Piet Swimberghe / Foto's Jan Verlinde
...

Piet Swimberghe / Foto's Jan VerlindeIn hartje Wilrijk verwacht je tussen de rijhuizen en flats geen industriële architectuur. "Zelfs ik was verrast", vertelt de Zweed Anders Asarby, die als multimediadesigner werkt voor Alligence. Hij was al een tijd op zoek naar een boeiende woonplek. "Op een dag fietste ik door deze buurt en kreeg ik een merkwaardig gevoel. Ik dacht: vandaag vind ik mijn huis. En opeens stond ik hier voor de deur. Deze oude metaaldraaierij werd samen verkocht met een woning. Ik was er meteen weg van, maar het hele pakket was financieel niet echt haalbaar, en bovendien wilde ik enkel het atelier. Dus keerde ik nogal teleurgesteld naar huis. De dag nadien waagde ik nog een keertje mijn kans en kreeg ik het voor elkaar dat woning en atelier werden gescheiden. Zonder aarzelen hakte ik de knoop door." Zelfs zonder dat Asarby's vrouw, Barbara De Schepper, het had gezien. (Barbra werkt samen met de Antwerpse modeontwerpster Anne Sophie de Campos Resend's.)De renovatie was geen sinecure, maar de architecten van ontwerpbureau Co2, Sandra Lintermans, Christian Van Suetendael en Gert Van Den Steen, pakten ze heel doordacht aan. Ze veranderden niets constructiefs, ook al om de jonge bouwheren niet op kosten te jagen. Het ging dus om een interieuringreep, niet om een verbouwing. Barbara en Anders stelden slechts twee eisen: een centrale keuken en zicht op de oude Volvo. "Keukens zijn voor ons Zweden zeer belangrijk", legt Anders uit. "In ons land zit iedereen altijd in de keuken. Daar gebeurt alles. Zelfs de vader des huizes heeft er zijn zitbank om te rusten en om de krant te lezen. We wilden hier dus ook een woonkeuken, in het midden van de loft. En handig moest ze ook zijn, want we koken graag." Achter de keuken ligt, als een soort ruggensteun, een bureau verscholen. Dat levert een bijzonder zicht op vanuit de slaapruimte naar beneden. Achter een glazen wand, die garage van leefruimte scheidt, parkeerde Anders zijn oude Volvo. Door de inbouw van de keuken langs een lange wand en door al die dieptezichten krijgt het interieur extra dynamiek. In het voorhuis vinden we een consequent sobere, heldere bad- en slaapkamer. Overal zorgt een frivool rood kleurenpalet voor een hedendaagse sfeer van Zweedse inspiratie. De perspectiefwerking maakt de giraf alomtegenwoordig. Ze is een creatie van beeldend kunstenaar Gust De Schepper, vader van Barbara.