Drie vooraanstaande jeansspecialisten geven hun prognose voor het najaar. Op consultatie bij de denimdokter.

JONATHAN CHEUNG

Senior Vice-President Design van Levi’s # jeansbroeken : 50.

Ervaring “Het is mijn taak om het designteam aan te sturen, ervoor te zorgen dat ze hun talent kunnen uiten en hen te helpen als het nodig is. Voor ik bij Levi’s begon in 2009 heb ik voor designermerken als Armani en Moschino gewerkt. Ook toen al was ik een denim addict. Net als Franco Moschino trouwens, hij had elke dag een Levi’s aan. Mijn favoriete jeansbroek is een paar 501’s dat ik in Milaan gekocht heb, toen ik daar werkte. Deze job was een droom die uitkwam.”

Krachtmeter “Iedereen heeft wel een paar jeans in de kast hangen. Dat is de kracht ervan. Het maakt niet uit hoe oud je bent, van waar je komt, wat je doet of hoeveel geld je hebt.”

Specialisatie “We zijn en zullen altijd bekend blijven voor onze 501. Als je de grootsheid van iets zou kunnen meten aan de hand van de impact die een persoon of product heeft gehad, dan is de 501 een van de grootste ontwerpen ooit gemaakt in de geschiedenis van de mensheid. Het is de vader van alle jeans en je ziet zijn invloed in bijna elk paar jeans, of het nu een Levi’s is of niet. Het is het meest gedragen en meest gekopieerde kledingstuk ooit.”

Innovatie “De skinny jeans is een vaste waarde geworden in de kast van elke vrouw. Maar het probleem is vaak dat die skinny niet skinny blijft. Na een dag begint ze te lodderen aan de knieën en het achterwerk. Daarom hebben wij dit najaar een nieuwe skinny fit gelanceerd : Lot 700, de beste skinny die we kunnen maken. We hebben een nieuw materiaal ontwikkeld dat niet alleen zachter is, maar ook stretcht en terug op zijn plaats valt. Het gaat dus om compressie, niet om expansie.”

Prognose “De seventies flared jeans is een grote trend voor het najaar. De hoge taille, brede pijpen en plaatsing van de zakjes heeft een hoog Charlie’s Angels-gehalte. We verwachten ook dat onze 501CT zal blijven boomen. De moderne versie van een klassieke fit. Wat daar zo goed aan is, is zijn veelzijdigheid : je kan hem oversized dragen of aanpassend, met sneakers of hoge hakken, met een T-shirt of een zijden hemd. Als we het over kleur en wassing hebben, dan zien we vooral donkere kleuren met een vlakke wassing. Het ziet er allemaal eenvoudiger en natuurlijker uit. De tijd van opvallende witte vlekken of strepen als wassing is voorbij.”

REMCO DE NIJS

Global Brand Manager van G-Star # jeansbroeken : 80 # jeansbroeken dat hij draagt : 15

Ervaring “Ik ben op mijn zeventiende begonnen als verkoper in een jeanswinkel. Omdat ik veel klanten trok, mocht ik ook mee om de collecties in te kopen. Sinds 1998 werk ik voor G-Star : eerst als vertegenwoordiger, later als exportmanager en nu global brand manager. Dat houdt in dat ik betrokken ben bij het collectie- en marketingproces. Ik bewaak het DNA van het merk en ben het commerciële klankbord van het designteam.”

Krachtmeter “Het mooie aan jeans is zijn karakter. Elke broek heeft zijn eigen paspoort met daarin de reis die hij heeft afgelegd. Aan elke vlek of scheur hangt een verhaal vast. Denim is ook een van de weinige materialen, naast leer misschien, dat mooier wordt met ouder worden. Ik heb zelf een archief van ongeveer tachtig broeken, daar doe ik er maar een stuk of vijftien echt van aan. De rest is te mooi om nog te dragen.”

Specialisatie “G-Star staat bekend om zijn comfortabele, driedimensionale broeken. In 1996 bracht het merk de Elwood op de markt, een broek die door de plaatsing van de zijnaad de vorm van je benen volgt. Dat was toen revolutionair in de jeanswereld, want daarvoor had een traditionele 5-pocket jeans alleen rechte benen. En benen zijn nu eenmaal niet recht.”

Innovatie “In de jaren zeventig had je als denimdesigner niet zo veel opties. Vandaag zijn die door alle technische vernieuwingen ongelimiteerd. Alleen al de stretch die in jeans zit, zorgt ervoor dat we rond de knieën en het achterwerk een betere pasvorm kunnen bieden, of dat we iemand optisch smaller kunnen doen lijken. Maar onze belangrijkste vernieuwing van de laatste jaren is de Raw for the Oceans-collectie, die we samen met Pharrell maken. Daarvoor halen we plastic uit de zee, recycleren en verwerken het tot garen en gebruiken dat om denim te maken.”

Prognose “Trends volgen elkaar zo snel op dat alles mogelijk is. Skinny, slim, boyfriend jeans, flared : voor iedereen is er een model dat bij hem of haar past. Populair dit najaar zijn coated denim, dat op leer lijkt en goed bij het bikerimago van G-Star past, en restored denim :gescheurd, vernield denim dat hersteld wordt.”

JASON DENHAM

Oprichter, CEO en The Jeanmaker van Denham # jeansbroeken : 1000-en # jeansbroeken dat hij draagt : 5

Ervaring “Met mijn naam was ik voorbestemd voor de jeanssector. Al heb ik lang getwijfeld tussen mode of grafisch design. Als zeventienjarige ben ik de winkel van Paul Smith in Londen binnengestapt met de boodschap dat ik hem wilde spreken. Tot mijn verbazing zeiden ze : loop maar door. Hij vertelde me hoe hij begonnen was met zes hemden en zo zijn imperium heeft uitgebouwd. Ik ben na mijn studies onmiddellijk voor een jeansmerk beginnen te werken. Mijn grote doorbraak was de jeans die ik voor een tour van U2 mocht ontwerpen. Daarna ben ik een bedrijf begonnen dat Clinic heette, een soort van consultancy voor jeansmerken. Zeven jaar geleden heb ik Denham opgericht.”

Specialisatie “Onze grootste afzetmarkt is Japan. Daar komt ook het merendeel van ons denim vandaan. Wat ons onderscheidt van de concurrentie is de constructie van onze broeken en de kwaliteit van het denim. Daar zullen we nooit op toegeven, want de waarheid zit in de details. Wij zijn geen copycatmerk.”

Innovatie “Nieuw sinds dit jaar is de Eco-Icetechniek, een wassing waarvoor we kleine ijspartikels gebruiken en die een natuurlijk gedragen look geeft. Daarvoor hebben we maar drie kilogram ijs nodig, wat een pak minder water is dan voor een normale wassing. Ook nieuw is de Yoga Denim. We kunnen niet ontkennen dat sport en activewear steeds populairder worden. Daarom brengen we een jeansbroek uit in een flexibel stretchmateriaal. Ze heeft de look van denim, maar voelt aan als een yogabroek.”

Prognose “De skinny fit blijft een trend, ook voor mannen. Tot voor kort was dat een look voor een kleine niche, maar nu het comfort van die broeken door de toevoeging van meer stretch is toegenomen, is de skinny voor mannen mainstream geworden. Voor vrouwen is de girlfriend fit dan weer in de mode : een relaxte, klassieke pasvorm die iets eleganter is dan een boyfriend jeans. Belangrijk is ook dat de lengte cropped is, zodat die mooi op de enkels valt.”

Extra Op zaterdag 26 september kan je in de winkel in Antwerpen (Lombardenvest 32) je jeans laten herstellen of aanpassen door een repair artist van Denham. Knack-lezers krijgen die dag op vertoon van dit artikel bovendien vijftien procent korting op elke aankoop.

Door Ellen De Wolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content