Hoewel de Volvo S80 met 3 cm is gegroeid, ziet hij er kleiner uit dan zijn voorganger. Die indruk wordt nog versterkt door zijn wat lieflijke neus die een beetje afdoet aan zijn présence. Daardoor lijkt hij de zelfverzekerdheid te missen om de strijd aan te gaan met de zogenaamde Duitse prestigemerken, en dat is geheel onterecht. Die uiterlijke bescheidenheid is binnenin gelukkig achterwege gelaten : daar overheerst een logische zakelijkheid met goed steunende stoelen, degelijk uitziende materialen en een voetrem. Afwerking en materialen staan op een hoog niveau. De positie van het navigatiesysteem dat via twee knoppen op de achterzijde van ...

Hoewel de Volvo S80 met 3 cm is gegroeid, ziet hij er kleiner uit dan zijn voorganger. Die indruk wordt nog versterkt door zijn wat lieflijke neus die een beetje afdoet aan zijn présence. Daardoor lijkt hij de zelfverzekerdheid te missen om de strijd aan te gaan met de zogenaamde Duitse prestigemerken, en dat is geheel onterecht. Die uiterlijke bescheidenheid is binnenin gelukkig achterwege gelaten : daar overheerst een logische zakelijkheid met goed steunende stoelen, degelijk uitziende materialen en een voetrem. Afwerking en materialen staan op een hoog niveau. De positie van het navigatiesysteem dat via twee knoppen op de achterzijde van het stuur bediend wordt, roept vragen op. Echt handig is het niet, maar het went wel. De S80 staat op een nieuw Fordonderstel en doordat de wielbasis met 5 cm is toegenomen, is het achterin ook iets ruimer geworden. Terwijl het koffervolume met 480 liter absoluut kan bekoren, al gebeurt het laden nu via een relatief smalle opening omdat de lichtblokken erg breed zijn uitgevallen. Volvo biedt de S80 aan met drie benzinemotoren (2.5 turbo, 3.2 en een 4.4 V8) en een 2.4 vijfcilinder turbodiesel. Daarvan bestaan twee versies : de D5 (185 pk) en de 2.4 D, een dichtgeknepen versie met 163 pk, die fiscaal interessanter en daardoor populairder is. Die laatste namen we mee voor de test. Die was in ons geval gekoppeld aan een manuele vijfbak en die combinatie zorgde voor prima prestaties. De soepelheid van de vijfcilinder is indrukwekkend, zelfs onder de 2000 toeren : hij haalt zijn maximale trekkracht van 340 Nm al bij 1750 toeren. De ongebreidelde D5-versie heeft een koppel van 400 Nm, maar haalt dat pas bij 2000 toeren. Prettig meegenomen is de bedrijfsstilte van de motor en die viel ons in het bijzonder op, na de wat mindere ervaring in de C30 automaat. Onderweg gedroeg de toch 4,85 meter lange S80 zich als een bijzonder agiele en zelfverzekerde kompaan met een prima wegligging en een direct stuur. Ook over het rijcomfort hoort u ons niet klagen : de Zweed gedraagt zich als een heer, reageert alert op het gaspedaal en doet dat allemaal zonder toeters en bellen, zoals we van de Zweden gewoon zijn. Aan de pomp noteerden we een verbruik van 8,4 liter/100 km en dat is redelijk voor een auto van die omvang. Ook een autonomie van meer dan 800 km is goed nieuws. Minder enthousiast waren we dan weer over de grote draaicirkel die het parkeren bemoeilijkt. Standaard krijgt elke S80 een indrukwekkend veiligheidspakket mee, een airco met actieve filter, cruisecontrol en boordcomputer, radio/cd-speler en 6 Performanceluidsprekers. Motor : vijfcilinder turbodiesel met een slagvolume van 2400 cm3, die via een manuele vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 163 pk/120 kW bij 4000 toeren/minuut en maximaal koppel van 340 Nm tussen 1750 en 2750 toeren/minuut. Afmetingen : 485,1 cm (l), 186,1 cm (br), 149,3 cm (h) en 283,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 480 liter. Verbruik in liter/100 km : 8,6 (stad), 4,9 (buiten stad), 6,3 (mix). CO2-uitstoot : 167 gr/km. Prijs, inclusief btw : 35.200 euro, vermeerderd met 1239 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 676,75 euro. Andere versies : 2.5T (35.900 euro), 3.2 (41.900 euro), 4.4 (58.700 euro), D5 (35.900 euro).