Mistengelen die verhitte festivalgangers afkoelen, bloemenmeisjes die over het terrein dwarrelen, de King of Melodia en zijn middeleeuwse hofdames, als je op Tomorrowland een rare vogel tegenkomt, is de kans groot dat Chantal Copello zijn of haar kostuum gemaakt heeft.

De Kamikaze Girls, zo doopte de Italiaanse Chantal Copello haar team, dat hard aan het werk is achter een zeventiende-eeuwse gevel in de Antwerpse Kloosterstraat. “Omdat ze er echt helemaal voor gaan.” Dat moet ook wel, want Copello realiseert de acts en ideeën die het creatieve team van Tomorrowland bedenkt onder leiding van creative director Christophe van den Branden, en die op podia, in bars en restaurants, en op het veld van Tomorrowland de festivalgangers entertainen. Haar team maakt de kostuums, cast de artiesten en zorgt er tijdens het drie dagen durend festival (22, 23 en 24 juli) voor dat iedereen op het juiste moment op de juiste plaats is en zijn artistieke ding kan doen.

“Tomorrowland is echt dat: het land van morgen. Een plek waar mensen komen om te spelen, om dingen te ontdekken en te dansen op muziek van de beste dj’s ter wereld. Maar ook om in Dreamville te slapen, heerlijk te eten en eventueel zelfs een yogasessie te doen. The beauty of life, in al zijn facetten. De artiesten geven alles een extra toets. Terwijl je een lekkere burger zit te eten, komt er een bloemenmeisje langsgewandeld dat helemaal in haar eigen wereld lijkt te vertoeven. Ze geeft je een bloem en fluistert iets in je oor. Dit jaar zullen er in de bottle bar meisjes rondlopen die in glazen bollen aan hun gouden vleugels exquise hapjes of pralines aanbieden. Een vlindervrouw dwarrelt rond en serveert eten op houten en bamboeborden, en een dame op een Romeins bed, gedragen door twee slaven, deelt druiven en noten uit. Vanuit het restaurant zie je de main stage, waar heel wat dansers hun ding doen.

Sommige acts hebben een eigen stek, zoals Bazarville, waar workshops worden gegeven en iedereen een bloemendiadeem kan komen maken. Andere acts zijn de hele dag onderweg. Mistengelen die mensen met fris water besproeien of het pimp your festival-team, dat elke bezoeker helpt om zijn festivalstijl naar een hoger niveau te tillen. Er is elke dag ook een nostalgische parade met alle personages van de vorige edities. Wie vorig jaar de King of Melodia zag met zijn middeleeuwse dames, zal die dit jaar weer herkennen. Tomorrowland injecteert theater in de wereld van de dansmuziek.”

Het festival is een uitdaging, omdat het op zo’n grote schaal is. Gedurende een jaar werken zestig mensen er fulltime aan. Het creatief team omvat onder andere 3D-tekenaars, grafische talenten, copywriters en videospecialisten. Het thema wordt uitgetekend in september, daarna volgen de technische tekeningen van de podia, de eerste schetsen voor de kleding, en vanaf juni worden de artiesten klaargestoomd om helemaal in het plaatje te passen. “102 artiesten laten optreden tussen duizenden feestende mensen, het is een rock-‘n-rollervaring. Maar alle vijfduizend medewerkers van Tomorrowland delen dezelfde passie en de nauwe samenwerking zorgt ervoor dat we tijdens die drie dagen een soort familie vormen die samenwoont in een kleurrijke bubbel.”

Waar komt uw creativiteit vandaan ?

Chantal Copello : Mijn passie voor optreden was er al van kleins af. Mijn vader is jazzpercussionist en schilder, mijn moeder werkte ook aan artistieke projecten. Zij hebben mijn artistieke en creatieve kant altijd gekoesterd en gevoed. Ik ben met dansles begonnen toen ik vijf was, en op mijn elfde mocht ik naar de Accademia Nazionale di Danza in Rome. Een geweldige school, waar je naast een gewone humanioraopleiding ook dansles kreeg. Een beetje zoals in Fame. De school ligt op de Aventijn, een van de zeven Romeinse heuvels, en tijdens sommige danslessen hadden we uitzicht op de resten van het Circus Maximus. Zowel mijn ouders als mijn leraren hebben me gestimuleerd om niet dicht bij huis te blijven. Ik was negentien toen ik naar Londen trok. Ik wilde Engels leren en mijn studie choreografie afwerken. Ondertussen werkte ik in het Royal Opera House in Covent Garden als danseres. Het was een avontuur. Rome was hard werken, maar ook veilig, vredevol en zonnig. Londen was spannend, hectisch en een beetje een cultuurschok. Maar ik hou wel van zware uitdagingen. Ik heb in drie opera’s gedanst en ontdekte de hele backstagewereld. Ik woonde samen met een Italiaanse costumière, Anna, en als ik niet in een productie danste, werkte ik in het kostuumatelier. Daar werden de zaadjes geplant voor wat ik nu doe. Als je in de sector werkt, kun je ook goedkoop naar repetities gaan kijken, zo heb ik tientallen voorstellingen gezien. Dat heeft mijn ogen geopend voor de vele mogelijkheden die er zijn. Na drie jaar kreeg ik een aanbieding in Nederland, daar leerde ik dansers kennen die voor het Ballet van Vlaanderen werkten. Ik deed ook auditie en heb er drie jaar gedanst. Zo kwam ik in België terecht.

Was het altijd al uw ambitie om meer te doen dan alleen maar dansen ?

Ja, ik heb al bij al een vrij korte carrière als danseres gehad. Na het Ballet van Vlaanderen heb ik nog twee musicals gedaan en voor het tv-programma The Ultimate Dance Battle danste ik in 2011 mee in Team Rinus. We werden tweede (lacht). Ik heb van veel werelden geproefd, van het klassieke Zwanenmeer tot de musical Romeo en Julia. Zo kon ik uitzoeken wat ik eigenlijk wou. Choreografie heeft me altijd geboeid, maar ook alles backstage is interessant. Ik wist dat ik niet alleen maar een ballerina wilde worden. Ik wilde me uitdrukken en een kameleon zijn.

Ondertussen is Tomorrowland aan zijn twaalfde editie toe.

In België, ja, maar er zijn ook al twee Braziliaanse en drie Amerikaanse edities geweest. Het thema is altijd meegereisd, dus ook onze kostuums. We gaan in Atlanta of Brazilië op zoek naar getalenteerde dansers en acteurs en passen onze kostuums dan ter plekke aan waar nodig.

Van concepten bedenken en choreografie tot kostuums ontwerpen en alles concreet organiseren, het creatieve team heeft behoorlijk veel werk.

Klopt, op Tomorrowland wordt dan wel een magische wereld gecreëerd, maar er zit een goed geoliede machine achter. De dansers en acteurs zijn een klein onderdeel van alles wat er gebeurt op het festival, maar in elk departement telt elk detail. Net zoals het ertoe doet dat je de juiste veer kiest voor op een bepaalde hoed, zo worden de cocktails geserveerd met Tomorrowland-ijsblokjes en worden de pizza’s gebakken in echte houtovens. Alles moet kloppen, van a tot z.

Waar haal u de inspiratie ?

Moments of illumination, noem ik dat. Inspiratie is eindeloos én ik heb veel fantasie. Ik ben Italiaanse, dat helpt (lacht). Ik citeer graag Grace Coddington van Vogue : “Always keep your eyes open, keep watch-ing because whatever you see can inspire you.” Dat wil zeggen dat ik 24 uur per dag werk (lacht). Ik hou in het oog wat de modewereld doet, wat mensen leuk vinden, wat voor beelden jonge fotografen maken. Kunst en dans blijven mijn grootste liefdes, dus pik ik zoveel mogelijk voorstellingen mee en als ik in Italië ben, ga ik graag naar de opera. Dankzij internet kan ik voorstellingen van over de hele wereld zien. Ik kijk tv, lees iets in de krant, zie een mooie foto en dan komt er een idee. Alles kan een kostuum of een beweging worden. Een paar dagen geleden zag ik op tv een optreden met Aziatische meisjes die helemaal wit geschminkt waren. Er werden beelden op hun gezicht geprojecteerd en omdat ze perfect synchroon bewogen met de beelden, werd de voorstelling een soort levend kunstwerk. Het was geweldig en dan denk ik meteen : zoiets wil ik ook doen. Of ik lees dat ze in Dubai met een 3D-printer een kantoorgebouw hebben opgetrokken in amper zeventien dagen en dan denk ik : kunnen wij iets doen met een 3D-printer voor onze kostuums? We moeten bijblijven, maar anderzijds hou ik van de ambachtelijke aanpak, want dat is wat we eigenlijk doen in ons atelier : handwerk.

De kostuums die jullie maken zijn ronduit indrukwekkend. Waarom zijn die zo belangrijk ?

Bij Tomorrowland komen dj’s niet gewoon een feestje bouwen, er wordt een hele wereld gecreëerd. Het festival vertelt een verhaal dat een essentieel onderdeel is van de beleving en dat moeten de artiesten overbrengen. Een mysterieus figuur die over het terrein loopt, alsof hij een burger van Tomorrowland is, dat is niet zo makkelijk. De bezoekers moeten echt geloven dat hij in een boom aan de rand van het veld woont. Daar heb je kostuums en rekwisieten voor nodig. Iets wat voor honderd procent op je lijf gemaakt is, helpt je om je in te leven in een rol, en geeft het verhaal meteen een ziel. Dat maakt de combinatie van de juiste artiest, in een goed kostuum en met een mooi verhaal, zo krachtig. Zo creëer je een magische wereld die je toch gewoon kunt aanraken. Dat is belangrijk bij een voorstelling. Dicht bij de artiesten staan. Je ziet hen ademen, je ruikt hun zweet, dat doet dromen. Het creatieve team van Tomorrowland bedenkt ideeën en concepten, en die worden dan tot leven gewekt. Een engel moet vleugels krijgen, dus bouwt een van onze mensen een comfortabel harnas om die op te monteren. We willen de bezoekers de mogelijkheid geven om hun festivalervaring te pimpen, dus sturen we winkelwagentjes vol grappige attributen het veld op, maar dan moeten we die wel verbouwen zodat ze vlot dat moeilijke terrein aankunnen. Wij zoeken oplossingen voor praktische problemen met onze fantasie en onze handen.

Wat is een succesvolle Tomorrowland-act ?

Als je in de realiteit ziet wat daarvoor alleen in iemands hoofd bestond. Als alle elementen van de puzzel samenkomen en logisch lijken. Als het de bezoekers laat glimlachen en doet dromen. Als het hen raakt. Tomorrowland wil de fantasie prikkelen, ook al begrijpen mensen niet per se wat er aan de hand is. Een van de acts, de Frozen Queen, zit gewoon te zitten in een witte, bevroren jurk. Ze is niet meer dan een beeld. Wat we willen, is dat mensen zich afvragen wie ze is en wat ze daar doet. Misschien ontdekken ze dat pas over twee jaar, maar het heeft hen nu wel geprikkeld. Net daarom is het geweldig om achteraf foto’s of video te zien van het festival. Zo zie je niet alleen de artiesten die perfect in hun personage zitten, maar ook de reacties van de mensen.

Tomorrowland is apart. Al die nationaliteiten die gewoon samen plezier maken, dat is echt mooi. Het geeft een bepaalde energie. Een gevoel van veiligheid. Liefde ook. Mensen vinden het maar entertainment en muziek, maar in die drie dagen hebben alle vijfduizend medewerkers vaak kippenvelmomenten omdat het zo krachtig is. Al die mensen die van ver komen om in Boom, of all places, samen te feesten, dat is indrukwekkend. De performances zijn misschien vluchtig, die magie is er maar heel even en dan is ze weer weg. Maar daarin ligt net de schoonheid. Op Tomorrowland maak je herinneringen en die zijn onbetaalbaar en voor altijd. l

Tomorrowland, 22-24 juli in Boom. tomorrowland.com

Tekst Nathalie Le Blanc & Foto’s Alex Salinas

“Op Tomorrowland wordt dan wel een magische wereld gecreëerd, maar er zit een goed geoliede machine achter”

“Een succesvolle Tomorrowland-act doet de bezoekers glimlachen en laat hen dromen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content