Zeg je cruise, dan denk je meteen aan zon, zee, vakantie, maar ook aan luxe en lekker eten. Wie een paar dagen aan boord van de Splendour of the Seas doorbrengt, komt daarin niet bedrogen uit.
...

Zeg je cruise, dan denk je meteen aan zon, zee, vakantie, maar ook aan luxe en lekker eten. Wie een paar dagen aan boord van de Splendour of the Seas doorbrengt, komt daarin niet bedrogen uit. Piet De Moor Voor de Splendour of the Seas hebben de Amerikanen, die de Europese cruisemarkt willen veroveren, niet op een dollar gekeken. Wij voeren met het paradeschip van de Amerikaanse maatschappij Royal Carribean van Barcelona naar Villefranche en terug, en werden niet in onze verwachtingen ontgoocheld. Enkele cijfers geven best een idee van de megaproporties van het schip : de Splendour heeft 325 miljoen dollar gekost (daarvoor koop je 10.800 (!) BMW's 325i). Met de energie die wordt verbruikt om alles draaiende te houden, kan heel het Vaticaan van stroom worden voorzien. Het schip is zo'n 260 m lang, 30 m breed, weegt 69.130 ton, telt 12 verdiepingen (of dekken), 900 hutten met airconditioning, en vervoert iets meer dan 2000 passagiers. Om die allemaal te bedienen, is een 723-koppige bemanning aan boord. Dat personeel bestaat uit alle mogelijke nationaliteiten, van Oostenrijkers tot Indiërs en Noren. Een tip : het is belangrijk om met uw hut-steward op goede voet te staan, hij zorgt ervoor dat uw kajuit er krakend netjes bijligt en dat er 's nachts, als je vergaat van de dorst, een fles bruis aankomt. In de gewone hutten (d.w.z. die zonder veranda) is er wel televisie, maar geen minibar. Aan boord hoef je niets anders te doen dan de tijd door te brengen. Elke dag wordt er een Cruise Compass, een soort krant uitgegeven, waarin verteld wordt wanneer schoonheidssalon en businesscenter open zijn, en waarin wordt aangekondigd wanneer de Gipsy Kings in het groot theater 42nd Street (802 zitplaatsen met verplaatsbare orkestbak) een spetterende show geven. Nieuwsgierigen die willen weten hoe zo'n schip draaiend wordt gehouden, krijgen een rondleiding, maar de toegang tot de machinekamers blijft om veiligheidsredenen taboe. In de goudvergulde lift suis je van boven naar beneden : van het minigolfterrein op het hoogste dek naar een van de talrijke bars, verspreid over het schip. Dineren doe je in de majestueuze King & I Dining Room (1054 zitplaatsen), waarvan de zes meter hoge wanden alleen maar uit glas bestaan. Je hebt er een voortreffelijk panoramisch zicht. Een versbedrukte kaart van handgeschept papier vertelt wat voor lekkers er op het vijfgangenmenu staat en welke drankjes worden geserveerd. Bedenk dat de kelners voornamelijk moeten leven van fooien ; bij ons ongewoon, maar in Amerika heel gebruikelijk. Wees dus royaal, want het feit dat u hier bent, bewijst dat u daartoe in staat bent. Wie aan boord wil diëten, kan dat. Maar wie beslist heeft zich rond te eten, is hier eigenlijk meer op zijn plaats. In het holst van de nacht gaan de poorten van het Windjammer Café nog eens open en kunnen de nachtbrakers zich op de laatste warme maaltijd storten. Vanuit dat grote café, elf hoog, heb je rondom een schitterend zicht dat vooral de moeite loont wanneer je overdag een haven binnenloopt. Komend van Barcelona was dat in ons geval Villefranche, een zonnig kustplaatsje op een boogschot van Nice dat zoveel hellingen en trapstraten heeft dat het ?jeu de boules? er met vierkante ballen gespeeld wordt. Geen ander cruiseschip heeft zoveel glaswanden als de ?Splendour of theSeas?, dat daarom terecht ?het lichtschip? wordt genoemd. Wie zo morbide is om hier het duister op te zoeken, kan best terecht in het casino. Daar is het nog altijd drukker dan in de minst gefrequenteerde plaats : de bibliotheek. Meer succes heeft de dansvloer van het Solarium, waar je in het zwembad kan bekomen van je emoties. Als het weer bar is, schuift een enorm glazen dak over deze zaal. Het verhaal dat een cruise iets is voor mensen op leeftijd is stilaan achterhaald. Het management van Royal Carribean heeft dan ook gezorgd voor speciale kinderspeelplaatsen en activiteiten voor de jeugd, de hele dag door. Zeventien hutten zijn berekend op de maat van een rolstoel, en die zijn verdeeld over heel het schip. Met plaatsaanwijzers in braille-schrift wordt tegemoetgekomen aan visueel gehandicapten. Hardhorigen krijgen een complete uitrusting, tot en met een trilwekker die ze onder hun matras kunnen stoppen. Goed om weten is dat de Splendour of the Seas sneller dan 24 knopen kan varen. Daardoor kan het schip langer in de havens blijven liggen of meer havens aandoen dan tragere schepen. Duur, zo'n reis ? Het hangt ervan af. Er is maar één verstandig advies : vergelijk met het bedrag dat je vorig jaar aan je vakantie hebt besteed. Info : DKT Travel, Huidevettersstraat 20, 2000 Antwerpen. Tel. (03) 226.43.03, fax (03) 226.42.35. Alles aan dit schip heeft mega-allures : van het zwembad met schuifdak tot de enorme theaterzaal 42nd Street, of de panoramische King & I Dining Room.