Piet Swimberghe
...

Piet SwimbergheWie op de Parijse vlooienmarkt van Saint-Ouen rondneust, merkt al snel dat de Fransen tuk zijn op industrieel design, er wordt een uitgebreid gamma aan fabrieksmeubelen en verlichting aangeboden. Ook de Eiffeltoren is op zich een symbool van industriële vormgeving, die cultuur beleefde in Frankrijk hoogdagen vanaf het Second Empire tot diep in de twintigste eeuw. Denk maar aan die andere industriële icoon van onze zuiderburen, de 2cv van Citroën. Groot-Brittannië mag dan de bakermat zijn van de industriële revolutie, inzake productontwikkeling en vormgeving waren de Fransen toonaangevender. Sinds enkele jaren wordt dit patrimonium geherwaardeerd en opgenomen in de actuele cultuur. Daarvan is het succes van de metalen meubelen van Jean Prouvé (1901-'84) een mooi voorbeeld. Iets waar Vitra trouwens handig op anticipeert door dit meubilair opnieuw op de markt te brengen. Het Vitra Designmuseum ligt trouwens aan de basis van deze tentoonstelling, al werd ze voor het Londense Designmuseum wel herkneed. Prouvé begon zijn carrière als kunstsmid in Nancy, de hoofdstad van de Franse art nouveau. In de jaren twintig maakte hij onder meer deuren, poorten en hekken voor de gebouwen van vooruitstrevende architecten als Mallet-Stevens, Le Corbusier en Jeanneret. Hij ging met nieuwe, industriële technieken experimenteren en ontpopte zich tot een soort industriële ingenieur. Vanaf de jaren dertig tot lang na de oorlog was hij een van de voortrekkers van de industriële architectuur. Prouvé was geen betonkoning, maar zwoer bij metaalconstructies. Na de oorlog was hij weg van aluminium en hield van lichte, metalen prefab constructies. Prouvé ontwierp ook veel meubelen waarvan de dragende onderdelen van metaal zijn. Zo tekende hij niet alleen scholen- en universiteitsgebouwen, maar ook het meubilair dat daarin hoorde. Zijn meubilair is Spartaans functioneel. Op de tentoonstelling wordt zijn oeuvre getoond aan de hand van tekeningen, films, foto's en niet minder dan 50 meubelen. De originele stukken zijn trouwens zeer gezocht en waardevol. Maar zo had hij het nooit bedoeld. De linkse ontwerper wenste juist goedkoop te produceren voor de massa. Prouvé is dus een van dé pioniers van de hedendaagse industriële architectuur. In die context is het belangrijk om te vermelden dat hij in de jaren zeventig verantwoordelijk was voor de selectie van Richard Rogers en Renzo Piano om het Centre Pompidou te bouwen in Parijs. Het gebouw staat er nu precies dertig jaar, wat momenteel wordt herdacht met een tentoonstelling over het oeuvre van beide ontwerpers. Piet Swimberghe De tentoonstelling Jean Prouvé in het Designmuseum in Londen loopt van 7 december tot 25 maart.