Door Jesse Brouns - Foto's Etienne Tordoir
...

Door Jesse Brouns - Foto's Etienne TordoirWat belooft de winter voor de modebewuste man ? Prada verrast met gimmicky, semicontroversiële accessoires. Raf Simons stuwt de mode vooruit. Hij ontwikkelt, en niet voor het eerst, nieuwe proporties, nieuwe codes, een nieuwe vestimentaire taal. Zijn wintercollectie is eerlijk futuristisch, gestript van de gebruikelijke clichés. Let op de prachtige strakke pakken van jute, en de op het lichaam gesneden mummietruien. Simons ontwierp ook alweer een uitstekende collectie voor Jil Sander, met onder meer de elegantste pakken van het seizoen, en marmerprints voor diehardfashionista's. Bij Burberry Prorsum is Christopher Bailey verantwoordelijk voor de meest draagbare stukken van het seizoen. En Lucas Ossendrijver van Lanvin is wellicht de grootste dromer van de mannenmode. En ten slotte hebben we nog een aantal persoonlijke favorieten voor de winter : de vanuit Antwerpen opererende Damir Doma, aan zijn tweede collectie toe, en het Japanse Cosmic Wonder Light Source.Slecht nieuws voor wie zweert bij sober monochroom : de ruit is deze winter alomtegenwoordig. Als detail of, onvervaard, als total look. Yohji Yamamoto suggereert oversized tenues met geïntegreerde sjaal of kilt in Schotse ruit. D&G interpreteert tartan in aardse kleuren, voor geblokte bouwvakkerjasjes en nerdy kostuumjasjes. Bij onze favorieten : een uit drukke prints geassembleerd bomberjack van Dries Van Noten. Schotland is troef. Maar de coolste ruiten zijn Amerikaans. Denk Pacific Northwest of Canada : rood en zwart geblokte winterjassen en houthakkershemden, bijvoorbeeld van de in New York gevestigde Japanner Daiki Suzuki voor Woolrich Woolen Mills en zijn eigen merk Engineered Garments : jong, viriel en draagbaar. Het Japanse Number (N)ine refereert aan de grungeperiode van de vroege jaren negentig, met houthakkershemden (vaak gecombineerd met een halve trui), plaidjassen, cowboyhoeden, paisleyhemden en indianenschoenen. Het mooiste geruite hemd van het seizoen is van Cosmic Wonder Light Source, ook Japans.Dit najaar noteren we opnieuw een toegenomen feminisering van de mannengarderobe, vooral in de details. Miuccia Prada geeft haar jongens typische meisjesattributen : bikinivestons, of een plisséminirokje over een pantalon. Het uitgangspunt van Prada is even politiek als modieus : de ontwerpster neemt als het ware wraak op de bikini's en strings en korte rokjes die vrouwen sinds mensenheugenis worden opgedrongen. Andere merken en ontwerpers creëren de illusie van rokken en robes met lange tuniektruien en laagjeswerk. Mooi voorbeeld : de dromerige postgotiek van de in Antwerpen gevestigde nieuwkomer Damir Doma. Dries Van Noten denkt ook in laagjes. Dat werkt perfect, zoals bij een hemd met een lang rugstuk, Indiaas geïnspireerd, dat wappert onder een trui, bijna als een rokje. Walter Van Beirendonck stopt zijn mannen in roze broeken met ingebouwd korset. Bij Yohji Yamamoto is de grens tussen oversized mantel en jurk onduidelijk, en bij Dior Homme worden zwarte jasjes gedragen met dito collants. Op de catwalk toch : in het echte leven is de combinatie enigszins bespottelijk. Opmerkelijk : zelfs de studs van Dirk Bikkembergs zijn dit najaar niet bang van poederroze. Popcultuur voor de kleerkast vertaald : de mode laat zich alsmaar vaker inspireren door comics, hiphop en sport. Donatella Versace liet zich, naar eigen zeggen, inspireren door de schilderijen van Tamara de Lempicka, en de volumes van haar kleren refereren inderdaad vaagweg aan de jaren veertig, zij het vooral aan de superhelden uit de krantenstrips van die periode : voor old-school-binken. Dirk Bikkembergs heeft roze wapperende joggingbroeken en T-shirts en spannende slipjes met pauwenveerdessins : de Bikkembergsman is, net als de doorsneehiphopper, toch voor alles een trotse pauw. De man van Louis Vuitton werkt bij het FBI (of misschien veeleer de KGB). De dansers van Bernhard Willhelm lijken uit een manga ontsnapt, net als de creaturen van Walter Van Beirendonck (met of zonder geïntegreerde dildo). Bruno Kremer kiest voor fluo, op zijn new beats, bijna. Hij opent met eenvoudige zwarte pakken, die hij een elektrisch groene voering geeft, of priesterhalsbanden in dezelfde kleur. Hij heeft ook een gifgroen gebreid wollen broekpak : poptastisch, zullen we maar zeggen. Er waart een Britse geest door de wintercollecties, van dandy tot rude boy. De meest Engelse collectie van het seizoen is, enigszins logisch, die van Burberry. Ontwerper Christopher Bailey speelt zoals gewoonlijk met de codes van het merk. De kappen op de hoofden van de jongens verwijzen naar de hoofddeksels van jockeys, maar ook naar de schilderijen van L.S. Lowry, een kunstenaar uit de vroege twintigste eeuw. Een comfortabele grijze mantel van tweed verwijst naar de troubadours van de new wave van de eighties. En de groene wollen handschoenen, bescheiden maar efficiënte accessoires, zijn net zo verfrissend als een herfstig weekend op het Engelse platteland. DSquared2 brengt een meer stedelijke, gefantaseerde versie van een Engeland dat wordt bevolkt door skinheads. De collectie zit vol zeer draagbare, zij het niet bijzonder originele stukken : bomberjacks, militaire parka's en nogal wat Schotse ruit. De jongensachtige, vaagweg pedante collectie van Lanvin, ontworpen door Lucas Ossendrijver, lonkt naar Oscar Wilde. De kleren van Lanvin lijken oud van geest, maar zijn geknipt voor een jong lichaam. Bij Hermès is de collectie iets losser dan we van de ontwerpster Véronique Nichanian gewoon zijn. Met minder hemden, meer truien. En hier en daar een wollen muts met een pomponnetje. Maar de focus ligt als vanouds op piekfijn uitgevoerd classicisme : dit is de ideale garderobe voor de verlichte zakenman. De collectie van Louis Vuitton is geïnspireerd door Mélodie en sous-sol, de film uit 1963 met Alain Delon en Jean Gabin als casinodieven. De uitnodiging is een bankbiljet en de kleuren van de collectie zijn eveneens door oude briefjes geïnspireerd : vuile blauwen en vale rozes uit de kluizen van de nationale banken van onder andere Rusland, Griekenland en Hongarije. Sommige stukken zijn omkeerbaar, andere hebben verborgen details. Op dassen en sjaals is de plattegrond afgedrukt van Vuittons vlaggenschip aan de Champs-Elysées. Handig voor zware jongens. De collectie van Jean Paul Gaultier heeft een aantal nostalgische pakken, met veston, voor traders in Wall Street die zich niets aantrekken van de beursperikelen van de voorbije maanden. Noteren we ten slotte de vele pakken in ouderwets, robuust tweed. De bevalligste zijn die van Raf Simons voor Jil Sander.