Out of the box

2019 is een jaar om buiten de lijntjes te kleuren. Nieuwe vormen, straffe tinten.

1. Zwartgeblakerd

Tijdens Mexico Design Week afgelopen oktober, meldden verscheidene media, waaronder Dezeen, de dominante aanwezigheid van zwart marmer, leer, metaal, vulkanische steen en gefumeerd glas in Latijns-Amerikaanse designcollecties. Volgens de trendonderzoekers van J. Walter Thompson Intelligence hangt dat samen met 'een nieuw verlangen naar mystiek en krachtige elegantie'. Ook opvallend: diepzwarte krukken, vazen, schalen en tafels van verkoolde materialen, zoals zwarthout, die je bekomt door de oppervlakte van houten objecten te verschroeien en te oliën. Een eeuwenoude Japanse techniek, bekend als shou sugi ban of yakisugi, om verwering tegen te gaan. De Japanse architect Terunobu Fujimori staat al jaren bekend om zijn yakisugi gevels, VVKH architecten pasten het toe op hun Villa Meijendel in Den Haag, Anversa gebruikte het recent in B&B The Bunkers in Knokke. Nu wagen ook meubelontwerpers zich aan de werkwijze. Het Franse label Mad et Len creëert verkoolde metalen interieurobjecten, in Mexico verwerkt studio Mutable verbrande houtresten tot vazen. Vanuit ons land verovert de Leuvense Arno Declercq de wereld met zijn debuutcollectie monumentale zwartgeblakerde objecten, tafels en zitmeubelen. Ruw en massief, met een vleugje steentijdsentiment. Een sfeer die we vaker zullen zien opduiken in 2019.

Het geluid van de Beosound Edge van Bang & Olufson pas je aan door 'm heen en weer te verrollen.

AR

2. Het oor kijkt mee

Of het te maken heeft met de stijgende populariteit van audiobooks en podcasts laten we in het midden, feit is dat luidsprekers een complete make-over ondergaan. De zwarte, rechthoekige dozen worden ingeruild voor opvallende ontwerpen, al dan niet getekend door een bekende naam. De ene keer compact en kleurrijk, de andere keer uitgepuurd en opvallend. Geluid moet nu dus niet alleen goed klinken, maar er ook goed uitzien.

AR

3. Thuis op je werk

Voor 78% van de millennials in de VS speelt de kwaliteit en de inrichting van de werkplek een bepalende rol bij het kiezen van een werkgever. Dat blijkt uit een rapport van vastgoedadviseurs CBRE. Waarom nog werken in een steriel, rechtlijnig landschapskantoor, vragen ze zich af, als het ook huiselijk, sfeervol en comfortabel kan? Dan hebben ze het niet over een pingpongtafel in de kantine of een tv in de lobby, wel over hoekjes om je in alle stilte af te zonderen, creatief te zijn, (in)formeel te vergaderen, te ontspannen of te lunchen. Zoals in het gloednieuwe kantoor van Microsoft Nederland in Amsterdam. Designstudio D/Dock maakt er een Micro-Polis van. "Een kantoor met allerlei functies en sferen voor ieder type werknemer en activiteit. Een open omgeving waar wordt ingespeeld op de gemeenschap en haar dagelijkse rituelen." Een kantoor waar je dus niet vastzit aan je bureau, maar kunt verhuizen naargelang je planning of mood. Werkgevers - zeker in sectoren die gebukt gaan onder de war for talent - zullen inzetten op deze verhuiselijking van hun omgeving en interieurmerken zullen hen daar ook bij helpen. Zo kondigde Leolux net XL aan, een nieuwe collectie waarmee ze ook op de projectmarkt een thuisgevoel willen creëren.

Sonos ging in zee met Hay om een reeks kleurrijke luidsprekers te creëren die opgaan in je interieur. © GF

AR

IKEA kondigt een samenwerking aan met Teenage Engineering voor een set opvallende, mobiele luidsprekers die we in 2020 mogen verwachten. © GF
© Tessa Jol