Welvaert Welton, de artistieke drijvende oase bij het MAS in Antwerpen, gaat de laatste zomer in. Na het café met zonneterras en jukebox, de groente- en bloementuin volgt een kunsttempel, als afscheid.

Vlottende Stoomkraan 9. Zo heet de beschermde blauwe kraan die onder aan het Museum aan de Stroom in Antwerpen in het Bonapartedok ligt. Daarop zijn sinds 2012 honderden potten met bloemen, groenten en planten opgedoken. En een kippenhok. Maar ook vreemde constructies in hout, plastic, metaal en glas. Maar vooral veel volk : bouwende kunstenaars, toevallige toeristen, bewoners van ’t Eilandje en rasechte Antwerpenaren. Het levende kunstwerk is een work in progress van kunstenaarscollectief Timecircus en het heet Welvaert Welton.

Wat gebeurt hier eigenlijk ?

Bram Soli : “We noemen dit een sociaal experiment rond duurzaam leven in de stad. Het woord duurzaamheid is ons toegangskaartje om hier te mogen liggen. Onze bouwsels zijn lowtech : gevonden ramen en deuren, plastic zakken, gerecupereerd afval. Duurzaamheid is misschien niet met een herbruikbare tas biomelk gaan kopen in Delhaize. Je kunt ook met minder luxe. Alles een beetje simpeler : wij hebben een droogtoilet met houtsnippers, ons café heeft maar een paar drankjes.”

Het bouwmateriaal is gevonden ?

“Ja. De poorten van de tempel komen bijvoorbeeld van het oude okapiverblijf uit de Zoo, andere zaken lagen in afbraakcontainers of werden hier afgegeven door sympathisanten. Zo ontstaat per toeval een soort architectuur waar velen zeer enthousiast over zijn. Het is gek hoe deze plek, de hotspot van Antwerpen, ons geloofwaardigheid geeft. Mochten we aan de rand van de stad liggen, zouden we als weirdo’s omschreven worden, nu verwordt een hoop oude planken tot design. Daar spelen we graag mee.”

Wie komt hier ?

“Tot vijf of tien jaar geleden was dit een volkse buurt met prostituees, schippers en havenpersoneel. In no time is de buurt bewoond door een ander soort mensen, met bijbehorende Ferrari’s en cavabars. Ons experiment bestaat erin de sociale balans in evenwicht te brengen. We wilden iets maken waar iedereen durft binnen te komen. En dat bleek dus een café met toog te zijn.”

“Het zit hier vol toeristen. Hoewel we er eerst wat bang van waren, is dat een heel tof publiek. Want een toerist heeft tijd en wil iets beleven. Zo zijn we op het idee gekomen van het bedevaartsoord voor deze zomer. We zullen hier kunstwerken offeren om inspiratie te krijgen.”

www.facebook.com/ponton.dok

DOOR LEEN CREVE & FOTO’S DIEGO FRANSSENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content