Als drijvende krachten kunnen ze wel tellen, Tania en Edward Mintjens, managers van de Kempense meubelfabriek Karel Mintjens en design consultant Axel Enthoven. Razend enthousiast zijn ze over hun eerste gezamenlijk interieurproject : de nieuwe firma Zymbioz. Voor Perzeption, de eerste collectie, brachten ze nog zes partners uit de Belgische interieurbranche samen, zodat ze een totaalinrichting met kasten, stoelen, tafels, zitmeubelen, tapijten, verlichting en kunstobjecten kunnen presenteren. “Je kunt het zien als een orkest”, legt Enthoven uit : “Ieder heeft zijn partituur, maar het dirigeren gebeurt door Tania.” Als muzikanten kozen ze “de besten van het land” : de houten meubelen neemt Karel Mintjens voor zijn rekening, de gelakte meubelen doet Juventa. De zitmeubelen produceert Mecam en StéphaneDavidts maakt de verlichting. IlseDemeulemeester heeft de creatieve leiding over de tapijten die geproduceerd worden door OstaCarpets en AnjaMeeusen bedenkt en maakt de ceramiek. “Hoewel Tania en ik het geheel gestuurd hebben, heeft elke partner zijn deel gedaan in de product development“, benadrukt Enthoven.

Dat de partners allemaal Belgisch zijn is geen toeval. “Meer nog, het was eigenlijk de reden om aan dit project te beginnen”, benadrukt Tania Mintjens. “Ik geloof niet in blindstaren op wat anderen kunnen. Je moet uitgaan van je eigen kracht.” En dus varen ze recht tegen de stroom in, tegen de trend om uit te wijken naar lagelonenlanden. Voor Enthoven is dat zeer belangrijk : “Naast ecologisch en duurzaam werken, moet het de belangrijkste bekommernis zijn van een ontwerper om ervoor te zorgen dat zijn land zich blijft verdedigen tegen delokalisatie. We hebben de verplichting om onze industrie hier overeind te houden. Ze zouden het diploma moeten afnemen van een ontwerper die daar nooit rekening mee houdt.”

Soberheid verlengt de houdbaarheid

Een voorbereidende marktstudie wees erop dat de jonge generatie consumenten graag een persoonlijke touch geeft aan zijn interieur. En dus kan de koper actief meedenken over het eindresultaat : houten of gelakte meubelen met draai- of schuifdeuren, stoelen en fauteuils met leder of stoffen bekleding, leverbaar als een-, twee- of driezit. Ook de betaalbaarheid was een belangrijke factor : “Een eettafel van rond de duizend euro, is niet supergoedkoop zoals Ikea, maar voor deze afgewerkte kwaliteit is de prijs erg interessant”, vindt Axel Enthoven.

Naast betaalbaar moest de collectie ook duurzaam en tijdloos zijn. “Kijk naar de mode, die dwingt haast de consument om elke zes maanden zijn garderobe weg te gooien. Daar heb ik grote moeite mee”, aldus Enthoven. En dus mocht Perzeption niet te modieus zijn, maar ook niet te snel gedateerd : “Wonen volgens de laatste trends kan met accenten in het interieur, een andere kleur op de muur. De geschiedenis leert : hoe soberder de vormgeving, des te langer het ontwerp meegaat”, klinkt het.

En ook over de presentatie in de winkels werd nagedacht : niet alleen werd het aantal verdelers strikt beperkt, die winkeliers kregen assistentie : “Onze eigen mensen komen een shop-in-de-shop installeren, met bijpassen- de wand- en vloerplaten. En alleen de ceramiek van Anja Meeusen mag als accessoire op de meubelen staan. Alleen op die manier kunnen we een juist beeld scheppen”, benadrukt Mintjens.

Ondertussen zijn een vijftigtal shops-in-de-shop geïnstalleerd. “De eerste resultaten bewijzen dat de consument dit initiatief made in Belgium apprecieert”, vindt Edward Mintjens. En de toekomst ? “We observeren”, zegt Axel Enthoven. “We hoeven niet per se volgend seizoen een nieuwe collectie klaar te hebben. We kunnen deze ook aanvullen.” “Maar”, vult Tania Mintjens ambitieus aan, “mijn lijstje met Z-woorden ligt klaar.” n

Leen Creve

“Bekijk de collectie als een orkest : elke fabrikant heeft zijn partituur, maar Tania dirigeert.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content