Vrouwen en jeans hebben vaak een moeilijke relatie. Zo’n broek zit nooit goed. Met Personal Pair lost Levi’s dat probleem op.

Trui Moerkerke

In de categorie miskopen heb ik in de loop der jaren al wat jeansbroeken verzameld. De zoektocht naar een goed zittende jeans is een frustrerende winkelervaring. Maar er is hoop op beterschap. Twee jaar geleden startte Levi’s in de Verenigde Staten en Canada met het project Personal Pair, jeansbroeken op maat. In de Levi’s Stores aldaar kan je je maten laten opmeten (taille, bips en afstand tussen de tailleband vooraan en achteraan), je voorkeur voor een rits of knopen opgeven en dan berekent een computer welk prototype het best met deze gegevens overeenkomt. Bij het passen van dat prototype (er zijn er meer dan 300 beschikbaar in de winkel) worden de maat en de lengte (tot op 1 cm nauwkeurig) nog eens geĆ«valueerd, eventueel veranderd. Tot de goed zittende jeans een feit is. De maten worden via modem doorgegeven aan de Levi’s fabriek. Maximum 21 dagen later kan je de maatjeans afhalen. Personal Pair betekent niet dat alle buitenmaten nu een jeans zullen vinden. Het gaat om veel variaties (meer dan 6000 in totaal) op het bestaande matenaanbod in jeans voor vrouwen, van taillemaat 26 tot 34.

Om het Europees potentieel van Personal Pair te meten, draait het project sinds september proef in drie Britse Original Levi’s Stores. Voor Brussel of andere Europese vestigingen zijn er nog geen concrete plannen. ?We gaan dit jaar rustig bekijken hoe het in Engeland loopt?, zegt Bart De Boever, Europees projectverantwoordelijke van Personal Pair. ?Maar in elk geval : mass customisation letterlijk : massaproducten op maat is zich aan het ontwikkelen. In deze trend willen we een voortrekkersrol blijven spelen.?

Volgens De Boever werd het project niet gestart omwille van problemen op hun markt. ?We zijn zeer succesvol in massaproductieartikelen, die we met duizenden per dag door de fabriek jagen. Maar we stellen vast dat er meer behoefte ontstaat aan het tailoren van producten.?

Personal Pair is in marketingkringen een druk geciteerd en veel geroemd voorbeeld. ?Het gaat om one-to-one marketing?, legt Bart De Boever uit. ?Vroeger had een producent Ć©Ć©n boodschap en Ć©Ć©n product, voor iedereen. Nu moet je aan nichemarketing doen, met je boodschap en je product. Je ziet meer en meer dat die boodschap niet alleen van de fabrikant naar de consument gaat, maar dat er ook naar de consument geluisterd wordt. Via internet bijvoorbeeld, waar een personeelslid op vragen en problemen van klanten reageert, wordt een one-to-one relatie met de klant opgebouwd. De mass customisation is het productgedeelte van die trend om elke consument individueel te gaan behandelen.?

Het idee van kleding op maat is natuurlijk niet nieuw. Maar de bestaande technologie zorgt ervoor dat dit op grote schaal kan en tegen aanvaardbare prijzen. ?Op dit moment kost zo’n jeans 30 procent meer dan die uit de standaardlijn Red Tab,? zegt Bart De Boever. ?Het zou de bedoeling moeten zijn dat de prijs naar beneden gaat. Je hebt natuurlijk meerkosten, maar je zit niet met een stock. Het volume van Personal Pair is voorlopig echter nog te klein om een volledige analyse te kunnen maken van waar we naartoe gaan.?

Personal Pair loopt zeer goed in de VS en Canada met telkens meer dan 30 verkooppunten , maar het aandeel ervan in de totale Levi’s-verkoop is gering. Er bestaat een wachtlijst van winkeliers die Personal Pair willen aanbieden, Levi’s houdt het project echter zelf binnen de perken en onderzoekt hoever ze kunnen gaan. Bart De Boever : ?We hebben enkele goede redenen om het tot nog toe alleen in Original Levi’s Stores te brengen. Zo willen we de technologie graag in ons bedrijf houden, net als het beheer van het maten- en adressenbestand. Want stel dat we met multimerkenwinkels werken, wie is dan eigenaar van dat bestand ? En kan de concurrentie die gegevens gebruiken ? We denken ook na over de productie. Nu passen we Personal Pair nog in het bestaande productieproces in. Als je echt grote volumes haalt, moet je dat apart houden. In de States zijn we op dat vlak aan het experimenteren.?

Of en wanneer Personal Pair in heel Europa wordt geĆÆntroduceerd, hangt dus van verschillende factoren af. In naam van alle gefrustreerde jeansshoppers in mijn omgeving, zou ik zeggen : we wachten erop.

Original Levi’s Store, Regent Street 174-176, Londen W1.

Eerst kiezen : knopen of een rits.

Meten : de taille, de bips en de afstand tussen de tailleband vooraan en achteraan.

Tenslotte wordt de lengte nog eens gecontroleerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content