Driedimensionale rollen voor jonge actrices zijn schaars in Hollywood en tegenwoordig schijnen ze allemaal naar de Zweedse Alicia Vikander te gaan. Dit jaar alleen al is ze in acht verschillende films te zien. Geen wonder dat ook Louis Vuitton in haar een nieuwe muze vond.

“IK BEN ZO OPGEWONDEN…

over het werk dat ik nu doe, dat ik genoeg heb aan twee uur slaap.” Ja, het gaat hard voor Alicia Vikander (26). Ze zat nog op de ballet-school toen ze acteerervaring opdeed in een paar Zweedse televisieseries. Haar eerste rol in een langspeelfilm, Till det som är vackert, in de Engelstalige wereld uitgebracht als Pure, werd meteen met de Zweedse Filmprijs voor beste actrice bekroond. Een Shooting Star Award in Berlijn en een Rising Star op de Bafta’s van 2013 volgden. Van de weeromstuit stonden de meest interessante filmregisseurs van het moment in de rij om haar een rol te geven. Nu is ze ook bij ons te zien in Guy Ritchie’s The Man From U.N.C.L. E, de verfilming van de legendarische televisieserie uit de sixties. Filmliefhebbers kijken ook uit naar The Light Between Oceans van Derek Cianfrance waarin ze aan de zijde van Michael Fassbender speelt, intussen haar geliefde. En onlangs raakte bekend dat Vikander uitverkoren werd om de tegenspeelster van Matt Damon te zijn in de vijfde Bourne-film. Drama, (komische) actiefilm, kostuumfilm, sciencefiction, ze kan het allemaal aan. Nu eens ziet ze er fris en onschuldig uit, dan weer intens broeierig, dankzij haar gesculpteerde trekken en on-Zweeds donkere haar en ogen. Het moet die veelzijdigheid en sterke uitstraling geweest zijn die artistiek directeur Nicolas Ghesquière ertoe bewoog om Alicia te kiezen als nieuw gezicht van het huis Louis Vuitton. In die hoedanigheid treedt ze in de voetsporen van actrices als Jennifer Connelly, Charlotte Gainsbourg en Michelle Williams, die in de advertentiecampagnes geportretteerd werden als vrouwen die niet alleen mooi, maar ook avontuurlijk, vrank en onafhankelijk zijn. Alicia aarzelde geen moment om op Vuittons voorstel in te gaan.

MET EEN SCHAT OP SCHOOT

“Als dertienjarige begon ik bladen als Elle te kopen. Vol ontzag bestudeerde ik de modeadvertenties. Het kwam geen moment bij me op dat ik het gezicht kon worden van een van de beroemde merken. Surreëel toch dat ik nu deel uitmaak van de geschiedenis van een bedrijf als Louis Vuitton.” Bovendien had Alicia al jong affiniteit met het iconische monogram. “Toen ik vijftien was, nam ik samen met drie andere meisjes deel aan een auditie van de hogere dansschool van het Royal Swedish Ballet in Stockholm. We logeerden bij de grootmoeder van mijn vriendin en toen we ons klaarmaakten voor de auditie, wilde ik mijn lunch en waterflesje in een simpele draagtas meenemen. Maar de grootmoeder stond erop mij haar vintage Louis Vuittontas te lenen. Ze had die al een eeuwigheid, de kleuren waren helemaal vervaagd, maar ik had nog nooit zo’n dure en prestigieuze tas gehad. Ik weet nog dat ik in de metro met die schat op schoot zat en bang was dat iemand hem zou stelen.”

Ook de huidige creaties van het huis Vuitton intrigeren haar : “Zo’n stiletto uit bijvoorbeeld krokodillenleer zit zo ingenieus in elkaar dat ik er in eerste instantie bijna bang voor ben. Waarna ik hem gewoon heel graag wil hebben. Nu ik het werk van Nicolas Ghesquière uit de eerste hand ken, kan ik alleen maar vaststellen dat hij me telkens opnieuw het gevoel geeft dat ik totaal nieuwe dingen zie. Wat hij maakt, is niet alleen gewaagd, maar ook visionair. Als ik terugkijk naar ontwerpen die hij een jaar geleden bedacht, dan kan ik alleen maar vaststellen dat hij het ‘nu’ perfect aanvoelde. Bovendien is hij fantastisch om mee samen te werken : aimabel en heel ‘gewoon’. Hij introduceerde mij in zijn modewereld, een kunstvorm die eigenlijk dicht aanleunt bij het maken van films.”

DE MOEILIJKSTE KEUZE

Alicia Vikander volgde geen theateropleiding, maar ze deed haar voordeel met de discipline en vorming van haar ballettraining. “Ik was mij bijvoorbeeld heel bewust van mijn balletachtergrond toen ik in Ex Machina een robot speelde. Haar lichamelijkheid en manier van bewegen was heel belangrijk. Naast de danstraining kregen we ook choreografie en improvisatie, dat helpt mij om in een personage te kruipen.”

De beslissing om actrice te worden in plaats van ballerina was de moeilijkste die ze tot nu toe moest maken. “Het was een keuze die me beangstigde, het viel me zwaar om alle mensen teleur te stellen die me geholpen hadden bij het ballet. Maar ik had last van blessures, moest een operatie aan mijn voet ondergaan en ik kreeg rugklachten die me nu nog altijd parten spelen. Maar het grootste probleem was mijn inzet. Als danseres ben je als een onderdeel van een elitesportteam, je moet je honderdvijftig procent geven. Ik was jaloers op mijn klasgenoten die ’s morgens een uur te vroeg kwamen voor de training die zeven uur duurde. Ik deed graag ballet, maar om er nu zo veel voor over te hebben… Nu weet ik dat ik de juiste beslissing genomen heb. Sinds ik mijn ware passie gevonden heb, komt de inzet vanzelf. Als ik stress ondervind bij het filmen, dan hoef ik mijzelf er maar aan te herinneren dat niets zo intens en hard werken is als balletdansen.”

In 2015 is Alicia te zien in niet minder dan acht films. Wordt het haar soms niet een beetje te veel ? “Ik ben echt nog een groentje. Het is toeval dat een aantal films op hetzelfde moment uitkomen. Sommige bleven lang in postproductie hangen, andere niet, vandaar. Maar het klopt dat ik mijzelf de laatste maanden ik-weet-niet-hoe-vaak in de arm moest knijpen. Als Zweedse gekozen worden om in Testament of Youth de Britse schrijfster en nationale heldin Vera Brittain tijdens WO I te mogen spelen, dat is toch ongelooflijk. En toen ik Julianne Moore tijdens de opnamen van Seventh Son in haar jogging en met een mok koffie in de hand uit haar trailer zag komen, stond ik te bibberen op mijn benen. Ze heeft zich echt over mij ontfermd. Niet dat ze me advies gaf. Nee, ze vervulde me met een gevoel van rust, zodat ik wist : ik ben hier op mijn plaats, ik mag hier zijn.”

Bewerking Linda Asselbergs

Nu eens ziet ze er fris en onschuldig uit, dan weer intens broeierig, dankzij haar gesculpteerde trekken en on-Zweeds donkere haar en ogen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content