De driedeurs Opel Astra GTC heeft resoluut voor een eigen lijn gekozen en die optie onderstreept de ambitie van de ontwerpers. De nieuweling oogt meer als een sportieve coupé dan als een simpele driedeurs en zijn persoonlijke styling en zeer herkenbaar profiel versterken die indruk. Uiteraard staat hij op het platform van de vijfdeurs, maar hij is 4 centimeter langer en ligt 15 millimeter lager. De Astra krijgt tevens achttienduimsvelgen en laagprofielbanden mee. Toch wil hij, met een k...

De driedeurs Opel Astra GTC heeft resoluut voor een eigen lijn gekozen en die optie onderstreept de ambitie van de ontwerpers. De nieuweling oogt meer als een sportieve coupé dan als een simpele driedeurs en zijn persoonlijke styling en zeer herkenbaar profiel versterken die indruk. Uiteraard staat hij op het platform van de vijfdeurs, maar hij is 4 centimeter langer en ligt 15 millimeter lager. De Astra krijgt tevens achttienduimsvelgen en laagprofielbanden mee. Toch wil hij, met een keuze uit negen motoren, een breed publiek aanspreken. Zelf kiezen we voor de 1.9 CDTI-motor met 150 pk, waarvan ook een bravere 120 pk-versie bestaat. Die turbodiesel komt uit de Fiat-groep, maar werd eerder door GM in de Saab gemonteerd en komt straks zelfs in de Cadillac. Verwonderlijk is dat niet, want hij is zowel krachtig als zuinig. Binnenin verbaast de sobere en feilloze afwerking, al missen we een bekerhouder, die is er enkel voor de passagiers achterin. Ondanks de coupélijn bezit de GTC vier echte plaatsen, maar het zicht naar achteren wordt door de brede C-stijl en de hoge kofferlijn danig bemoeilijkt. Achteruit parkeren gebeurt zowat op de tast. En wie achterin plaatsneemt, krijgt met de aflopende daklijn en de kleine ramen wel een beklemd gevoel. De GTC die we testen heeft een hardere ophanging meegekregen en in combinatie met de grotere wielen zorgt dat voor een weinig comfortabel rijgedrag in de stad : elke richel en ieder riooldeksel wordt beenhard gevoeld. Eens op snelheid verdwijnt dat euvel. De sportieve turbodiesel die vanaf 2000 toeren bijzonder gevat op het gaspedaal reageert, blijkt op bochtige wegen over een uitstekende wegligging te beschikken, terwijl de auto ook zeer weinig overhelt. In ons geval is er ook een optionele IDS-Plus-ophanging gemonteerd met CDC-schokdemping. Ondanks de coupéroeping van de GTC wordt de functionaliteit niet vergeten. De achterstoelen kunnen worden opgeklapt, de koffer is vrij homogeen van vorm en met 380 liter zelfs redelijk groot. Maar veel opbergvakken zijn er niet. Ook over de veiligheidsuitrusting klagen we niet. De GTC krijgt zes airbags mee, ABS met noodremhulp, evenals antispin en stabiliteitscontrole. De basisuitrusting omvat als uitschieter een radio/cd met bediening op het stuur, en een bestuurdersstoel die in de hoogte verstelbaar is. Het stuur kan zowel in de hoogte als axiaal worden bijgesteld. Kortom, de GTC met de krachtige en soepele turbodiesel hoeft zich in het Golf-segment niet meteen te schamen, terwijl zijn prijs een meevaller is. Pierre Darge