trui.moerkerke@knack.be
...

trui.moerkerke@knack.be Dat accessoires als tassen, schoenen en brillen allang geen bijzaken meer zijn, is niet nieuw. Het afgelopen decennium zorgde de verkoop ervan voor een explosieve groei van de luxe-industrie. Vooral handtassen konden op een nooit geziene belangstelling rekenen. Het Amerikaanse lederwarenhuis Coach doet al jaren uitgebreid marktonderzoek, en becijferde in 1988 dat Amerikaanse vrouwen zich elk jaar 1,9 tassen aanschaften, in 2006 waren dat er al 4. Tot voor kort werd elk seizoen zowel door modehuizen als door fashionista's uitgekeken naar de it-bag, de handtas waarmee allerlei celebrity's pronkten en waarmee je als modemens absoluut gezien moest worden. Het bedrijf dat de it-bag leverde, won de jackpot. Maar in het opbod van modieuze tassen kwam al enkele seizoenen niet één type meer bovendrijven, en zeker sinds de crisis is de ster van de-tas-van-het-seizoen getaand. Bovendien wordt in deze tijden, net als in de kledingcollecties, graag en vaak teruggegrepen naar herinterpretaties van klassiekers die hun succes al hebben bewezen en de koopster geruststellen dat de tas volgend seizoen niet passé is. Zelfs de überhippe ontwerpster Phoebe Philo, die met de Chloe Paddington één van de legendarische it-bags creëerde, vertelde tijdens de voorbije modeweek in Parijs aan WWD dat het begrip achterhaald is. "Het gaat niet in de eerste plaats meer om de naam en de herkenbaarheid, maar om kwaliteit en zelfs functionaliteit." Het voorbije najaar verklaarde Claudia D'Arpizio van het consultancybedrijf Bain & Co aan The Wall Street Journal dat vrouwen zich in 2009 op schoenen gegooid hadden, een goedkoper alternatief - al is dat in de luxesector een relatieve notie - dan tassen. De prijs voor het cultaccessoire van zomer 2010 werd dan ook gewonnen door... de klomp. De belangrijkste geestelijke vaders van of schuldigen aan - naargelang de opvattingen over dit schoeisel - de heropstanding van de klomp, zijn Karl Lagerfeld en Marc Jacobs. Respectievelijk voor de collecties van Chanel en Louis Vuitton stuurden zij opmerkelijke klompen op de catwalk. Bij Chanel torenhoog, met spijkers en met camelia, de bloem van het huis. Bij Vuitton met lagere getrapte hak, spijkers en een soort stapsandaalbovenstuk. Onder modebloggers werd het fenomeen druk becommentarieerd. "Help, klompen", was de teneur. Bovendien lokte de prijs van de Chanels (voor rond de 800 euro zijn ze de uwe) discussies uit. Een franke schoenenblogster die zich toepasselijk Imelda noemt, vroeg zich dan weer af of Marc Jacobs zijn schoenendesign overgelaten had aan een beschutte werkplaats voor blinde poezenvrouwtjes in de menopauze. Maar de gustibus et coloribus... Bovendien zal geen enkele commentaar het succes van de klomp stoppen. De Zara's en andere ketens zijn Lagerfeld en Jacobs al gevolgd met een groot zomeraanbod zacht geprijsde klompen in alle kleuren en soorten, het bewijs dat we hier inderdaad met een cultstuk te maken hebben. Begin dus alvast te oefenen en hou de pleisters bij de hand, want deze zomer loopt u op klompen. Daar zijn overigens voordelen aan verbonden : hoge klompen geven een mooie houding en langere benen. Bovendien kan de hak tegen een stootje, wat je van stilettoachtige schoenen niet kunt zeggen. Of ben ik het maar die altijd blijft haken achter die ene oneffenheid in het voetpad ? Trui Moerkerke