Creativiteit aanmoedigen zit sinds de geboorte van beide bladen in het DNA van Knack Weekend en Le Vif Weekend. Ook dit jaar gaan we op zoek naar aanstormend talent : jonge modeontwerpers die we in de schijnwerpers plaatsen met onze Weekend Fashion Award. Hoog tijd dus om de kandidaten van de twaalfde editie voor te stellen : vier studenten van 's lands meest gereputeerde modescholen, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en La Cambre mode(s).
...

Creativiteit aanmoedigen zit sinds de geboorte van beide bladen in het DNA van Knack Weekend en Le Vif Weekend. Ook dit jaar gaan we op zoek naar aanstormend talent : jonge modeontwerpers die we in de schijnwerpers plaatsen met onze Weekend Fashion Award. Hoog tijd dus om de kandidaten van de twaalfde editie voor te stellen : vier studenten van 's lands meest gereputeerde modescholen, de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en La Cambre mode(s). Beide instellingen zijn niet weg te denken uit de internationale modewereld. Sinds de jaren tachtig levert de Antwerpse modeacademie invloedrijke ontwerpers af, van Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dirk Bikkembergs en Martin Margiela tot A.F. Vandevorst, Bruno Pieters, Christian Wijnants, Peter Pilotto en Demna Gvasalia. In de annalen van La Cambre pronken dan weer namen als die van Olivier Theyskens, Cédric Charlier, Matthieu Blazy, Emilie Duval, Julien Dossena en Anthony Vaccarello. De vier nieuwe kandidaten van de Weekend Fashion Award zullen op vrijdag 21 oktober hun silhouetten, hun inspiratiebronnen en hun werkwijze voorstellen aan de professionele jury. Waarna ze het resultaat van hun harde werk zullen voorstellen aan het publiek in het Crowne Plaza Hotel in Brussel, waar hun afstudeercollectie zal schitteren op de catwalk. Aandacht is verzekerd, niet het minst doordat deze Weekend Fashion Award plaatsvindt in samenwerking met het gloednieuwe International Fashion Film Festival Brussels. Naar het voorbeeld van Berlijn, Buenos Aires, Chicago, Istanbul, Madrid, New York en Sydney krijgt de modefilm vanaf dit najaar ook een vaste stek in Brussel. Oprichtster Melani Jaftha-Delreux verbaasde zich erover dat de uitstraling van de Belgische ontwerpers hier achterophinkt bij hun bekendheid in het buitenland en bedacht daarom een gloednieuwe wedstrijd op het kruispunt van film en mode. Deelnemers treden aan in drie categorieën : een voor jonge filmmakers, een voor professionals en een voor modelabels. Meer dan duizend inzendingen uit 57 landen dingen ter plaatse naar een hele reeks prijzen, onder meer voor de beste Belgische modeprent, maar ook voor de beste documentaire, de beste reclamespot en voor haar en make-up. Een palmares waar de winnaar van de Weekend Fashion Award niet zal tussen misstaan. Op 21 oktober in Crowne Plaza Hotel in Brussel: vipevenement met defilé. knackweekend.be/fashionaward2016, ifffb.com Beknopt cvGeboren in het Franse Corrèze in 1991. Serre begon aan haar opleiding aan La Cambre Mode(s) (ENSAV) in 2011 en liep er stage bij On aura tout vu, Fred Sathal, Annemie Verbeke, Alexander McQueen, Maison Martin Margiela en Christian Dior. Een mooi parcours dat haar in staat stelde om te proeven van haute couture en ambachtelijke vaardigheden, maar haar ook verrijkte op historisch vlak. De collectieInspiratie voor Radical Call for Love vond Serre bij 19e-eeuwse afbeeldingen van Arabische vrouwen. Vrouwen die op haar een sterke, radicale indruk maakten en gekleed waren in somptueuze kleding waar ze meteen weg van was. Serre combineerde hun garderobe met de esthetiek van de modemerken in de jaren negentig en 2000 en voegde er een tikkeltje futurisme aan toe. Kenmerkend: tegenstellingen qua materialen en vormen, gedestructureerde silhouetten - smal aan de bovenkant, wijd onderaan - en de combinatie van nobele stoffen met logo's, een subtiele hint naar sportswear. Een collectie waaruit oog voor detail en afwerking spreekt. Beknopt cvGeboren in Antwerpen in mei 1991. In 2009 start Klausner zijn modeopleiding aan La Cambre Mode(s) (ENSAV). Hij volgde stages bij Stella McCartney, Jay Ahr, Giles, Thom Browne en werkte een jaar bij Kenzo, maar het was bij Maison Margiela onder de leiding van John Galliano dat hij een 'kinderdroom' in vervulling zag gaan. De collectieElke einde vormt een nieuw begin, luidt het gezegde, en dat geldt ook voor Klausner, die met deze collectie zijn parcours aan La Cambre wilde vieren. Klausner vergelijkt het moment met het einde van een show en haalde daar ook de inspiratie voor Lights on - After the Show : een collectie die hij opbouwde rond het specifieke gevoel van een voorstelling die ten einde loopt, een lichtspot die uitdooft of een gordijn dat zich sluit. Centraal in zijn collectie staan dan ook niet toevallig begrippen als de showgirl en wrapping. Met zichtbaar genot bewerkte Klausner glanzende stoffen, pailletten, lurex en velours tot een rijkelijk gevuld geheel met net de juiste dosis nonchalance. The show must go on ! Beknopt cvDe vijftalige Ryngaert is geboren in 1989 in Leuven en volgt van 2008 tot '11 de bacheloropleiding meubel- en interieur-ontwerp aan de hogeschool Thomas More in Mechelen. Daarop start hij zijn modeopleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en volgt hij een stage bij Jean-Paul Lespagnard. In 2014 wordt hij medeoprichter en curator van The Game-Designstore in Brussel en Antwerpen. In 2015 ontving hij de Coccodrillo Shoe Award, dit voorjaar beloonde Knack Weekend zijn afstudeercollectie Meccano met een modereportage (zie pagina 72). De collectieRyngaerts interesses (mode, meubelontwerp en technologie) kruiden ook zijn afstudeercollectie. Modulaire meubelen, meccanospeelgoed en (prefab)experimenten van Charles en Ray Eames inspireerden de constructie van zijn kleding. In plaats van met naaitechnieken werkt Ryngaert met perforaties op de zomen, verbindingselementen en lasercutting voor cirkels en rechthoeken. Al even apart is zijn combinatie van industriële foam en plastic met materialen als wol. Beknopt cvGeboren in Bangkok in oktober 1993. Na een korte modeopleiding aan Central Saint Martins in Londen in 2012 start hij datzelfde jaar nog aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij strijkt er in 2014 onder meer de Maison Anna Heylen Award op. Eerder dit jaar bekroonden zowel Graanmarkt 13 als Rosier 41 zijn afstudeercollectie The Wild Bunch. CollectieWat als de Victoriaanse schoolmeisjes uit Peter Weirs Picnic at Hanging Rock (1975) niet zomaar verdwenen waren, maar ontsnapten naar een parallelle wereld waar ze vrank en vrij kunnen zijn ? Puipia beantwoordt de vraag met een garderobe als uit een droom. Katoen en zijde worden gekreukt, gescheurd en afgewerkt met ruwe randen, grof stikwerk en op patches lijkende zakken. Ook stoffen als denim en palinghuid onderstrepen de dualiteit van zijn jonge muzes. Puipia trok voor de ontwikkeling van zijn stoffen naar zijn geboortestad en de Jim Thompson Thai Silk Company, waar het gebruik van warp printing - direct op de ongeweven garens - schilderachtige patronen opleverde. Door Wim Denolf en Anne-Françoise Moyson