"Een objet compagnon, een object dat aan het dagelijkse leven een vleugje lichtheid kan geven. Functioneel, maar ook sensationeel. We willen verrast worden door de inzendingen", droomde Pascale Mussard, directeur artistique van Hermès, luidop toen we haar vorig jaar spraken naar aanleiding van de lancering van de allereerste Prix Emile Hermès, die - als alles goed gaat - om de drie jaar georganiseerd zal worden.
...

"Een objet compagnon, een object dat aan het dagelijkse leven een vleugje lichtheid kan geven. Functioneel, maar ook sensationeel. We willen verrast worden door de inzendingen", droomde Pascale Mussard, directeur artistique van Hermès, luidop toen we haar vorig jaar spraken naar aanleiding van de lancering van de allereerste Prix Emile Hermès, die - als alles goed gaat - om de drie jaar georganiseerd zal worden. Dat de verwachtingen voor de eerste vormgevingswedstrijd erg hoog lagen, mochten we zelf ondervinden toen we in april ingeschakeld werden in de jury voor de Benelux. Na een eerste regionale selectieprocedure (waarover docenten, journalisten, museadirecteurs en ontwerpers zoals Hella Jongerius, Ron Arad, Alfredo Häberli, Massimo Morozzi, Marti Guixé, Ingo Maurer beslisten) werden de zeventien beste dossiers uitgewerkt tot prototypes. Vervolgens hakte een eindjury onder leiding van Enzo Mari deze zomer de knoop door. Opmerkelijk : er werd geen eerste en tweede prijs verkozen, maar wel drie keer een ex aequo derde prijs (toch ook goed voor telkens 15.000 euro). Pascale Mussard is duidelijk : "We zijn er ons bewust van dat we de lat hoog gelegd hebben, maar de prijs ligt ons echt heel na aan het hart. We zijn gewoon erg veeleisend, het zit in onze genen. Geen enkel project vonden we én innovatief genoeg én volledig beantwoordend aan het thema." Met de geldsom die voor de eerste en tweede prijs zou worden uitgereikt, organiseert Hermès nu een workshop door Enzo Mari voor de ontwerpers van de zeventien beste inzendingen. Of een prototype het ook effectief tot in de Hermèscollectie zal brengen, is niet zeker. "Dat was ook niet onze bedoeling", verduidelijkt Mussard. "We willen wel goede vormgeving ondersteunen en stimuleren, en onszelf omringen met talent. We hebben, eerlijk waar, veel geleerd uit de organisatie van deze prijs. Heel het huis heeft gevoeld dat er iets gaande was. Persoonlijk geloof ik dat we via de Prix Emile Hermès onze toekomst kunnen opbouwen. We zouden het geweldig vinden als we over tien jaar kunnen terugkijken en zeggen dat we erin geslaagd zijn om toch wel iets fantastisch op te bouwen met deze prijs." Optimistisch en enthousiast schieten de verwachtingen alweer de hoogte in. Info : De 17 beste inzendingen zijn te zien in de expo Légèreté (Prix Emile Hermès), van 17 september tot 11 november in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs, 107-111, rue de Rivoli, Paris, www.lesartsdecoratifs. Volgend jaar reist de expo naar Grand-Hornu Images in Bergen (Mons). www.grand-hornu.be www.prixemilehermes.comDoor Leen Creve en Isabelle Willot