Op enkele jaren tijd maakte Didier Gomez zo'n naam als designer dat men er internationaal niet meer omheen kan. Voor Ligne Roset creëerde hij verrassende ontwerpen en op de Kortrijkse Interieur-beurs zal hij nadrukkelijk aanwezig zijn.
...

Op enkele jaren tijd maakte Didier Gomez zo'n naam als designer dat men er internationaal niet meer omheen kan. Voor Ligne Roset creëerde hij verrassende ontwerpen en op de Kortrijkse Interieur-beurs zal hij nadrukkelijk aanwezig zijn.Pierre Darge Van Didier Gomez kan men niet echt zeggen dat hij als designer werd geboren. Hij groeide in het vak, na een lange aanloopperiode. Om een uitweg te vinden voor zijn bruisende creativiteit, zette hij in 1985 als binnenhuisarchitect een agentschap op met als specialiteit het ontwerpen van kantoren en boetieks. Bijna meteen kon hij Yves Saint Laurent, Mauboussin, Pomellato, maar ook Cartier en Rolex tot zijn klanten rekenen. Tussendoor ontwierp hij privéwoningen voor beroemdheden als Pierre Bergé, Harrison Ford, Daniël Auteuil, en was hij als artistiek raadgever betrokken bij grote binnenhuisprojecten, waaronder dat rond het Carrousel du Louvre ongetwijfeld het meest aandacht trok. Zijn associatie in 1994 met architect Jean-Jacques Ory gaf hem de mogelijkheid om ontwerpen op een nog grotere schaal aan te pakken, van warenhuizen tot luchthavens. Daarnaast vond hij nog tijd om decorontwerpen te maken voor de tentoonstellingen Cartaghe in het Petit-Palais en Monet en Norvège in het Parijse Musée Rodin. Sinds twee jaar besteedt de nu 43-jarige Fransman ook veel tijd aan design en hij kiest daarvoor gevestigde producenten en verdelers als partners. Zijn meubelontwerpen worden in samenwerking met Artelano, Habitat, Cassina, Cappellini en Ligne Roset gerealiseerd, terwijl hij voor de uitwerking van zijn verlichtingsideeën scheep gaat met Protis en Sedap. Om dat alles de baas te kunnen, beschikt Gomez over een ploeg van vijftig architecten, projectingenieurs en tekenaars, waarvan de kern gevormd wordt door een creatief team van zes man. Over Didier Gomez zegt Michel Roset : op grond van zijn vorming en ervaring heeft hij de lessen van het Bauhaus geassimileerd, terwijl zijn persoonlijkheid eclectisch, nieuwsgierig en nauwgezet hem in staat stelt om de voortekenen van een aan de gang zijnde ommezwaai waar te nemen. ?Hij laat ons een nieuwe stroming aanvoelen. Een moderne tendens die ons binnenleidt in een tijdperk dat het àl te conceptuele en academische design verwerpt. En die visie sluit aan bij de smaak van veel consumenten die een al te streng Angelsaksisch dictaat verwerpen.? Wie Gomez' recente werk bekijkt, komt onvermijdelijk onder de indruk van de warmte ervan, die prettig contrasteert met de koele, minimalistische ontwerpen van de voorbije jaren. Het is duidelijk dat Gomez zich bij zijn nieuwste creaties heeft laten leiden door exotische ?parfums?. Tinten van saffraan, kaneel, kerrie en amandelen, bijvoorbeeld, roepen beelden op van de Marokkaanse levensstijl. De sfeer van de landen ten zuiden en ten oosten van de Middellandse Zee, is trouwens nooit ver weg. Bij de Nomade werd nog enige discretie aangehouden, als wilde Gomez niet meteen in zijn kaarten laten kijken : de dormeuse met lage lijn, waardoor je dicht bij de grond zit, kreeg door de losse kussens en eenvoudige vormgeving een vleugje sensualiteit mee. Onder dezelfde noemer creëerde Gomez ook een canapé die aansluit bij de Midden-Oosterse stijl, met een gecapitonneerde zitmatras, rugkussens en met dons gevulde peluws. Bij de Tichka, een clubfauteuil met subtiele verwijzing naar de jaren '30 en de transatlantische vaart, is de terugkeer naar traditionele vormen nog sterker aanwezig. De warmte van de kleuren is opmerkelijk en de royale armleuningen zorgen voor een extra gezellige toets. Niet onbelangrijk daarbij is de zeer betaalbare prijs (vanaf 31.350 fr.). Intiem met toch een tikje frivoliteit is de Menara, een siertafeltje van massief beukenhout, naturel of perenhout getint. Het rust op drie spilpoten, samengehouden met een lederen veter. Het gegroefde blad is van multiplex of van gesatineerde aluminiumfolie. Iets statischer maar bijzonder elegant is dan weer de Medina, een stel kleine salonmeubelen, bestaande uit een lage, rechthoekige tafel, een bijzettafeltje, een siertafeltje en een console. Minder uitbundig, maar etherisch mooi, is de staande lamp Rif, met een kap van geplisseerde witte chintz en een ragfijne structuur van staal, afgewerkt met epoxy aluminium. Tenslotte is er nog de Patio, een stapelbare stoel gedragen door een romp van multiplex, overtrokken met gekruiste singelbanden van katoen ; de stalen poten, gelakt met epoxy aluminium of brons zorgen voor een prettig contrast. Wie het geheel bekijkt, merkt dat Gomez zich zowel in het uitbundige als in het koelere genre volkomen thuisvoelt. In Kortrijk wordt met spanning uitgekeken naar de nieuwste ontwerpen van deze laatbloeier, die de tijd heeft genomen om zijn smaak te laten rijpen. Wilt u deelnemen aan een exclusieve ontmoeting met de Ligne Roset-designer Didier Gomez, kijk dan op pag. 115. Tichka-zetels : verwijzigingen naar de jaren '30 en de transatlantische vaart. Rechts boven : interieur met Nomade-fauteuil en de bijzettafeltjes Medina en Menara. Onder : de Rif-lamp, etherisch licht.