Een Londens voorbeeld, concurrentiële nieuwsgierigheid en een handvol Italiaanse designmerken waren de basisingrediënten voor het eerste Designers Week-end in Brussel in de lente van '83. De veertiende editie staat ondertussen voor de deur.
...

Een Londens voorbeeld, concurrentiële nieuwsgierigheid en een handvol Italiaanse designmerken waren de basisingrediënten voor het eerste Designers Week-end in Brussel in de lente van '83. De veertiende editie staat ondertussen voor de deur.Moniek Bucquoye Een maand voor de 15de biënnale van wooncreativiteit Interieur 96 in Kortrijk tonen elf Brusselse design-agenturen in hun showrooms aan professionelen en designfreaks hun nieuwste collecties verlichting, meubelen, kantoormeubilair, woontextiel, glaswerk, tuinstoelen en interieuraccessoires. Het Designers Week-end laat in september nieuwe designproducten zien, die dan in oktober hun weg vinden naar de consument via de winkels en de beurzen. In tegenstelling tot Interieur Kortrijk is het een gratis evenement. ?Eigenlijk haten we elkaar, we zijn tenslotte elkaars concurrent?, zegt José Carlier, waarna hij zijn stoute taal onmiddellijk bijzoet. ?Na dertien jaar samenwerking hebben we elkaar leren waarderen en respecteren, en zijn we trouw gebleven aan onze doelstellingen : promotie van design via onze showrooms.? De stichtende leden of the basic four zijn Paul Holemans van Horas, voorzitter 1994-1996 van het Designers Week-end, Tony Van Craen van Kreymborg, Jean-Louis La Haye van Tradix, en José Carlier van Mobica. In een babbel met hen is er geen plaats voor gezeur over verkoopcijfers (de vier vertegenwoordigen 1,2 miljard op de designmarkt) of voor huiskamergelul over design. Ze hebben geen positioneringsmoeilijkheden met hun Designers Week-end, en over de jaarlijks geïnviteerde collega-bedrijven en merken zijn ze kort en bondig : ?Wie over de schreef gaat van de doelstellingen, vliegt eruit.? Binnen de activiteiten van het Designers Week-end combineren ze hun commerciële krachten en klanten, want echt delen is in hun positie moeilijk. En het moet gezegd, ze hebben een grote passie voor hun vak (design verkopen), en dat is meer dan voldoende om het vuur erin te houden na dertien edities. Dat vuur wordt dit jaar gesymboliseerd door de afbeelding van een 150.000 jaar oude vuursteen op de affiche. Volgens de organisatoren : design avant la lettre. Toen de vzw Designers Week-end in 1982 werd opgericht, was de markt klein maar in volle ontwikkeling. Eer de leveranciers en de fabrikanten de importeurs, agenten en verdelers uitspeelden, leerden ze elkaar kennen en samenwerken rond design. Ze wilden in de eerste plaats dealers en professioneel geïnteresseerden laten genieten van design, en moeilijke of echte avant-gardemeubelen laten zien die zelden de winkels bereikten. Het volk dat over de showroomvloer kwam, zorgde voor nieuwe persoonlijke contacten om de markt verder af te tasten. Een proefhuwelijk van drie jaar volstond om ermee door te gaan. De basisgroep nodigt jaar na jaar gelijkgestemde en bevriende bedrijven uit. Het ene jaar zijn dat er slechts vier, het andere tien, samen telkens goed voor 50 tot 100 merken. Sommige vertoonden zich maar één keer, anderen werden regelmatig geïnviteerd. Enerzijds is er een natuurlijke selectie van firma's die verdwijnen of opgeslorpt worden of waarvan de markt is afgezwakt, en anderzijds zijn de basic four zeer kieskeurig. Dit jaar is de kantoor- en projectmarkt aanwezig met Gispen, Steelcase-Strafor en Herman Miller, er is verlichting en meubilair van Artemide Benelux, Molteni, Quattro Benelux en woontextiel van Baumann. Buitenbeentjes dit jaar zijn het Belgische Saint-Roch met glasproducten, en Colorof Glass met decoratieve glaspanelen en tweedimensionele glascreaties van Belgische ontwerpers als Bob van Reeth, Jo Crepain, Christiaen Kieckens, Pol Quadens e.a. Bijna alle Europese landen hebben designersweekends. Zelfs Milaan organiseerde er ooit een. Alleen bij ons houdt zo'n initiatief echt stand. In tegenstelling tot de Angelsaksische markt, waar design hoofdzakelijk georiënteerd is op kantoorinrichting, is hier de hele woonmarkt design-minded. Wij spelen de commerciële en de culturele troeven van design uit. Het geeft een meerwaarde aan onze levenskwaliteit en is gelieerd aan een bepaalde levensstijl. In de startperiode van het Designers Week-end was er elk jaar een groot designfeest met Italiaanse designsterren, debatten, samenwerkingen met tijdschriften en de uitreiking van diploma's. En in 1992 werd er zelfs een mini-expositie rond Belgisch meubilair opgezet. Het Designers Week-end voerde de designfeesten af, de debatten zijn overbodig geworden, de samenwerking met de binnenhuisarchitecten was altijd al krakkemikkig, en van het initiatief designers saturday uit '89, waarbij de Belgische designwinkeliers open deur hielden, hebben we nooit nog iets gehoord. Het succes van het Designers Week-end deed wel mini-weekends ontstaan in Gent en Antwerpen. De catalogus, met als uitschieter die van '88, werd afgevoerd en vervangen door een eigen nieuws- en publiciteitsmagazine ( Designers Week-end News en DWE-Selection). De poëtische tekeningen van Folon op de affiche zijn dit jaar vervangen door een bewerkte vuursteen. Er zit sleet op de formule. De organisatoren willen het niet geweten hebben en zoeken hardnekkig naar aanvullende initiatieven. Omdat er bij de jeugd onvoldoende interesse is voor goede, mooie en eigentijdse producten en er in het onderwijs geen tijd is voor designfilosofie of postmodernistische vormgeving, bedacht het Designers Week-end een kleurboek om de komende generatie design-minnend te maken. Het heeft weinig tekst maar veel leuke en vaak grappige tekeningen met allerlei zit-, tafel- en meubelvormen. De in Brussel wonende Italiaanse Teresa Sdralevich (1969) zorgde voor de tekeningen op A4-formaat en Geluck, Suykens & Partners maakten er 16 prettige pagina's van. Er was al iets op de markt over Le Corbusier uitgelegd aan kinderen, maar dit is een primeur over design. Het teken- en kleurboek, waarin niet-gedefinieerde huisobjecten zijn opgenomen, moet jongeren informeren over de meerwaarde van design. Zelf al hebben de bedrijven van het Designers Week-end weinig of geen rechtstreeks contact met het publiek en zijn ze slechts een schakel tussen fabrikant en verdeler of professioneel, ze willen de wereld een designkleur geven en het kwaliteitsbewustzijn voor goed design verruimen. Designers Week-end in Brussel : 14, 15 en 16 september. Info : tel. (02) 334.84.50. V.l.n.r., boven : fauteuil van kersenhout met bekleding in leder of stof (Molteni). Zit-lig-slaapmeubel van Piero Lissoni voor Cassina. Midden : Miss Trip, een combinatie van hout en een kunststofzit, design Philippe Starck voor Kartell. Aluminium brievenbus (Magis). Onder : katoenen gordijnstof met patchworkmotief (Baumann). Kleinschalige, stevige kapstok in diverse kleuren (Rexite). Elegante tafellampen van Leucos. Linkerpagina : een van de tekeningen uit het Designers Week-end kleurboek.