Toyota's Land Cruiser is een échte offroader, en dat al sinds 1951. In de loop der jaren is wel enig comfort en gemak toegevoegd, maar het blijft een allrounder die door de echte amateur en door de ondernemer (sleepvermogen !) op prijs wordt gesteld. Geen SUV voor frêle juffertjes, maar een degelijk werkbeest waarvan de vertrouwde turbodiesel nog verder is opgewaardeerd. De oerdegelijke drieliter met vier cilinders haalt hetzelfde vermogen als vroeger, maar zijn trekkracht is van 343 Nm verhoogd naar 410 Nm en dat indrukwekkend potentieel is tussen 1800 en 2600 toeren beschikbaar. Alsof z...

Toyota's Land Cruiser is een échte offroader, en dat al sinds 1951. In de loop der jaren is wel enig comfort en gemak toegevoegd, maar het blijft een allrounder die door de echte amateur en door de ondernemer (sleepvermogen !) op prijs wordt gesteld. Geen SUV voor frêle juffertjes, maar een degelijk werkbeest waarvan de vertrouwde turbodiesel nog verder is opgewaardeerd. De oerdegelijke drieliter met vier cilinders haalt hetzelfde vermogen als vroeger, maar zijn trekkracht is van 343 Nm verhoogd naar 410 Nm en dat indrukwekkend potentieel is tussen 1800 en 2600 toeren beschikbaar. Alsof zoveel soepelheid nog niet volstaat, krijgt de motor er een manuele zesbak (of vijftrapsautomaat) bij. Zijn permanente vierwielaandrijving wordt, zoals het bij de echte offroader hoort, gecompleteerd met twee versnellingsverhoudingen die via een tweede pook worden ingeschakeld. Genoeg om de snob af te schrikken. Bovendien kan het centrale differentieel met een druk op de knop geblokkeerd worden - zodat in kritieke omstandigheden een vaste verbinding ontstaat tussen beide assen. Voor het terrein is ook in een Hill Start Assist Control (HAC) voorzien, om te starten bergop, en in een Downhill Assist Control (DAC), om de daalsnelheid onder controle te houden. Het offroadkarakter van de Land Cruiser hindert niet bij een rit op de weg : het rijcomfort moet niet onderdoen voor dat van een berline. Wel is de instap behoorlijk hoog. De 1,91 meter hoge Land Cruiser met zijn vrije hoogte van 22 cm staat op hoge poten, maar krijgt ook een verstelbare luchtvering en een variabele demperinstelling mee - van maxcomfort tot sportief. In het veld gedraagt hij zich als een heer : sereen en onverstoorbaar, al moet het inschakelen van de korte versnellingen bij minder dan 8 km/uur gebeuren, omgekeerd zijn er geen beperkingen. Op de weg blijkt hij vinnig en vooral soepel, stapvoets in derde rijden in de stad blijkt geen enkel probleem. Zijn gewicht van 1940 kg (500 kg minder dan de Discovery) speelt natuurlijk in zijn voordeel. Het parkeren is dan weer andere koek : vanuit de hooggezeten positie blijft het inschatten van de omvang van deze 4,71 meter lange Japanner bepaald moeilijk. De zijdelings openende achterdeur is niet overal handig. Over zijn verbruik mogen we dan weer geenszins klagen : wie een beetje uitkijkt, komt met een flinke 9 liter/100 km rond. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 2986 cm3, die via een handgeschakelde zesbak permanent de vier wielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 166 pk/122 kW bij 3400 toeren/minuut en maximaal koppel van 410 Nm bij 1600 oeren/minuut. Afmetingen : 471,5 cm (l), 179 cm (br), 185 cm (h), 279 cm (wielbasis). Koffervolume : niet vermeld Verbruik in liter/100 km : 11,1 (stad), 7,9 (buiten stad), 9,1 (mix). CO2-uitstoot : 244 gr/km. Prijs, inclusief btw : 38.800 euro, vermeerderd met 1239 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 1078,99 euro. Andere versies : 4.0 (55.500 euro). Pierre Darge