Eindelijk lijkt de tijdgeest rijp voor het verhaal van Angela Lindvall (deze week 32). Als topmodel siert ze de covers van Elle, Marie Claire, Vogue en I-D. Onder meer Chanel, Louis Vuitton, Prada, H&M en Zara deden al een beroep op haar looks en kunnen. En nu wordt ze ook het gezicht van Skin Ergetic van Biotherm, een gamma met natuurlijke ingrediënten om een vermoeide huid te verzorgen.
...

Eindelijk lijkt de tijdgeest rijp voor het verhaal van Angela Lindvall (deze week 32). Als topmodel siert ze de covers van Elle, Marie Claire, Vogue en I-D. Onder meer Chanel, Louis Vuitton, Prada, H&M en Zara deden al een beroep op haar looks en kunnen. En nu wordt ze ook het gezicht van Skin Ergetic van Biotherm, een gamma met natuurlijke ingrediënten om een vermoeide huid te verzorgen. Maar Lindvall is meer dan het topmodel dat haar hoofdje perfect naar de camera kan draaien, lippen gestift, hoog op stiletto's. De wilde natuur is haar tweede biotoop. Ja, je kunt model staan voor de fast fashion van straatketens én daarnaast in gummilaarzen werken op een organische boerderij. Compensatie, het vinden van een equilibrium, zonder radicaal voor of tegen te zijn : ziedaar een aantrekkelijke levenshouding. Gezond leven, authentieke producten en verhalen, duurzaam zijn voor lichaam en planeet : het zijn al meer dan tien jaar Lindvalls stokpaardjes. Haar leeftijdsgenoten vonden dat altijd vreemd. Waren daar niet mee bezig. Nood aan de natuur, kennis over flora, back to the roots, dat was niet cool. Vandaag lijkt die mentaliteit te keren. "Ik heb me tien jaar lang vervreemd gevoeld van mijn generatiegenoten. Ik wou zo graag met de waarden van de seventies opgroeien", zegt Lindvall wanneer we haar spreken in een Brusselse opnamestudio. Ze is in Europa om de samenwerking met Biotherm te bespreken, en gaat en passant graag in op ons voorstel voor een groene modeshoot. Op tafel staat bioyoghurt klaar, Oxfam appelsap en biomuesli. Aan de kledingrekken hangen duurzaam gemaakte jurken, T-shirts en pofbroeken van ecomerken. "Ik merk echter dat veel jongeren vandaag een diversere mentaliteit hebben. Ik heb een assistente van 24, zot van opera, agricultuur en een groentefreak. Tegelijk heel hip en met de laatste technologieën mee. Ze leert me van alles. This is a cool generation." Lindvall : Toen ik naar New York verhuisde om als model te werken, ontstond mijn interesse voor voeding. Ik zocht op internet naar allerlei ingrediënten, printte alles af over de toestand van de lucht en het water. Hoe meer ik las, hoe meer ik in shock was dat die informatie niet op de voorpagina van de kranten stond. Hoe konden mensen meer bekommerd zijn om het wel en wee van Britney Spears ? Vanuit de modewereld besefte ik plots hoe hip en winstgevend popcultuur is voor een groot deel van de wereld. En hoe anders, stoffig, het imago vaak is van organisaties die strijden voor een betere wereld. Ze spreken niet de taal van de visuele media, de jeugd, van al wat fun is. Toen ontstond het idee om een fonds op te richten, Collage Foundation, waarmee we jongeren ondersteunen om duurzame keuzen te maken. De onderwerpen zijn serieus, het gaat bijvoorbeeld over organische boerderijen op een uurtje van New York. Maar de manier waarop ze bespreekbaar gemaakt worden is entertainend en tof. Bewustwording moet je vandaag stimuleren via cool engagement. Niet door aanvallend te preken. Stap één is het besef dat je toch nooit honderd procent duurzaam kunt leven. Dat is bevrijdend. Daarna wordt het pas leuk. Ik geloof sterk dat je je eigen realiteit cre-eert met je gevoel en verstand. Als je voortdurend meedraait in een circuit van vermaak, schoonheid en glamour, die tegelijk stresserend is, komt er een moment waarop je verantwoording moet afleggen. Tegenover je eigen lichaam en levensstijl, maar tegelijk kom je ook in een positie om iets te doen voor anderen. In deze industrie wordt zo vaak een meisje gekozen als gezicht van een product dat ze niet eens kent. Mensen beginnen dat in hoog tempo niet langer te aanvaarden. Ze willen een authentiek verhaal en een authentiek product. Daarom klopt mijn samenwerking met Biotherm. Dit ís mijn levensstijl. Ik ga voor de holistische aanpak, ook wat gezondheid betreft. Alle aspecten spelen een rol : voeding, beweging, emoties, mentaliteit. Dat probeer ik ook mijn zonen mee te geven. We composteren, kijken documentaires, kweken planten en groenten. Mijn droom is een jaar met hen op een boot te kunnen rondreizen. Richting India, Indonesië, en hen onderweg te onderwijzen. Tonen dat de wilde wereld nog bestaat. Tegelijk ben ik niet neurotisch. Ik ga me ook niet vastbinden aan een boom als protest. De economie en het klimaat hebben ons de voorbije jaren door elkaar geschud. Enerzijds gaat er een grote energie uit van snelheid en vernieuwing. Anderzijds dwingt de huidige context ons om stabiliteit en diepgang te zoeken. We worden vandaag aan zoveel blootgesteld. De wereld is extreem aan het veranderen, we staan opnieuw stil bij de natuur, consumptie, materialisme. Het startte met de bloeiende industriële revolutie, maar onderweg zijn we onze verantwoordelijkheidszin wat verloren. Ik denk dat je je eigen evenwicht moet zoeken tussen fast en slow. Niet dat we weer als indianen moeten gaan leven, radicaliteit schrikt af. Maar we zijn een intelligent volk dat zijn verstand en technologieën kan gebruiken om duurzamer te leven. Als ik enkel voor ecovriendelijke producten wil werken, moet ik vandaag uit de mode stappen. Maar dat vind ik niet nodig, ik val de modewereld niet aan. Er zijn veel grotere problemen. Zelf koop ik zelden nieuwe kleren, eerder vintage. Of als investering voor iets wat ik jaren zal dragen. Als model neem ik het personage aan dat de klant van mij verwacht. Dan ben ik een actrice. Als Angela kan ik daarnaast het uithangbord zijn voor een aantal goede doelen. Dat deed ik al tien jaar, maar nu pas komen beide werelden dicht bijeen. Naast Biotherm heb ik bijvoorbeeld ook al met DKNY Pure samengewerkt. Of de juwelen van John Hardy, daar zitten menselijke projecten achter. Ongetwijfeld. Er volgde ook nog een scheiding. Een gebroken hart en een paar rake klappen doen je opnieuw verbinden met het leven. Ze helpen je heroriënteren. Mijn oudste zoon, Dakota, kreeg ik op mijn 23. Toen was ik nog heel onbezonnen en vrij van geest. Ik had al sinds mijn zeventiende gewerkt als model, maar dat vervulde niet echt mijn ziel. Ondertussen heb ik twee zonen. Als je moeder wordt, besef je plots : hoe kon ik ooit zo moe zijn zonder kinderen ? Soms ben ik weken thuis, kan ik ze naar school brengen, eten maken. Veel vrouwen worstelen vandaag met dezelfde dingen. We willen een huis, een carrière, een gezin, mee aan de macht staan en worden overweldigd om het allemaal draaiende te houden. Op een bepaalde manier zijn we onze echte macht vergeten : de macht om te voeden en groot te brengen. Een product als Skin Ergetic is eigenlijk ironisch : het speelt in op de vermoeide huid van de vermoeide vrouw. Terwijl er eigenlijk een diepere boodschap achter zit. Het leven weer eenvoudiger maken, georganiseerd zijn. Community's weer samenbrengen. Leren delegeren. Oké, ik kan beter en sneller koken dan mijn vriend. Maar who cares, je kunt niet alles controleren. Productieassistent Laurence Desbisschop - haar & make-up Vera Dierckx voor Laura Mercier en Bumble & bumble. Verkoopinfo : p. 73TEKST ELKE LAHOUSSE - PRODUCTIE AUDREY HESELMANS - FOTO'S TAMM "IK DROOM ERVAN EEN JAAR TE VAREN MET MIJN ZONEN EN HEN TE ONDERWIJZEN." "HOE MEER IK LAS OVER HET MILIEU, HOE MEER IK IN SHOCK WAS DAT DIE INFORMATIE NIET OP DE VOORPAGINA VAN DE KRANTEN STOND. HOE KONDEN MENSEN MEER BEKOMMERD ZIJN OM HET WEL EN WEE VAN BRITNEY SPEARS ?"