons. Die serie is geïnspireerd op luchtvaartsignalisatie en windzakken. Candy is dan weer een metalen meubellijn (tafel, stoel en rek) met polyester coating die de ontwerper zelf in productie brengt.Al in januari stelde de Antwerpse zilversmid en ontwerper Nedda El-Asmar de Secret Chair (2) voor bij het Belgische label Vange, een stoel met een opbergruimte onder de zitting. Nu, in Milaan, stelt Vange de stoel voor in bamboe-uitvoering. De Brusselse ontwerper Pol Quadens is gepassioneerd door materialen en heeft al interessante experimenten gevoerd met Corian of carbonvezel. Voor Milaan presenteert hij nu een stoel (3) in carbon die klaar is om op de markt te komen. Ontwerper Alain Gilles werkte eerst voor Xavier Lust, toen voor Quinze & Milan en opende pas twee jaar geleden zijn eigen studio. Hij wist meteen goede opdrachten binnen te halen. Bij Bonaldo stelde hij vorig jaar een fris bijzettafeltje voor. Nu gaat hij bij hetzelfde merk voor het grote werk. Letterlijk, met deze Big Foot dinertafel (4). Bij Qui est Paul ? komen een kinderstoel, een tafeltje en bloempotten uit.Het Nederlandse meubelmerk Linteloo stelde vorig jaar voor het eerst Verden voor, een zijlijn waarin het aan één ontwerper complete carte blanche geeft om een eigen universum te creëren. Na twee Nederlandse ontwerpers is het nu de beurt aan de Antwerpse ontwerper Karim Osmani. Hij presenteert 21 (5), een reeks ambachtelijke meubelen (tafel, driezitsbank en een salontafel) met koper, aluminium en houten laagjes. "De naam verwijst naar de 21ste eeuw, de laagjes materiaal refereren naar hiërarchie en rijkdom en naar de met metaal vervuilde bodem. Bovendien geeft het de kleuren van muntstukken aan, waarmee ik een link leg met de financiële crisis." Veel jong Belgisch talent krijgt de kans om in Milaan werk te tonen en dat is belangrijk, want zo kan het ontdekt worden door eventuele internationale opdrachtgevers. Sommigen tonen op de Salone Satellite, de officiële jongerenversie van de beurs, anderen op de tentoonstellingen in de binnenstad, georganiseerd door Design Vlaanderen, Flanders Investment&Trade, Wallonie-Bruxelles Design/Mode, Bruxelles Export of Authentic Belgian Creativity. Ook bedrijven als Jaga, Eden Design, Arte, Brems, Serax (6) of Lambrechts krijgen daar een portaal. De Gentse ontwerper Fabiaan Van Severen presenteerde een tijd geleden al de Crossed legs stoelen (7) en de Grand Ecart tafel. Die worden nu opgenomen in het gamma van het Belgische label Indera. Zoals vorig jaar, is de Brusselse ontwerper Xavier Lust goed aanwezig in Milaan. Bij Driade stelt hij zijn tafel Source voor in gepolijst aluminium en een boekenkast Virgo (8). Hij presenteert ook nieuwe meubelen bij een gloednieuw Milanees merk dat Skitch heet. Daar brengt hij de tafel Blow Up (9) in een composietmateriaal en stoelen van plexiglas.De Antwerpse architect Vincent Van Duysen concentreert zich dit jaar niet alleen op een aantal bouwprojecten, maar ook op een boek dat 15 jaar van zijn werk samenbrengt en dat dit najaar verschijnt bij Thames & Hudson. "Daardoor doe ik het dit jaar op vlak van meubelontwerpen wat rustiger aan," verduidelijkt Van Duysen, "maar voor volgend jaar staan er al weer flink wat projecten op stapel." Wie goed zoekt, kan deze week alsnog een Van Duysen tegenkomen, want het Italiaanse Valli&Valli (10) presenteert een deurkruk van zijn hand, "een essentieel onderdeel van de architectuur", zoals hij het zelf omschrijft. Door Fanny Bouvry en Leen Creve