Het constructivistische spel van strakke letters, cijfers en geometrische vormen inspireert momenteel weer tal van interieurontwerpers, architecten en designers. Je ziet zelfs de patronen van Mondriaan en Vasarely opduiken in hedendaags behangselpapier. Dat ons land ook toonaangevende abstracte kunstenaars heeft gekend, is bij het grote publiek minder geweten. Dit maakt de tentoonstelling over Karel Maes (1900-1974) in het museum Felix De Boeck in Drogenbos extra interessant.
...

Het constructivistische spel van strakke letters, cijfers en geometrische vormen inspireert momenteel weer tal van interieurontwerpers, architecten en designers. Je ziet zelfs de patronen van Mondriaan en Vasarely opduiken in hedendaags behangselpapier. Dat ons land ook toonaangevende abstracte kunstenaars heeft gekend, is bij het grote publiek minder geweten. Dit maakt de tentoonstelling over Karel Maes (1900-1974) in het museum Felix De Boeck in Drogenbos extra interessant. Maes is een vergeten avant-gardekunstenaar die schilderijen, meubels en tapijten ontwierp. Met hem duik je rechtstreeks in de internationale kunstscène van de dolle jaren twintig. In en rond de Brusselse academie raakte hij bevriend met de kruim van de Belgische avant-garde. Mensen zoals Victor Servranckx, René Magritte, Jozef Peeters en Herman Teirlinck, een jong en toen nog onbekend allegaartje van beeldende kunstenaars en architecten. Ze opereerden internationaal : vanuit Antwerpen en Brussel onderhielden ze contacten met de tenoren van De Stijl, zoals Theo van Doesburg, en met Parijs. Maes en zijn vrienden haalden deze voortrekkers naar ons land voor lezingen en tentoonstellingen. Rond '22 was hij te vinden in Parijs en Weimar, waar hij als enige Belg het manifest van de Constructivistische Internationale Beeldende Arbeidsgemeenschap tekende, samen met Van Doesburg en El Lissitzky. Karel Maes verdedigde de eenheid tussen beeldende kunst, toegepaste kunst en architectuur. Via een belangrijke opdracht belandde hij in de meubelkunst. Voor de ondertussen beroemde tuinwijk Cité Moderne in Sint-Agatha-Berchem mocht hij in opdracht van architect Victor Bourgeois meubels ontwerpen. Uiteindelijk kwam hij in een meubelatelier terecht en ging hij ook enkele woningen tekenen. Hij schilderde wel nog, maar exposeerde niet meer, waardoor de kunstscène hem uit het oog verloor. Door zijn sympathieën voor de bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog geraakte hij later helemaal in de vergetelheid. Bovendien gingen veel van zijn werken, meubels en schilderijen, verloren. Aan de hand van onderzoek bij zijn afstammelingen werd zijn internationaal belangrijke oeuvre gereconstrueerd. Voor wie tuk is op de jeugdjaren van het modernisme is dit een belangrijke tentoonstelling. De tentoonstelling Karel Maes vindt plaats in het Museum Felix De Boeck, Kuikenstraat 6, 1620 Drogenbos, van 29 april tot 5 oktober, donderdag tot zondag van 10.30 tot 18.30 uur. Info : www.museumfelixdeboeck.bePiet Swimberghe