ALEXANDRE NEDELLEC, MAKE-UPARTIEST DIOR

"Voor een professioneel resultaat meng ik Skinflash Primer, een van onze antivermoeidheidprimers, met foundation zodat deze vloeibaarder en transparanter wordt, meer glowy. Ik gebruik hem ook als topcoat om de rondingen van het gelaat op te lichten. Het effect is niet paarlemoerachtig, want niet iedereen ziet dat graag, het zorgt gewoon voor meer licht. Ik gebruik de primer ook om de textuur van poederblush te bewerken. Blush is echt wel hét product waar we vandaag niet meer omheen kunnen. De Rosy Glow bijvoorbeeld is super omdat zijn kleur zich aanpast aan de natuurlijke huidskleur. Ik breng eerst wat Skinflash Primer aan op de foundationkwast en dan neem ik wat blush- of bronzer-poeder met diezelfde kwast en meng de twee texturen op mijn hand. Zo krijg je een extrafijne en vloeibare blush die één wordt met de huid. Je hebt meteen een stralende en superfrisse teint terwijl er qua make-up bijna niets te zien valt.
...

"Voor een professioneel resultaat meng ik Skinflash Primer, een van onze antivermoeidheidprimers, met foundation zodat deze vloeibaarder en transparanter wordt, meer glowy. Ik gebruik hem ook als topcoat om de rondingen van het gelaat op te lichten. Het effect is niet paarlemoerachtig, want niet iedereen ziet dat graag, het zorgt gewoon voor meer licht. Ik gebruik de primer ook om de textuur van poederblush te bewerken. Blush is echt wel hét product waar we vandaag niet meer omheen kunnen. De Rosy Glow bijvoorbeeld is super omdat zijn kleur zich aanpast aan de natuurlijke huidskleur. Ik breng eerst wat Skinflash Primer aan op de foundationkwast en dan neem ik wat blush- of bronzer-poeder met diezelfde kwast en meng de twee texturen op mijn hand. Zo krijg je een extrafijne en vloeibare blush die één wordt met de huid. Je hebt meteen een stralende en superfrisse teint terwijl er qua make-up bijna niets te zien valt. Wat de ogen betreft, willen vrouwen vaak de looks overnemen die ze op de catwalks of in de magazines zien, zoals heel intense smoky eyes of felgekleurde halo's. Maar met de oogschaduwproducten die op de markt zijn, lukt dat niet. Wil je meer intensiteit, dan kun je als basis een lippenstift aanwenden in dezelfde tint (of toch bijna) als die van de gekozen oogschaduw, omdat een vette basis het pigment van het poeder zal fixeren en meer diepte zal creëren. Zo past Rouge Dior 786 uitstekend bij het intense paars van de Trianonlentecollectie. Met een concealerkwast of met de vinger breng je een toets lippenstift aan op het bewegend ooglid. Dan versmelt je met een kwast voor poeder de oogschaduw erbovenop, al tapoterend om de pigmenten goed te fixeren. De vette basis zorgt voor diepte in de kleur en onverwachte schakeringen. Zo kun je met dagelijkse producten een couturemake-up ontwerpen voor een bijzondere gelegenheid ! Voor de lippen kun je een groot aantal effecten creëren met je favoriete lippenstift. Wil je volume, breng dan de meest intense kleur aan over heel de lippen, werk af met een lichtere toets (minstens twee tinten lichter) in het midden. Zo verlicht je het midden van de lippen zonder dat je lipgloss hoeft te gebruiken, die soms onnatuurlijk oogt. Wil je een mooi afgelijnd resultaat, ga dan eerst over de hele lippen met een kleurloos potlood. De wasachtige textuur maakt mat en strijkt alle fijne lijntjes en plooien glad. Voor een fluweeleffect doe ik er als topcoat een laagje blush of oogschaduw bovenop, kleur-op-kleur met de lippenstift. Verder kun je nog spelen door de rode lippenstipt met een lippenpenseel te mengen met een beetje glitteroogschaduw. Zo wordt een sobere, gesatineerde lippenstift in een handomdraai iriserend, perfect voor een avondje uit. Voor meer diepte mix ik soms kastanjebruine oogschaduw met roze lippenstift voor een rozenhouten tint : dat geeft prachtig bij gedempt licht.""Momenteel werk ik heel graag met blush, op de wangen maar ook op de oogleden. Zo gebruik ik een mooi oranje op het bewegend ooglid en wat roze op de wangen om de teint te verlevendigen. Je kunt beide tinten ook mengen met een kwast en aanbrengen op de wangen voor een gezonde look, en op de wenkbrauwbogen en slapen voor een open blik. Ik gebruik blush, omdat de meeste merken niet happig zijn om oogschaduw in zo'n felle tinten op de markt te brengen. Nochtans werkt het wonderlijk voor een pittige blik. Voor het bewegend ooglid neem ik met een mengkwastje wat poeder en veeg het goed uit, zodat het effect compact is maar niet te grafisch. Vervolgens neem ik met een ovale blushkwast nog wat poeder, dat ik eerst op de hand afklop, en dan lichtjes op de wangen aanbreng. Fantastisch is ook om te spelen met de transparante lippenbalsem Rouge Absolu 00. Hij bevat, net als de gekleurde versies, een formule die voorkomt dat pigmenten migreren. Als je hem dus vermengt met oog- of lippenpotlood zal hij de pigmenten vasthouden. Ik wrijf eerst de stift op de rug van de hand en daarop het potlood - bruin, blauw of groen. Zo krijg je een oogschaduw die lichtjes vochtig is, glossy maar niet te glanzend. Deze doorzichtige, gekleurde textuur breng je dan al tapoterend met de vinger aan op de oogleden. Dat geeft een heel mooi, sensueel glimmend effect. Op dezelfde manier kun je te werk gaan met een lippenpotlood. Je maakt een soort siroop door wat transparante lipgloss op de hand te doen en te kleuren met bijvoorbeeld een mooi kersenrood potlood. Het resultaat is gepigmenteerd en tegelijk doorschijnend, de lip eronder blijft waarneembaar. Zo krijg je een heel mooie, fruitige mond. Speel ook met primers. Ik meng ze met oogschaduw. Zeker als ik met kleuren moet werken die ik te hard vind, zoals pauwblauw. Ik neem een druppel primer, meng die met de oogschaduw en wrijf goed met de vinger voor een geïriseerd pasteleffect, dé trend van deze zomer. Breng al tapoterend aan op de oogleden. Voor een matte mond gebruik ik de nieuwe Gloss in Love Volumizer en doe er een heel bleke roze blush bovenop. De glans moet dan wel van de ogen komen. Daarvoor gebruik ik abrikooskleurige geiriseerde oogschaduwcrème die ik aanbreng aan de binnenhoek van het oog, op de wenkbrauwboog en het jukbeen. Bij kaarslicht, geeft dat een erg mooi, sensueel resultaat. Concealers en foundations zijn een redmiddel om smoky eyes die wat te ver zijn uitgelopen, op te frissen : met een wattenstaafje doordrenkt met foundation veeg ik de oogschaduw weg maar niet de foundation of concealer eronder. Voor oogschaduw die te grafisch is - een panda-oog - gebruik ik een mengkwastje met wat foundation om de contouren te vervagen. Over het algemeen doe ik eerst de ogen en pas dan de teint. Ik gebruik sowieso nauwelijks foundation en zo kun je geraffineerder werken.""Ik zal beginnen met een supersimpele truc die make-upartiesten eigenlijk overgenomen hebben van handige vrouwen die zo hun eigen kunstjes hebben als ze zich opmaken. Om er onmiddellijk goed uit te zien, kun je namelijk lippenstift als blush gebruiken : enkele lichtje toetsjes die je met de vinger uitveegt volstaan. Ook concealer kun je op een slimme manier anders gebruiken : op de lippen in plaats van rond de ogen. Ook hier zijn enkele toetsen, die je voorzichtig met de vinger uitveegt, genoeg. Zo krijg je een mooie 'nude' mond, die je indien gewenst nog met lipgloss kunt afwerken. De concealer neutraliseert vooral de kleur van de lippen, die je achteraf beter kunt aflijnen en waardoor je de contrasten kunt versterken. Al twee seizoenen zie ik ook dat backstage lippenbalsem gebruikt worden als highlighterop de jukbeenderen of wenkbrauwbogen. Vroeger werd dat al met lipgloss gedaan, maar niet iedereen wil dagelijks zo veel glans. Met lippenbalsem krijg je ook glans maar 'draagbaar'. De huid lijkt voller, strakker en heel verzorgd. Voor blondines met veel sproeten is het vaak moeilijk om een perfect egale teint te krijgen omdat je de sproeten onder de foundation blijft zien. Dan kun je ze evengoed doen uitkomen met een wenkbrauwpotlood in een asblonde tint. Je kunt het ook gebruiken om sproeten te faken. Fel oogschaduwpoeder in roze of oranje tinten kun je eveneens als blush gebruiken. Maar opgelet, die poeders bevatten vaak meer pigmenten dan klassieke blush. Doseren is de boodschap. Omdat vrouwen vaak gehaast zijn, hebben ze de neiging om producten meteen van het potje op de huid aan te brengen. Een make-upartiest weet beter en gebruikt de rug van de hand als tussenstop. Of je kunt eerst wat los poeder op de kwast aanbrengen : als de kwast verzadigd is, neemt hij minder oogschaduw op en is het resultaat minder gepigmenteerd. Ga met een circulaire beweging te werk om de kleur te vervagen en kies bij voorkeur voor een kwast met natuurlijk én synthetisch haar. Als ik wangen lichtjes wil shapen door wat schaduw aan te brengen net onder de jukbeenderen, gebruik ik het liefst een taupe oogschaduwcrème die goed houdt en toch makkelijk te vervagen is met een kwast. Voor het aanbrengen kun je je wangen inzuigen zodat de beenderstructuur beter uitkomt, maar normaal gezien volstaat het om met het penseel gewoon van de haarlijn net boven het oor schuin naar de mond toe te glijden. Transparante wenkbrauwmascara ten slotte gebruik ik graag voor wimpers die eerst met de krultang zijn bewerkt. Dat geeft een open blik en een subtiel wet effect. Dat effect kun je nog versterken door aan de transparante basis wat heel fijne glitters toe te voegen. Die kun je in de mascara doen, maar beter is kleine wegwerpborsteltjes te kopen en de glitters op de rug van de hand te mengen met de mascara."DOOR ISABELLE WILLOT & BEWERKT DOOR DELPHINE STEFENS