Geometrische patronen en strepen. En grote bloemen in felle kleuren. De stijl van het huis Missoni is exotisch én stijlvol, frivool én klassiek. Dat geldt niet alleen voor de kledinglijn (opgericht in 1953), maar ook voor de homecollectie (gestart in 1983). Vooral de gordijnen, tapijten, badhanddoeken en het tafellinnen van de interieurcollectie zijn bekend, maar er bestaan ook Missonimeubels. Volgens de artistieke directeurs van de interieurlijn, Rosita Missoni en haar zoon Luca, was het hoog tijd voor een experiment. Twee jaar geleden werden de eerste contacten gelegd met Corian. Dat is een merknaam voor een composietmateriaal met onder andere mineralen en hars, waardoor het sterk is en toch heel vloeiende vormen kan aannemen.
...

Geometrische patronen en strepen. En grote bloemen in felle kleuren. De stijl van het huis Missoni is exotisch én stijlvol, frivool én klassiek. Dat geldt niet alleen voor de kledinglijn (opgericht in 1953), maar ook voor de homecollectie (gestart in 1983). Vooral de gordijnen, tapijten, badhanddoeken en het tafellinnen van de interieurcollectie zijn bekend, maar er bestaan ook Missonimeubels. Volgens de artistieke directeurs van de interieurlijn, Rosita Missoni en haar zoon Luca, was het hoog tijd voor een experiment. Twee jaar geleden werden de eerste contacten gelegd met Corian. Dat is een merknaam voor een composietmateriaal met onder andere mineralen en hars, waardoor het sterk is en toch heel vloeiende vormen kan aannemen. Het resultaat van de samenwerking ? Een indrukwekkende installatie in een Milanese showroom tijdens de internationale meubelbeurs in april. Voor het eerst zien we de bekende motieven en patronen van Missoni écht in drie dimensies vertaald : een inloopdouche met kleurenlijn, lichtgevende zitjes met kartelpatroon, elegante grafische lavabo's, halfdoorschijnende kamerschermen en een tafel met drie ten opzichte van elkaar roterende bladen. Misschien komt er nu een staartje aan deze eenmalige installatie : Luca Missoni droomt ervan om de kleinere objecten in de homecollectie onder te brengen. We spraken met hem en met zijn moeder in Milaan. Over Corian : "Een paar jaar geleden leerde ik Corian kennen toen ik het koos voor mijn huizen en voor Missoni Hotels. Ik was onmiddellijk aangetrokken door het 'zijden' gevoel van dit materiaal, gecombineerd met zijn excellente duurzaamheid en resistentie tegen vlekken en krassen. Pas later ontdekte ik de onbetaalbare mogelijkheid om naden onzichtbaar te maken voor het blote oog. Door een speciale techniek te gebruiken, hebben we meerkleurige gestreepte patronen geweven. We spelen met geometrisch zwart-wit, met positief en negatief. We hebben er ook van genoten om verschillende technieken uit te proberen : perforatie, bas-reliëf, graveringen... Met erg decoratieve, leuke resultaten." Over familie : "Weet je dat ik vandaag mijn 55ste huwelijksverjaardag vier ? Ik ben in de loop der jaren een Missoni geworden. Toen ik een designprijs kreeg, was ik een beetje beschaamd, want we hebben zoveel ontwerpers in dienst. Maar het idee van het huis Missoni, dat komt wel van mij. Ik denk wel dat ik het merk goed ken, nu." "Toen mijn dochter iets meer dan tien jaar geleden de dameskledinglijn overnam, ging ik me concentreren op de rol van grootmoeder. Ik genoot er erg van, maar ik miste iets. Mijn creatieve kant was in slaap gevallen en dat vond ik niet fijn. Een huis inrichten heb ik altijd leuk gevonden, een nest creëren. Ik heb altijd gespeeld met stoffen en meubelen. Dus begon ik mij intensiever met de homecollectie bezig te houden. Het zijn trouwens mijn broers en onze neven die de managers zijn van T&J Vestor, dat de interieurstoffen voor Missoni Home produceert. Nu maken ze zelfs meubels voor ons."Over motieven : "Mijn ouders zoeken al dertig jaar de link tussen grafiek, kleur en oppervlakten. We wilden spelen met de patronen en de iconografie van Missoni. We zijn in de archieven en in de motieven gedoken, letterlijk. Als we een paravent maken, houden we rekening met de richting, met de technische mogelijkheden. We spelen ermee. Er zit altijd beweging in onze ontwerpen. Ze kunnen stil zijn op het ene moment, maar dominant op een ander. We maakten bijvoorbeeld schalen van Corian. Het zijn verschillende ronde platen op elkaar. Ze kunnen naast elkaar gelegd worden, op elkaar in gelijk welke combinatie. En ze kunnen ronddraaien, als een spirographe. Dat is de Missoni-touch. We zouden ze heel erg graag in collectie brengen, maar het is niet eenvoudig." Over kleur : "Corian heeft kleuren en Missoni kan zich ermee amuseren, zo zou je de samenwerking kunnen zien. Voor hen is het een extra uitdaging om nog meer kleuren te bedenken. Het is een experiment voor beide partijen. Nu hebben ze een nieuw paars gemaakt, speciaal voor ons. Dat is niet simpel, extra kleuren maken. In Corian niet, maar in andere materialen ook niet. Fuchsia en felgeel bijvoorbeeld krijg je niet gemaakt in katoen. In viscose wel. Als iedereen alleen maar de Pantonekleuren gaat gebruiken, wordt het moeilijk." Over interieurinrichting : "In de hotelprojecten hebben we leren denken in totaalbeelden. We vinden het stilaan niet alleen interessant om over het tafelkleed na te denken, maar ook over de tafel zelf." Tijdens de jongste designweek in Milaan bleek nog maar eens hoe dicht mode en design tegenwoordig tegen elkaar aan schuren. Al gaat het grotendeels om eenrichtingsverkeer : zowat alle grote modemerken hebben een homecollectie, maar er is tot nog toe niet één meubelmerk dat zich ook aan kleren waagt (met uitzondering van het Belgische Extremis, dat tussen zijn tuinaccessoires ook een poncho van Michael Verheyden aanbiedt). Soms lijkt het of de Italiaanse modemerken vooral willen profiteren van de collectieve hysterie die Milaan treft tijdens de designweek. Die is immers niet te vergelijken met de veel meer bedaarde modeweken in dezelfde stad. Maar de pogingen van de meeste merken om aan design te doen, blijven veeleer oppervlakkig : wat beddengoed, hier en daar een kussen of een vaas. De textielindustrie en de meubelsector blijven erg verschillende werelden en het blijft wachten op een overtuigende kruisbestuiving van mode en design. Giorgio Armani leidt in Milaan altijd zelf, in hoogsteigen persoon, de verzamelde pers door de nieuwe collecties van zijn meubellijn Armani Casa. Het Armanimeubilair is dit jaar enigszins bevreemdend : niet onmiddellijk ouderwets, maar ook niet meteen modern. Het lijkt hoofdzakelijk bestemd voor de dure interieurs van tycoons in Verre en Nabije Oostens. Ook Versace en Bottega Veneta brengen elegante luxemeubelen uit. Bottega Veneta nu voor het eerst. Ook Diesel heeft voor het eerst een lijn met accessoires, voornamelijk lakens en handdoeken. De presentatie in Milaan, op de hoogste verdieping van het gloednieuwe hoofdkwartier van het bedrijf, was veeleer creepy, met een patiënt op een ziekenhuisbed dat ronddraaide op het ritme van een vijfenveertigtoerenplaat, een desperate housewive achter een strijkplank en een onopgemaakt bed van een rockster, halflege fles Jack Daniels inbegrepen. De producten zijn jong en al even wild, met onder meer prints van punk studs. Designer Ferruccio Laviani liet zich voor Molteni & Co inspireren door een stof van VivienneWestwood voor een herziene versie van een van zijn populairste banken, de Freestyle. De SKiN van Jean Nouvel, de belangrijkste lancering dit jaar bij Molteni, wordt dan weer gelinkt aan Salvatore Ferragamo. En de Belgen ? Eigenlijk is Christophe Coppens de enige lokale modenaam met een voet in het designwereldje. Hij lanceerde in Milaan The Table, de voortzetting van zijn lijn home-accessoires, na een hiaat van zes jaar. Binnenkort te vinden in de betere designzaak. Door Leen Creve;Jesse Brouns