:: Reacties : hilde.verbiest@knack.be
...

:: Reacties : hilde.verbiest@knack.be :: www.weekend.be Op de site van Weekend Knack ontdekt u wat u op tafel kunt zetten, waar u uw vakantie kunt doorbrengen, wat u in uw kleerkast moet hebben, hoe u uw huis renoveert... En u kunt er ook uw mening kwijt.Drie dagen meubelbeurs van Milaan en het begint mij te duizelen, letterlijk en figuurlijk. Tientallen stoelen, tafels, sofa's, bedden... schuiven in snel tempo aan mij voorbij en tegen het eind kan ik mij nog onmogelijk herinneren wat ik de eerste dag heb gezien. Toegegeven : ik geniet ook van de fraaie en vindingrijke ontwerpen die designers iedere jaar uit hun potlood weten te toveren. Hoe doen ze dat toch, vraag ik me dan af, om nog maar eens een nieuwe stoel te tekenen. "Stoelen hebben altijd iets bijzonders", zegt James Irvine (pag. 70). "Stoelen zijn als mensen. Ze moeten het menselijk lichaam ondersteunen en spelen een belangrijke rol in onze huizen en kantoren." Irvine is dit jaar - samen met de Finse zakenvrouw Kirsti Paakkanen (pag. 76) - eregast op de Biënnale Interieur Kortrijk. Het designevement van Vlaanderen koos voor zijn negentiende editie het thema 'Design is voor iedereen' (pag. 62). Een verrassende keuze voor een beurs waar vooral de avant-garde van het interieurdesign aanwezig is. Maar het is wel een statement dat reacties uitlokt en vragen oproept. Is design wérkelijk voor iedereen ? Is het haalbaar ? Of blijft design ondanks alles gereserveerd voor de happy few ? Een en ander voert je regelrecht naar de essentie : wat is design eigenlijk ? Een vraag waarover we met gemak een boompje kunnen opzetten. Sterker nog : een heel bos. Want alles staat of valt met de definitie van het woord. Van zijn meest gewone betekenis als 'ontwerp' en 'tekening' is het stelselmatig verengd tot wat speciaal en hip is. In de ene betekenis is zelfs een ordinair wijnglas design, in andere wordt de term gereserveerd voor wat exclusief trendy is. Zelf ben ik helemaal weg van On the Rocks, een modulaire sofa met verplaatsbare rugleuning van Francesco Binfaré ( Trendrapport pag. 23). Prachtig en comfortabel, maar voor een beetje fauteuil ben je wel zo'n slordige 5000 euro kwijt. Je moet er dus geen doekjes om winden : kwaliteitsvol design is duur. Ik kan mij daarom wel terugvinden in de opmerking van Claire Bataille (pag. 112), een van de zes vrouwen die op Interieur een 'huiselijke' installatie bouwt : "Ik denk dat iedereen het kan betalen, maar niet álles." Gelukkig zijn lang niet alle interieurspullen duur. U gelooft mij niet ? Wij hebben voor u de proef op de som genomen en 25 mooie, hippe items bijeengezocht die niet meer dan 250 euro kosten (pag. 62). En we zijn echt niet alleen bij Ikea, Habitat of Kartell gaan shoppen. Wist u dat een hedendaagse uitvoering van de Panton Chair, een van de belangrijkste designiconen van de voorbije eeuw, niet meer dan 192 euro kost ? "Ja maar," voel ik u al komen, "al wat er te zien is in de interieurreportages in dit nummer is niet van het goedkoopste." Ik kan u geen ongelijk geven. Corian, het materiaal dat Rachael Gray (pag. 126) overvloedig in haar New Yorkse loft heeft gebruikt, is een zeer exclusieve kunststof. Maar zag u de 'garagepoort' die ze geïnstalleerd heeft als deur tussen de keuken en het terras ? Dat soort dingen maken deze interieurreportages zo boeiend : ze bevatten interessante oplossingen, die je dikwijls ook met een beperkt budget kunt realiseren. Quinze & Milan verstopten de televisie in een knusse doos, compleet met gedempt licht en ligbed (pag. 98). Zowel Jean-Marc Vynckier als Patrick Hoet gebruikten theatrale, lange gordijnen om sfeer te scheppen of om een bijvoorbeeld de slaapkamer af te zonderen (respectievelijk pag. 54 en 182). Jurgen Persijn liet de prachtige contouren van een oud Antwerps herenhuis contrasteren met strak hedendaags meubilair (pag. 136). Het combineren van oude met nieuwe elementen is niet alleen erg in, het is ook heel dankbaar. Opgekuist, geschilderd en opnieuw bekleed met een moderne stof krijgt zelfs de meest aftandse fauteuil design-allures, zonder dat het kapitalen heeft gekost. Wordt het dan toch tijd om design van zijn voetstuk te halen ? HILDE VERBIEST