Het S-type is leverbaar met een 3 liter V6-motor die 243 pk op de achterwielen overzet, manueel of met vijftrapsautomaat, of met een 4 liter V8 automaat die voor 276 pk en voor een indrukwekkend koppel van 390 Nm zorgt. Tijdens de korte kennismaking reden we alleen de V6 en ervoeren we de nieuwste Jaguar als zeer geluidloos en uitzonderlijk comfortabel afgeveerd. Het potentieel van de motor is meer dan behoorlijk, maar niet echt uitzonderlijk voor wie gewend is met potentere Jaguars op te t...

Het S-type is leverbaar met een 3 liter V6-motor die 243 pk op de achterwielen overzet, manueel of met vijftrapsautomaat, of met een 4 liter V8 automaat die voor 276 pk en voor een indrukwekkend koppel van 390 Nm zorgt. Tijdens de korte kennismaking reden we alleen de V6 en ervoeren we de nieuwste Jaguar als zeer geluidloos en uitzonderlijk comfortabel afgeveerd. Het potentieel van de motor is meer dan behoorlijk, maar niet echt uitzonderlijk voor wie gewend is met potentere Jaguars op te trekken. De rijder die het onderste uit de kan wil, moet bijvoorbeeld flink doortrekken in de toeren. De trekkracht van 293 Nm wordt pas bij 4500 toeren/minuut bereikt, tachtig procent daarvan is vanaf 1450 toeren/minuut beschikbaar. Het interieur is zowel degelijk als smaakvol, al begrijpen we niet goed dat het scherm van het navigatiesysteem op de middenconsole aan de kant van de passagier staat, waar ook de handrem een plaats kreeg. Het best voelden we ons in de Executive met vijftrapsautomaat, omdat die zo sterk aan het Jaguar-gevoel appelleert, het gevoel van stijlvol, snel en toch comfortabel rijden. Wie niet met het mes tussen de tanden rijdt, en dat lijkt ons niet de stijl van de anglofiele gentleman, zal in de V6 een pittige kompaan vinden met een zeer volledige uitrusting. De handgeschakelde basisversie krijgt ABS, tractiecontrole, een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, frontale en laterale airbags, centrale afstandsbediening, een automatische gescheiden klimaatregeling, een audio-installatie met acht luidsprekers, elektrisch verstelbare stoelen vooraan en een asymmetrische neerklapbare achterbank mee. Uiteraard afgewerkt met gepolijst esdoornfineer, en dat alles voor 1.537.200 fr. De Executive met vijftrapsautomaat krijgt daar lederen bekleding bij, bedieningstoetsen voor de audio-installatie en de optionele gsm in het stuurwiel, een elektrisch bedienbaar glazen schuif- en kanteldak, lichtmetalen velgen en een stuur van hout en leder. Een geheel dat 1.827.200 fr. kost. Wie voor de 4 liter/V8 opteert, uitsluitend verkrijgbaar met vijftrapsautomaat, moet al op 1.992.700 fr. rekenen. Tot de opties behoren onder andere het CATS (Computer Active Technology Suspension) met adaptieve schokdempers, een spraakherkenningssysteem voor een handenvrije bediening van audio-, telefoon- en klimaatregelingsfuncties en een geïntegreerd navigatiesysteem. Omwille van de extra pit int de wetgever wel 200.000 fr. BIV, terwijl de Duitse concurrentie maar 100.000 fr. vraagt. PIERRE DARGE