Na de designweek van Milaan, afgelopen lente, beschreven we op deze pagina's de sensationele grootheidswaanzin van nogal wat fabrikanten en designers. De designsector, zo besloten we, heeft de gewone consument uit het oog verloren en is al te zeer geobsedeerd door verzamelaars met bodemloze fondsen en/of nieuwe rijken met een, om het zacht uit te drukken, bedenkelijke smaak. Als design tot nu toe kon worden beschouwd als een weloverwogen huwelijk tussen vorm en functie, dan lijkt dit jaar de echtscheiding ingeze...

Na de designweek van Milaan, afgelopen lente, beschreven we op deze pagina's de sensationele grootheidswaanzin van nogal wat fabrikanten en designers. De designsector, zo besloten we, heeft de gewone consument uit het oog verloren en is al te zeer geobsedeerd door verzamelaars met bodemloze fondsen en/of nieuwe rijken met een, om het zacht uit te drukken, bedenkelijke smaak. Als design tot nu toe kon worden beschouwd als een weloverwogen huwelijk tussen vorm en functie, dan lijkt dit jaar de echtscheiding ingezet. De nadruk ligt in 2008, meer nog dan in 2007, op vorm. Decorateurs zijn belangrijker dan designers en kitsch wordt ernstig genomen. Het is alsof we zijn teruggekeerd naar de negentiende eeuw. Dat betekent niet dat er dit jaar geen uitstekende meubels zijn gemaakt, zoals blijkt uit onderstaande selectie van de wat ons betreft belangrijkste meubels van 2008. Met ontwerpers als Ronan en Erwan Bouroullec en Konstantin Grcic, en fabrikanten als Established & Sons, Vitra en Pastoe, om slechts enkele namen te noemen, blijft design opwindend genoeg. En verder : Bij de meubelmerken in de mainstream zien we, meer nog dan vroeger, een hang naar de schittering van luxe (met wisselend resultaat). De botanische inspiratie van de voorbije jaren blijft actueel, maar er is onheil in de tuin van Eden. Populaire vormen ? De slang (onder meer als onderdeel van meubels van staaltube) en de waterlelie (een stoel van de broers Campana voor Edra, een installatie van Nendo in samenwerking met Lexus). Er wordt vaak naar seks gehint. Dominique Perrault (voor Poltrona Frau) verpakt een poef in touwen, voor een bondage-effect. Jongere designers, Nederlanders en Spanjaarden op kop, zijn dol op postuurtjes. Wansmaak triomfeert. Trompe-l'oeil is populairder dan ooit. Onder meer bij Diesel, dat voor het eerst een homecollectie uitbrengt. Creatieve entrepreneurs blijven geloven in het potentieel van design. Het succes van Established & Sons ligt aan de oorsprong van een aantal interessante nieuwe merken, waaronder Meta Design (2008) en Council Design (2007) in Groot-Brittannië, Mater (2007) in Denemarken en Silvera Edition (2008) in Frankrijk. Na de heruitgaves van de industriële meubels van Jean Prouvé (enkele jaren geleden bij Vitra) volgen de hommages. Voorbeelden van Neo-Prouvé : een geslaagde stoel van Alexander Taylor, Uniform Chair, voor Established & Sons, en de Wireclips Lamp van Fabien Cappello bij Ecal. Bij Cappellini is een van de hoogtepunten de Stitch Chair van de Australische designer Adam Goodrum, een vouwstoel van aluminiumplaat. Door Jesse Brouns