Er is geen woord dat vandaag de dag zo weinig betekent als design. Sommige haarkappers noemen zichzelf hair designers, meubeltjes met een krul extra of een poot minder krijgen een designer label. En nu is er een designer autoband. De meeste gebruikers spreken van design als ze het over de vorm hebben, de verpakking dus, de styling. Terwijl échte design binnenin zit, in het concept.
...

Er is geen woord dat vandaag de dag zo weinig betekent als design. Sommige haarkappers noemen zichzelf hair designers, meubeltjes met een krul extra of een poot minder krijgen een designer label. En nu is er een designer autoband. De meeste gebruikers spreken van design als ze het over de vorm hebben, de verpakking dus, de styling. Terwijl échte design binnenin zit, in het concept. Die gedachten gingen door ons heen toen we door de exporuimte van Ital Design liepen, Giorgetto Giugiaro's afdeling voor autodesign. De grootmeester werd twee jaar geleden door Vredestein onder de arm genomen met een voorstel tot samenwerking. Of hij een band kon ontwerpen. De grootmeester knikte, vertelde ons dat hij "poëzie in de band" zou brengen. Hij ontwierp originele tekeningen, zorgde voor een loopvlak op de band met ovale lijnen. Mooi, maar nauwelijks bruikbaar. Giugiaro sprak van de klassieke botsing tussen artiesten en ingenieurs. De partners hadden het kunnen weten. Een band is een vreselijk complex geheel, en tegelijkertijd het meest onderschatte element van elke auto. In ons land koopt slechts 10 procent van de automobilisten winterbanden. Jammer, omdat zomerbanden 's winters door de lage temperaturen van hun veerkracht verliezen, en daarmee van hun kwaliteiten. Winterbanden zijn bestand tegen lage temperaturen. Bovendien hebben ze kleine groefjes die het waterfilmpje op sneeuw doorbreken en daardoor beter "pakken" bij winterse omstandigheden. Ontwikkelingsingenieur Dijks van Vredestein: "Een band is altijd een compromis: verbeter de slipweerstand en je verhoogt de rolweerstand. Zorg voor bredere langsgroeven om water af te voeren en het gevaar op aquaplaning te verminderen, en je houdt minder contact met de weg over. Want dan bestaat 40 procent van het contactvlak uit lucht: waar groeven zitten is er geen contact met de rijbaan. Dat kan je oplossen door bredere banden te monteren, maar dan verhoog je alweer de rolweerstand." Het houdt nooit op. Als je de rubberblokken op de band allemaal even groot maakt en ze symmetrisch monteert, stijgt ook het rolgeluid. Maar er is licht aan het einde van de tunnel: silica vervangt roet in het bandenmengsel, waardoor eigenschappen van de band verbeteren met pakweg 10-15 procent. De Vredesteinslogan We protect you wijst erop dat veiligheid het belangrijkst is, belangrijker dan comfort. Pierre Darge